Spring naar de inhoud

De favorieten voor de Tour (2): de race tegen de klok van Jonas Vingegaard

Jouw ploeg ook aan de start?
Meld je nu aan met je VRT-profiel, bekijk je resultaat en vergelijk hoe jouw vrienden het doen!
Aanmelden

teams en deelnemers

De favorieten voor de Tour (2): de race tegen de klok van Jonas Vingegaard
 di 25 juni 2024 07:32

Succes komt te voet en gaat te paard. Jumbo-Visma won in 2023 de 3 grote rondes, een jaar later kan Visma-Lease a Bike de donkere wolken maar niet verjagen. Vervelt de topploeg in deze Tour de France tot een outsider voor geel of herrijst Jonas Vingegaard als een feniks uit de as? 

"Het lijkt wel alsof ze vorig jaar al hun karmapunten hebben opgebruikt."

 

Zelfs Nederlands bekendste wieleranalist Thijs Zonneveld moest zich na een zoveelste mokerslag in de Dauphiné even in de haren krabben.

 

Hoeveel pech kun je als team slikken? Was 2023 bijna te mooi om waar te zijn, dan verloopt 2024 als het ware te ellendig om voor waar aan te nemen.

 

Uitgerekend Visma-Lease a Bike, de ploeg die alles van a tot z uitdoktert – het plan, weet je wel –, heeft de voorbije maanden zijn scenario voortdurend moeten omgooien.

 

Nog voor het nieuwste voorstel aan geloof had gewonnen, kon het vodje papier al opnieuw de vuilnisbak in. Code geel is al een hele poos code vuurrood. 

 

Aan de tekentafel worden overuren bij de vleet geklopt. De hoeveelste versie van het plan zou intussen al in omloop zijn? Het conclaaf met de Nederlandse masterminds zou pas echt een kijkcijferkanon zijn. 

Geen GC Kuss

Eind vorig jaar legde Visma-Lease a Bike zijn achttal voor de Tour al op tafel. Jonas Vingegaard zou in zijn jacht op een zuivere hattrick gesteund worden door Sepp Kuss, Steven Kruijswijk, Matteo Jorgenson, Dylan van Baarle, Christophe Laporte, Tiesj Benoot en Jan Tratnik.

 

We zullen de schijnbaar eindeloze lijst met blessures en ziektes niet opnieuw aframmelen, maar wie het Nederlandse huishouden de voorbije maanden een beetje heeft gevolgd, weet dat enkel Kuss – voor zover bekend – ontsnapt is aan de stortvloed aan tegenslag.

 

Helaas, pindakaas: in de Dauphiné worstelde de zieke Amerikaan – toch nog altijd meer superdomestique dan kopman – met zijn vormcurve.

 

Na de Vuelta liet Kuss nog doorschemeren dat zijn acte de présence als kopman naar meer smaakte, maar GC Kuss ("klassementsman Kuss") ligt bijna een jaar later toch al weer stof te vergaren. Laat de Nederlandse formatie hem net daarom achter voor de trip naar Firenze?

95 procent

Na de Dauphiné werden Kruijswijk en Van Baarle definitief geschrapt, uithangbord Vingegaard was tot vorige week een twijfelgeval en de sportieve cel heeft geen seconde getwijfeld toen Wout van Aert zélf zijn diensten aanbood. 

 

Visma-Lease a Bike zal tussen Firenze en Nice uiteraard geen meeloper zijn, maar dat knapen als Bart Lemmen, Ben Tulett en Koen Bouwman volgens de tamtam als potentiële Tourgangers werden genoemd, zegt iets over hoe de wespen plots bij het laaghangend fruit waren beland.

 

Ex-renner Tom Dumoulin formuleerde zelfs "een plan-D". Mocht Vingegaard niet geelrijp zijn en mocht ook Van Aert niet goed in zijn vel zitten, waarom zou sprinter Olav Kooij dan niet als rittenkaper voor de leeuwen gegooid kunnen worden?

 

Het uiteindelijke achttal blijft imposant, al is het geen gewapend beton. Met Van Aert en Kelderman als luxe-invallers boet je niet aan kwaliteit in, maar de fundamenten zijn broos. 

 

Visma-Lease a Bike beseft dat het geen gezichtsverlies kan oplopen door Vingegaard en/of Van Aert slechts op halve kracht naar Firenze te zenden, maar hoezeer kun je je als grootmacht veroorloven om als mogelijk kanonnenvlees mee te zwemmen in de grootste koers van het jaar?

 

In Tignes is de voorbije weken een race tegen de klok gelopen. Kun je dan überhaupt een puntgave strategie uitdokteren zoals in de vorige edities als je - zo wil de communicatie toch - pas op de valreep beslist hebt of het licht op groen zou springen voor de kopstukken?

 

Voor wie het intussen al vergeten is: Vingegaard heeft sinds begin april en die vermaledijde afzink van de Olaeta niet meer gekoerst. Hij lag ruim 10 dagen in een Spaans ziekenhuis. 

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (Instagram). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Van vijand naar bondgenoot?

