Ga naar de inhoud

Van Aert en Pogacar wisselen van materiaalleverancier: waarom en wat zijn de gevolgen?

 vr 14 oktober 2022 18:30
Pogacar zwaait Campagnolo uit, Van Aert mag SRAM onder de knie leren krijgen.

Het wegwielrennen begint aan z’n winterslaap en de renners genieten van welgekomen rust. Maar achter de schermen begint de molen alweer volop te draaien in aanloop naar het volgende seizoen. Onderdelenfabrikanten dingen naar de hand van topploegen. Wij legden ons oor te luister bij enkele ex-profs.

"Het draait om geld, niets anders dan geld"

Opschudding in wielerland aan het begin van deze week. Jumbo-Visma verruilt na 27 jaar zijn Japanse materiaalsponsor Shimano voor het Amerikaanse SRAM. Het bericht bleef lang onbevestigd, maar is ondertussen door meerdere bronnen aan onze redactie bevestigd.

 

Als bij wonder verscheen enkele dagen later het nieuws dat ook Team UAE zijn Italiaanse Colnago-fietsen niet meer zal uitrusten met de groepset (een mix van tandwielen, schakelaars, kettingen, etc.) van het ook al Italiaanse Campagnolo, maar zou kiezen voor Shimano.

 

"Het draait allemaal om geld, niets anders dan geld", vertelt een van onze ex-profs. "SRAM heeft Jumbo-Visma een bod gedaan dat ze niet konden weigeren. Maar als je wat dieper kijkt, dan zie je ook een ander verhaal."

 

"Jumbo-Visma rijdt momenteel op fietsen van het Canadese merk Cervélo. Die worden verdeeld door de Nederlandse mobiliteitsgigant PON die wereldwijd actief is en ook SRAM in zijn portfolio heeft."

 

"1+1=2, want op die manier hebben ze ook Cervélo groot gemaakt. SRAM wil gewoon zijn marktpositie wereldwijd versterken met successen in het wielrennen."

Shimano heeft met Tadej Pogacar en Team UAE natuurlijk ook wel een grote vis aan de haak geslagen

En dus kon het Japanse Shimano op zoek naar een nieuw team. Lang duurde die zoektocht niet.


"Ze hebben met UAE en dus Tadej Pogacar natuurlijk ook wel een grote vis aan de haak geslagen", zegt een andere bron. "Maar het is wel opvallend dat de Italiaanse link Colnago-Campagnolo verdwijnt."

Dit jaar reden maar liefst 13 World Tour ploegen met Shimano-onderdelen, 3 met Campagnolo en slechts 2 met SRAM. Dat zal dus volgend jaar slechts licht wijzigen.

Weinig verschil in kwaliteit bij topmerken

Waar ligt nu het verschil tussen de verschillende materiaalleveranciers? En zal dat een rol spelen in de resultaten volgend seizoen? Onze ex-profs zien voor- en nadelen.

 

"Als je de kwaliteit van groepsets bekijkt, in het topsegment van de verschillende merken, zit daar weinig verschil op qua kwaliteit."

 

"Shimano heeft veel last gehad van de coronapandemie. Omdat ze juist de grootste speler op de markt zijn, was er een wereldwijd een tekort aan onderdelen, waardoor het merk wel wat kritiek te verduren kreeg."

 

Ook SRAM kampte met problemen, zij het van andere aard. "Het toeval wil - of juist niet - dat net de ploegen die met die set reden vaak last hadden van mechanische problemen met de ketting en de derailleur."

Wout van Aert, Tadej Pogacar en co zullen in de winter een beetje moeten oefenen met het nieuwe systeem. Als ze dat al niet aan het doen zijn.

Ook het systeem werkt een beetje anders. Bij SRAM is de manier van schakelen anders dan bij Shimano en Campagnolo werkt nog anders. 

 

"Wout van Aert, Tadej Pogacar en co zullen dus in de winter een beetje moeten oefenen met het nieuwe systeem. Als ze dat al niet aan het doen zijn." 

 

Uiteraard kan dat op termijn geen probleem zijn, want je kunt alles leren. "Maar als je in het begin van het seizoen in het heetst van de strijd snelle beslissingen moet nemen, bestaat het risico dat je kleine foutjes maakt qua versnelling. En dat kan het
verschil beteken tussen winst en verlies."

Grootste verschil in het schakelen

Om de versnellingen aan te passen hebben de constructeurs een verschillende aanpak.
 
  • Shimano gebruikt bij manueel schakelen de remgreep en een hendel. Tikken op de hendel schakelt naar beneden, de remgreep naar binnen duwen schakelt omhoog. Links de voorderailleur, rechts de achterderailleur.
  • Bij het elektronisch schakelen wordt het hele systeem vervangen door 2 knopjes aan elke kant, maar de filosofie blijft hetzelfde.
  • SRAM gebruikt een totaal ander systeem.  Bij manueel schakelen is er aan elke remgreep één hendel. Eenmaal tikken verlegt de versnelling in één richting, harder duwen verlegt ze naar de andere richting. 
  • Bij het elektronisch schakelen wordt het bij SRAM nog anders. De rechtse hendel verlegt dan de versnelling achteraan naar beneden, terwijl de linkse de versnelling terug omhoog legt. Duw je beiden tegelijk in, dan verleg je de voorderailleur.
  • Campagnolo tot slot werkt met een hendel en een knop aan elke kant van het stuur. De hendel schakelt de versnelling naar boven, de knop doet het omgekeerde.
 
Ook het remmen voelt anders aan. Veel Shimano-gebruikers beschrijven de remmen als een lichtschakelaar, ofwel aan, ofwel uit. SRAM-rijders spreken dan meer van een progressieve remkracht die beter te controleren is. Maar beiden werken goed en het is een kwestie van gewoonte.
Gerelateerd: