Spring naar de inhoud

"Hoofdsok" van Evenepoel al verboden en ook Van Aert moet vrezen: UCI herbekijkt reglement rond tijdrithelmen

"Hoofdsok" van Evenepoel al verboden en ook Van Aert moet vrezen: UCI herbekijkt reglement rond tijdrithelmen
 di 5 maart 2024 21:26

De timing kan geen toeval zijn. Daags na de hype rond de tijdrithelmen van Visma-Lease a Bike kwam de UCI met een statement. Zo is de Internationale Wielerunie van plan om het reglement rond de bijzondere ontwerpen binnenkort te herbekijken. Een beslissing die op veel verontwaardiging botste, zeker bij Visma-Lease a Bike en Soudal-Quick step, dat zijn "hoofdsok"-ontwerp al meteen geschrapt zag worden.

Ook bij de UCI zijn de bijzondere tijdrithelmen van Visma-Lease a Bike blijkbaar niet onopgemerkt gebleven.

 

"De Internationale Wielerunie erkent dat er geen directe inbreuken zijn op het reglement, maar maakt zich wel zorgen over de huidige trend waarin de prioriteit steeds meer op het presteren ligt en veel minder op de veiligheid", klinkt het in een statement bij de Internationale Wielerunie.

 

Daarom zal de UCI binnenkort "een diepgaande analyse uitvoeren van de regelgeving rond het ontwerp en het gebruik van tijdrithelmen".

 

De wielerbond lichtte alvast een tipje van de sluier op en maakte al meteen bekend dat de befaamde "hoofdsok", die Remco Evenepoel vandaag nog droeg in Parijs-Nice en waarmee hij wereldkampioen werd in Glasgow, vanaf 2 april al zeker verboden is.

 

De reden: de hoofdsok - het zwarte gedeelte onder de kin van de renner (bekijk hieronder) - zou geen essentieel onderdeel van de valhelm zijn.

Bij Visma-Lease a Bike voelen ze de bui al hangen, zo blijkt.

 

"De kans bestaat nu dat we in de Tour niet met dit exemplaar zullen mogen rijden", vertelt Mathieu Heijboer, hoofd performance en specialist tijdrijden bij de ploeg van Wout van Aert.

Het statement is gedreven vanuit emoties en alle reacties op social media.

Mathieu Heijboer, hoofd performance en specialist tijdrijden.

"Vreemd, want een jaar geleden zijn de regels opgesteld wat betreft afmetingen en de veiligheid", klink het vol onbegrip bij het Nederlandse AD. "Binnen die kaders zijn wij en helmenfabrikant Giro aan de slag gegaan."

 

"Het is frappant dat dit statement net nu komt. Het is gedreven vanuit emoties en alle reacties op sociale media. Als de UCI een probleem met het design heeft, hadden ze dat moeten aangeven toen de helm ter goedkeuring werd voorgelegd."

Terug naar de tekentafel dan maar?

Gerelateerd: