Spring naar de inhoud

Is elektrisch rijden de toekomst van het motorcross? "Momenteel kan je er geen halfuur voluit mee gaan"

WK MXGP en MX2 2024

eindstand MXGP
  rijder motor punten
1. Jorge Prado (Spa) GasGas 996
2. Tim Gajser (Svn) Honda 986
3. Jeffrey Herlings (Ned) KTM 944
25. Brent Van doninck Honda 94
33. Jago Geerts Yamaha 19
eindstand MX2
  rijder motor punten
1. Kay de Wolf (Ned) Husqvarna 959
2. Lucas Coenen Husqvarna 939
3. Simon Längenfelder (Dui) GasGas 852
4. Liam Everts KTM 749
8. Sacha Coenen KTM 456
kalender MX 2024
  plaats winnaar MX2 winnaar MXGP
10/03 Argentinië Kay de Wolf Jorge Prado
24/03 Spanje Kay de Wolf Jorge Prado
07/04 Sardinië (Ita) Kay de Wolf Jorge Prado
14/04 Trentino (Ita) Liam Everts Jorge Prado
05/05 Portugal Liam Everts Pauls Jonass
12/05 Galicië (Spa) Lucas Coenen Jorge Prado
19/05 Frankrijk Lucas Coenen Tim Gajser
02/06 Duitsland Lucas Coenen Jorge Prado
09/06 Letland Sacha Coenen Jeffrey Herlings
16/06 Italië Sacha Coenen Tim Gajser
30/06 Sumbawa (Ino) Kay de Wolf Jorge Prado
07/07 Lombok (Ino) Lucas Coenen Jeffrey Herlings
21/07 Tsjechië Kay de Wolf Tim Gajser
28/07 Lommel Kay de Wolf Jeffrey Herlings
11/08 Zweden Lucas Coenen Jorge Prado
18/08 Nederland Lucas Coenen Jeffrey Herlings
25/08 Zwitserland Kay de Wolf Tim Gajser
08/09 Turkije Lucas Coenen Jorge Prado
16/09 China Lucas Coenen Jorge Prado
29/09 Castilië (Spa) Lucas Coenen Jorge Prado
Is elektrisch rijden de toekomst van het motorcross? "Momenteel kan je er geen halfuur voluit mee gaan"
 wo 6 maart 2024 17:36
Stefan Everts
10-voudig wereldkampioen motorcross Stefan Everts.

Onze motorcrossers moeten met een vergrootglas op zoek naar oefenterreinen. Kunnen elektrische (en stillere) motors soelaas bieden in de toekomst? Bondscoach Joel Roelants en 10-voudig wereldkampioen Stefan Everts twijfelen in de nieuwste aflevering van Sporza Daily.

Crossers moeten naar het buitenland

Veel motorcrossterreinen blijven er niet meer over in Vlaanderen. Je kan ze op een hand tellen. 

 

"Op het einde van mijn carrière, in de jaren nul, moest ik stilaan internationaal gaan om goede omlopen te vinden", vertelt Stefan Everts in onze podcast Sporza Daily.

 

"Mijn zoon Liam (actief in het WK MX2, red) traint hoofdzakelijk in het buitenland. Omdat hij verschillende ondergronden moet verkennen én omdat er hier nauwelijks nog crossterreinen te vinden zijn."

Individuen maken er een sport van onze sport kapot te maken.

Joel Roelants

"Het is enorm triest", pikt bondscoach en Joel Roelants in. "Nederland is dichter bevolkt dan ons land. Toch tellen zij nog een 70-tal circuits. Weliswaar met beperkte openingsuren, maar je kan er altijd wel ergens trainen."


"Hier maken individuen er een sport van onze sport kapot te maken", stelt Roelants.


"Zo is dat", beaamt Everts. "In mijn thuisbasis Neeroeteren heeft een nieuwkomer ervoor gezorgd dat een terrein met veel historie dicht moest."

Een kwartiertje batterij

Is een overschakeling op elektrische (en dus stillere) motoren dan misschien de toekomst?

 

"Wat het geluid betreft, ja", antwoordt bondscoach Joel Roelants. "Al hebben we het volume al flink doen zakken. En volgend jaar gaan de decibels weer omlaag."

 

Groter probleem: de ontwikkeling van de elektrische motor staat nog lang niet zo ver als de elektrische auto.

 

Stefan Everts: "In de motorsport staat de elektrische variant nog in zijn kinderschoenen. Een machine die een halfuur voluit kan gaan zonder een batterij te vervangen, bestaat nog niet."

 

"Neen", weet WK-crosser Brent Van doninck (28) uit ervaring. "Als je op snelheid crost in Lommel, gaat een batterij slechts een kwartiertje mee. Dat is niet lang genoeg."

Als we nu op een circuit allemaal elektrisch zouden crossen, moeten we om het halfuur een generator aanzwengelen. Dat kan niet de bedoeling zijn.

Joel Roelants

"Elektrisch zal de toekomst zijn", denkt Brent Van doninck, "maar in de motorcross zijn we er nog lang niet."

 

"Als we nu op een circuit allemaal elektrisch zouden crossen, moeten we om het halfuur een generator aanzwengelen. Dat kan niet de bedoeling zijn", stelt Joel Roelants.

 

"En de gemiddelde crosser kan nu een hele dag trainen met 5 tot 10 liter brandstof. Al zal hij wel 100 kilometer moeten rijden naar het circuit." 

 

Met zijn/haar elektrische auto?

Joel Roelants
Bondscoach Joel Roelants: "Volgend jaar gaan de decibels sowieso omlaag."

Het WK motorcross begint zondag met de Grote Prijs van Argentinië. Jago Geerts en Brent Van doninck crossen in de MXGP-klasse, Lucas Coenen, Sacha Coenen en Liam Everts komen uit in de opstapklasse MX2.

Gerelateerd: