Onze motorcrossers moeten met een vergrootglas op zoek naar oefenterreinen. Kunnen elektrische (en stillere) motors soelaas bieden in de toekomst? Bondscoach Joel Roelants en 10-voudig wereldkampioen Stefan Everts twijfelen in de nieuwste aflevering van Sporza Daily.
Crossers moeten naar het buitenland
Veel motorcrossterreinen blijven er niet meer over in Vlaanderen. Je kan ze op een hand tellen.
"Op het einde van mijn carrière, in de jaren nul, moest ik stilaan internationaal gaan om goede omlopen te vinden", vertelt Stefan Everts in onze podcast Sporza Daily.
"Mijn zoon Liam (actief in het WK MX2, red) traint hoofdzakelijk in het buitenland. Omdat hij verschillende ondergronden moet verkennen én omdat er hier nauwelijks nog crossterreinen te vinden zijn."
Individuen maken er een sport van onze sport kapot te maken.
"Het is enorm triest", pikt bondscoach en Joel Roelants in. "Nederland is dichter bevolkt dan ons land. Toch tellen zij nog een 70-tal circuits. Weliswaar met beperkte openingsuren, maar je kan er altijd wel ergens trainen."
"Hier maken individuen er een sport van onze sport kapot te maken", stelt Roelants.
"Zo is dat", beaamt Everts. "In mijn thuisbasis Neeroeteren heeft een nieuwkomer ervoor gezorgd dat een terrein met veel historie dicht moest."
Een kwartiertje batterij
Is een overschakeling op elektrische (en dus stillere) motoren dan misschien de toekomst?
"Wat het geluid betreft, ja", antwoordt bondscoach Joel Roelants. "Al hebben we het volume al flink doen zakken. En volgend jaar gaan de decibels weer omlaag."
Groter probleem: de ontwikkeling van de elektrische motor staat nog lang niet zo ver als de elektrische auto.
Stefan Everts: "In de motorsport staat de elektrische variant nog in zijn kinderschoenen. Een machine die een halfuur voluit kan gaan zonder een batterij te vervangen, bestaat nog niet."
"Neen", weet WK-crosser Brent Van doninck (28) uit ervaring. "Als je op snelheid crost in Lommel, gaat een batterij slechts een kwartiertje mee. Dat is niet lang genoeg."
Als we nu op een circuit allemaal elektrisch zouden crossen, moeten we om het halfuur een generator aanzwengelen. Dat kan niet de bedoeling zijn.
"Elektrisch zal de toekomst zijn", denkt Brent Van doninck, "maar in de motorcross zijn we er nog lang niet."
"Als we nu op een circuit allemaal elektrisch zouden crossen, moeten we om het halfuur een generator aanzwengelen. Dat kan niet de bedoeling zijn", stelt Joel Roelants.
"En de gemiddelde crosser kan nu een hele dag trainen met 5 tot 10 liter brandstof. Al zal hij wel 100 kilometer moeten rijden naar het circuit."
Met zijn/haar elektrische auto?
Het WK motorcross begint zondag met de Grote Prijs van Argentinië. Jago Geerts en Brent Van doninck crossen in de MXGP-klasse, Lucas Coenen, Sacha Coenen en Liam Everts komen uit in de opstapklasse MX2.