De denktank rond nestverlater Merijn Zeeman wordt meer dan ooit tevoren uitgedaagd. De Nederlandse strateeg zal zijn kindje op zijn minst met opgeheven hoofd willen doorgeven. Het doemscenario moet afgewend worden.

 

Innovatie is het mantra bij de geelhemden, maar dit jaar zullen ze wel zeer creatief uit de hoek moeten komen. Ze moeten als underdog de Grand Départ benaderen, maar net vanuit die hoek kunnen ze anderzijds vlijmscherp toeslaan. Zei Zeeman: "Vorig jaar was er druk, nu is er vooral heel veel zin."

 

Pas de komende weken zal de buitenwereld de waarheid kunnen achterhalen, maar voorlopig weet enkel het eigen huishouden hoe geraffineerd Jonas Vingegaard zal koersen.

De Deen zit wellicht zelf met een rugzak vol vraagtekens, maar die twijfels en bedenkingen zijn er ook bij de concurrentie. Hoe moeten zij Vingegaard inschatten? Ook dat giswerk zal Pogacar en co bezighouden. Iedereen tast in het duister en dat speelt dan weer in de Deense kaart.

 

Als een oppermachtige Vingegaard vorig jaar won met een marge van 7'29", mag je de Deen aan pakweg 95 procent dan volledig afschrijven?

 

Tijd (lees: de slotweek is het zwaartepunt en vaak de sterkste week van Vingegaard) kan van vijand ontpoppen tot bondgenoot, tenzij Vingegaard in het eerste luik natuurlijk al een gigantische draai om de oren heeft gekregen. Het laat zich dan ook raden dat de tegenstand hem al in de eerste dagen op de rooster zal leggen. 

 

Een nieuwe Tourzege zou een ferme stunt zijn, geheel tegen de wielerlogica in. Maar anno 2024 bestaat het klassieke draaiboek niet meer en heeft Visma-Lease a Bike al uitvoerig bewezen dat het geschiedenis kan schrijven.

 

Met Vingegaard als auteur van een nieuwe bestseller? Als één ploeg sinds enkele maanden weet dat het snel kan keren ...

Gerelateerd:

Tour de France
ritdatumstart - finishtype rittotaalwinnaarleider
1
29/06 Firenze - Rimini
semi bergetappe
206 km
Romain Bardet
Romain Bardet
2
30/06 Cesenatico - Bologna
semi bergetappe
199,2 km
Kévin Vauquelin
Tadej Pogacar
3
01/07 Piacenza - Turijn
vlak
230,8 km
Biniam Girmay
Richard Carapaz
4
02/07 Pinerolo - Valloire
bergetappe
139,6 km
Tadej Pogacar
Tadej Pogacar
5
03/07 Saint-Jean-de-Maurienne - Saint-Vulbas
vlak
177,4 km
Mark Cavendish
Tadej Pogacar
6
04/07 Mâcon - Dijon
vlak
163,5 km
Dylan Groenewegen
Tadej Pogacar
7
05/07 Nuits-Saint-Georges - Gevrey-Chambertin
tijdrit
25,3 km
Remco Evenepoel
Tadej Pogacar
8
06/07 Semur-en-Auxois - Colombey-les-Deux-Églises
semi bergetappe
183,4 km
Biniam Girmay
Tadej Pogacar
9
07/07 Troyes - Troyes
vlak
199 km
Anthony Turgis
Tadej Pogacar
rustdag 08/07
10
09/07 Orléans - Saint-Amand-Montrond
vlak
187,3 km
Jasper Philipsen
Tadej Pogacar
11
10/07 Évaux-les-Bains - Le Lioran
semi bergetappe
211 km
Jonas Vingegaard
Tadej Pogacar
12
11/07 Aurillac - Villeneuve-sur-Lot
semi bergetappe
203,6 km
Biniam Girmay
Tadej Pogacar
13
12/07 Agen - Pau
vlak
165,3 km
Jasper Philipsen
Tadej Pogacar
14
13/07 Pau - Pla d'Adet
bergetappe
151,9 km
Tadej Pogacar
Tadej Pogacar
15
14/07 Loudenvielle - Plateau de Beille
bergetappe
197,7 km
Tadej Pogacar
Tadej Pogacar
rustdag 15/07
16
16/07 Gruissan - Nîmes
vlak
188,6 km
Jasper Philipsen
Tadej Pogacar
17
17/07 Saint-Paul-Trois-Châteaux - Superdévoluy
semi bergetappe
177,8 km
Richard Carapaz
Tadej Pogacar
18
18/07 Gap - Barcelonnette
semi bergetappe
179,5 km
Victor Campenaerts
Tadej Pogacar
19
19/07 Embrun - Isola 2000
bergetappe
144,6 km
Tadej Pogacar
Tadej Pogacar
20
20/07 Nice - Col de la Couillole
bergetappe
132,8 km
Tadej Pogacar
Tadej Pogacar
21
21/07 Monaco - Nice
tijdrit
33,7 km
Tadej Pogacar
Tadej Pogacar