Ga naar de inhoud
Jouw ploeg ook aan de start?
Meld je nu aan met je VRT-profiel, bekijk je resultaat en vergelijk hoe jouw vrienden het doen!
Aanmelden

Sporza Tour onder de indruk van interview Matej Mohoric: “Je telkens opnieuw opladen, dat maakt wielrennen zo brutaal hard”

 vr 21 juli 2023 21:28
Christophe Vandegoor en Serge Pauwels analyseren de 19e rit.

Matej Mohoric greep de winst in Poligny, maar nog meer dan met zijn ritzege maakte de Sloveen indruk met zijn emotioneel interview na afloop. Volgens Serge Pauwels verwoordde Mohoric perfect hoe zwaar het is voor de renners in de Tour. "Zijn interview komt echt wel heel dicht bij wat een renner dag in dag uit voelt.”

De pittige, negentiende etappe van Morains-en-Montagne naar Poligny werd afgelegd aan een gemiddelde snelheid van 49,13 kilometer per uur. Daarmee was het de op twee na snelste Tourrit van de 21e eeuw en zelfs de op vier na snelste rit uit de Tourgeschiedenis. Het toont nog maar eens aan hoe hoog het niveau ligt in deze Tour.

 

In zijn emotioneel interview verwees ritwinnaar Matej Mohoric daar ook naar. “Hij vatte het heel mooi samen”, zegt Serge Pauwels. “Zijn interview komt echt wel heel dicht bij wat een renner dag in dag uit voelt.”

 

“Het niveau ligt zo hoog en iedereen wil hard strijden voor die ritzege, want dat betekent zoveel in een carrière. Het gevecht van bij de start is zo wreed. Dan komen de beste renners naar voren en begint de koers opnieuw."

 

"Het valt niet stil en in de finale komen er dan nieuwe aanvallen en moet je nóg eens door die pijngrens. Het is altijd een mentaal gevecht en vandaag heeft dat geloond voor Mohoric.”

 

Voor de renners is de Tour een ware beproeving. “De dagen tikken maar weg, elke avond ben je laat in je bed en ben je moe. De dag nadien sta je weer aan de start en is het weer datzelfde gevecht. Je moet je telkens opnieuw opladen. Dat maakt die sport zo brutaal hard.”

In de finale komen er nieuwe aanvallen en moet je nóg eens door die pijngrens. Het is altijd een mentaal gevecht en vandaag heeft dat geloond voor Mohoric.

Serge Pauwels

"Zelfs Bradley Wiggins was diep vanbinnen een twijfelaar"

Uit zijn interview bleek ook dat zelfs klasbakken als Matej Mohoric, renners met een straf palmares, aan zichzelf twijfelen.

 

“Hij sprak echt de twijfel uit dat hij soms het gevoel heeft dat hij hier niet thuishoort", zegt Pauwels.

 

"Dat is heel normaal. Bradley Wiggins heeft dat achteraf ook gezegd. Iedereen keek naar hem als diegene die Tour gewonnen had en Olympisch kampioen was geweest, maar diep vanbinnen was hij ook een twijfelaar en niet zeker of hij het wel zou kunnen."

 

"Dat is heel herkenbaar. Ik heb nooit het niveau gehaald van iemand als Mohoric, maar elke keer sta je aan de startlijn en ben je bijna schietgebedjes aan het prevelen. Hopelijk lukt het vandaag, rijden ze niet te hard."

 

"Je moet jezelf mentaal in de strijd storten om mee te zijn in de ontsnapping en risico’s te nemen. Terwijl je weet dat alle andere renners dat ook van plan zijn."

Elke keer sta je aan de startlijn en ben je bijna schietgebedjes aan het prevelen. Hopelijk lukt het vandaag, hopelijk rijden ze niet te hard.

Serge Pauwels

"De koers wordt soms echt vervalst door de motoren"

Mohoric slaagde erin om met zijn metgezellen Ben O'Connor en Kasper Asgreen uit de greep van de achtervolgers te blijven. De sterke groep van 9 renners met onder meer Jasper Philipsen, Mathieu van der Poel, Tom Pidcock, Mads Pedersen en Christophe Laporte kwam geen seconde dichter.

 

Na afloop had Philipsen even bedenkingen bij de impact van de motoren voor de kopgroep. Ook Serge Pauwels merkte het op. "Het is mij ook opgevallen dat er op een bepaald moment een aantal motoren iets te dicht voor de kopgroep zaten."

 

"De auto van ASO rijdt dan ook soms iets te dicht voor de koers. Het is echt wel een groot probleem vandaag in de koers. Op die manier wordt de koers soms wel vervalst. Maar je kan het moeilijk inschatten in welke mate, want voor de achtervolgende groep reed ook een motor.”

 

“Het is frustrerend. Het is ook niet fijn voor de renners in de kopgroep. Mocht het probleem zich niet stellen, dan is het ook oneerbiedig om te zeggen dat Mohoric vandaag gewonnen heeft dankzij de motoren."

 

"Het is heel moeilijk. Het is een feit dat de motoren aanwezig zijn, het zou eigenlijk niet mogen dat ze voor de kopgroep zitten."

Tour de France
ritdatumstart - finishtype rittotaalwinnaarleider
1
29/06 Florence - Rimini
206 km
02:00
2
30/06 Cesenatico - Bologna
200 km
02:00
3
01/07 Piacenza - Turijn
229 km
02:00
4
02/07 Pinerolo - Valloire
138 km
02:00
5
03/07 Saint-Jean-de-Maurienne - Saint-Vulbas
177 km
02:00
6
04/07 Mâcon - Dijon
163 km
02:00
7
05/07 Nuits-Saint-Georges - Gevrey-Chambertin
25 km
02:00
8
06/07 Semur-en-Auxois - Colombey-les-Deux-Églises
176 km
02:00
9
07/07 Troyes - Troyes
199 km
02:00
rustdag 08/07
10
09/07 Orléans - Saint-Amand-Montrond
187 km
02:00
11
10/07 Évaux-les-Bains - Le Lioran
211 km
02:00
12
11/07 Aurillac - Villeneuve-sur-Lot
204 km
02:00
13
12/07 Agen - Pau
171 km
02:00
14
13/07 Pau - Pla d'Adet
152 km
02:00
15
14/07 Loudenvielle - Plateau de Beille
198 km
02:00
rustdag 15/07
16
16/07 Gruissan - Nîmes
187 km
02:00
17
17/07 Saint-Paul-Trois-Châteaux - Superdévoluy
178 km
02:00
18
18/07 Gap - Barcelonnette
179 km
02:00
19
19/07 Embrun - Isola 2000
145 km
02:00
20
20/07 Nice - Col de la Couillole
133 km
02:00
21
21/07 Monaco - Nice
34 km
02:00