Naar hoofdinhoud

Boplan na opmerking ASO: "Niet op Franse wegen? Ik denk dat onze producten universeel zijn"

Boplan na opmerking ASO: "Niet op Franse wegen? Ik denk dat onze producten universeel zijn"
 vr 12 juli 2024 15:02

In de Vlaamse koersen is Boplan sinds enkele jaren een belangrijke speler geworden om de veiligheid te verhogen. Met aangepaste boarding en totems wordt de kwestie gevoelig aangepakt, maar in de Tour de France gaat organisator ASO een samenwerking niet aan. Waar knelt het schoentje?

Na de turbulente slotfase van gisteren laait de discussie weer op: doet de Tour de France te weinig voor de veiligheid van de renners?
 

Neen, stelde parcoursbouwer Thierry Gouvenou vanmiddag. Maar bij ASO gaan ze anderzijds ook niet op de uitgestoken hand van Boplan. Dat bedrijf is in onze koersen een pionier op vlak van veiligheid.

 

"Je kunt de Franse wegen niet vergelijken met het Belgische wegennet. Boplan heeft een goed systeem, maar dat is niet aangepast aan onze wegen", stelde Gouvenou.

 

Hallo, Boplan? "Die uitspraak verrast ons. We zijn aan de slag bij 110 koersen in Europa. Van Polen over Engeland tot de GP Denain. Die koers is toch op Franse wegen? Ik denk dat het dus redelijk universeel is."

We bieden aan de organisatie alles volledig aan in ruil voor wat publiciteit. Samenwerken moet mogelijk zijn.

Boplan

"We zijn bereid om om de tafel te zitten en na te denken wat we specifiek voor Frankrijk moeten ontwikkelen."

 

Hoe is de relatie met ASO? "2 jaar geleden hebben we testen uitgevoerd in het Bos van Wallers. Daarna is het wat stilgevallen. Maar er moet een mogelijkheid zijn om samen te werken."

 

Boplan heeft zelf al meermaals een aanbod geformuleerd. "We bieden aan de organisatie alles volledig aan in ruil voor wat publiciteit."

 

"Volgens ons is ASO tevreden over de testen, maar het is ons niet duidelijk waarom het niet is voortgegaan."

Boven de hoofden van de renners

Had Boplan gisteren iets kunnen doen om de valpartij te vermijden? "Je moet eerst de situatie ter plekke bekijken", stelt Xavier Ramon.

 

"We pretenderen niet dat er met onze hulp geen ongelukken meer zouden zijn, maar een deel kan je toch beperken of vermijden."

 

"Wij zouden totems geïnstalleerd hebben zodat alles zeer goed zichtbaar was. En we zouden de signalisatie boven de renners hebben laten uitkomen."

 

"Nu is het vaak alleen zichtbaar voor de eerste rij renners. Als je dieper in het peloton zit, zie je dat niet meer."

Gerelateerd:

Tour de France

ritdatumstart - finishtype rittotaalwinnaarleider
1
05/07 Lille - Lille
185 km
02:00
2
06/07 Lauwin-Planque - Boulogne-sur-Mer
212 km
02:00
3
07/07 Valenciennes - Duinkerke
178 km
02:00
4
08/07 Amiens - Rouen
173 km
02:00
5
09/07 Caen - Caen
33 km
02:00
6
10/07 Bayeux - Vire Normandie
201 km
02:00
7
11/07 Saint-Malo - Mûr-de-Bretagne
194 km
02:00
8
12/07 Saint-Méen-le-Grand - Laval
174 km
02:00
9
13/07 Chinon - Châteauroux
170 km
02:00
10
14/07 Ennezat - Puy de Sancy
163 km
02:00
15/07 Lille - Parijs
11
16/07 Toulouse - Toulouse
154 km
02:00
12
17/07 Auch - Hautacam
181 km
02:00
13
18/07 Loudenvielle - Peyragudes
11 km
02:00
14
19/07 Pau - Luchon-Superbagnères
183 km
02:00
15
20/07 Muret - Carcassonne
169 km
02:00
21/07 Lille - Parijs
16
22/07 Montpellier - Mont Ventoux
172 km
02:00
17
23/07 Bollène - Valence
161 km
02:00
18
24/07 Vif - Col de la Loze
171 km
02:00
19
25/07 Albertville - La Plagne
130 km
02:00
20
26/07 Nantua - Pontarlier
185 km
02:00
21
27/07 Mantes-la-Ville - Parijs
120 km
02:00