Spring naar de inhoud

Wout van Aert test in Herentals gloednieuwe fiets: "Kan zeker gebeuren dat ik verkeerd schakel"

Wout van Aert test in Herentals gloednieuwe fiets: "Kan zeker gebeuren dat ik verkeerd schakel"
 di 3 januari 2023 07:11
De crossfiets van Wout van Aert heeft een grondige facelift gekregen.
De crossfiets van Wout van Aert heeft een grondige facelift gekregen.

Schrik niet als Wout van Aert in Herentals plots sukkelt tijdens het schakelen. De Belgische kampioen rijdt vandaag voor het eerst met zijn omgebouwde fiets. "Dat wordt wel even wennen", zegt Van Aert.

Voor het nieuwe jaar heeft Jumbo-Visma bijna 180 fietsen moeten ombouwen, waaronder ook de crossfiets van Wout van Aert.

De reden? De Nederlandse topploeg werkt sinds 1 januari samen met enkele nieuwe materiaalpartners.

 

Zo stapt Jumbo-Visma na 27 jaar over van Shimano naar SRAM. Dat betekent dat Van Aert en co. op een andere manier zullen moeten schakelen.

 

"Dat wordt wel even wennen", zegt Van Aert. "Normaal rijd ik op automatismen."

 

"Het kan dus zeker gebeuren dat ik in Herentals eens verkeerd schakel. Maar ik zal dat nieuwe schakelsysteem wel snel gewoon worden."

Het nieuwe schakelsysteem van SRAM werkt wat anders dan dat van Shimano.
Het nieuwe schakelsysteem van SRAM werkt wat anders dan dat van Shimano.

"Nieuwe schoenen en pedalen voor wegfiets zijn aerodynamischer en lichter"

Wat is er dan beter aan het nieuwe schakelsysteem? "Het is meer draadloos dan voorheen en er zijn meer opties", legt Mathieu Heijboer (Head of Performance) uit.

 

"Op hun wegfiets zullen de renners ook moeten wennen aan nieuwe schoenen (van Nimbl) en pedalen (van Speedplay). Die verschillen sterk van die van vorig jaar en bieden een groot voordeel in aerodynamica en gewicht." Op zijn crossfiets draait Van Aert rond op zijn vertrouwde schoenen en pedalen.


Maken de renners zich geen zorgen door de vele veranderingen? "We hebben experts ingehuurd om de renners te helpen bij de overgang."

 

"Tijdens het laatste trainingskamp in december zijn we compleet overgegaan op de nieuwe onderdelen."

 

"We hebben ook al Parijs-Roubaix verkend met de nieuwe fietsen en we hebben gemerkt dat we veel winst halen op verschillende vlakken. De renners reageerden opgetogen over de nieuwe fietsen."

Grootste verschil in het schakelen

  • Shimano gebruikt bij manueel schakelen de remgreep en een hendel. Tikken op de hendel schakelt naar beneden, de remgreep naar binnen duwen schakelt omhoog. Links de voorderailleur, rechts de achterderailleur.
  • Bij het elektronisch schakelen wordt het hele systeem bij Shimano vervangen door 2 knopjes aan elke kant, maar de filosofie blijft hetzelfde.
  • SRAM gebruikt een totaal ander systeem. Bij manueel schakelen is er aan elke remgreep één hendel. Eenmaal tikken verlegt de versnelling in één richting, harder duwen verlegt ze naar de andere richting. 
  • Bij het elektronisch schakelen wordt het bij SRAM nog anders. De rechtse hendel verlegt dan de versnelling achteraan naar beneden, terwijl de linkse de versnelling terug omhoog legt. Duw je beiden tegelijk in, dan verleg je de voorderailleur.
 
Ook het remmen voelt anders aan. Veel Shimano-gebruikers beschrijven de remmen als een lichtschakelaar, ofwel aan, ofwel uit. SRAM-rijders spreken dan meer van een progressieve remkracht die beter te controleren is. Maar beide remsystemen werken goed, het is een kwestie van gewoonte.

Gerelateerd: