Spring naar de inhoud

Zet vertrek van "hét meesterbrein" kaalslag in bij Red Bull? "Dan lijkt Ferrari betere plek voor Verstappen"

Zet vertrek van "hét meesterbrein" kaalslag in bij Red Bull? "Dan lijkt Ferrari betere plek voor Verstappen"
 vr 26 april 2024 17:21

Geen Adrian Newey, geen wereldtitels meer? Het (mogelijke) vertrek van  de topontwerper bij Red Bull kan weleens het eerste dominosteentje zijn dat valt bij de wereldkampioen. "Max Verstappen kan het als een excuus gebruiken om ook op te stappen", klinkt het in Sporza Daily.

Met 4 overwinningen in 5 races leek Max Verstappen de crisis even te hebben weggeblazen bij Red Bull. Maar lang blijft het niet stil bij de wereldkampioen.

 

De BBC kwam gisteren met het nieuws dat Adrian Newey opstapt. De topontwerper heeft zijn buik vol van de interne machtsstrijd bij de Oostenrijkse renstal en de hetze rond teambaas Christian Horner.

 

Een aardschok, want in 20 jaar bij Red Bull was de Brit hét meesterbrein achter de wagens die 7 wereldtitels opleverden voor Sebastian Vettel en Verstappen.

 

"Hij is dé meesterontwerper van Red Bull", beaamt Frank Woestenburg van FORMULE 1 Magazine. "Hij heeft nog steeds een groot aandeel in het huidige succes."

 

Wat maakt de Brit nu zo goed? "Hij is niet alleen master in aerodynamica, maar is ook performance engineer én vehicle dynamics engineer geweest."

 

"Kortweg, hij is een van de weinigen die alle aspecten van de F1-wagen kent", vult motorsportingenieur Massimiliano Bottiglieri aan. "Dat maakt hem zo sterk. Die kennis kan hij ook omzetten in een winnende machine. Hij is een mastermind in het hele spel."

Het is een publiek geheim dat Ferrari al jarenlang aan de mouw van Adrian Newey trekt.

Frank Woestenburg

Een garantie op wereldtitels... Welke F1-renstal zou daar geen interesse in hebben?  Al moet de concurrentie dan wel diep in de buidel tasten om Newey aan te trekken.

 

"Er zijn twee F1-rijders die heel veel geld verdienen: Max Verstappen en Lewis Hamilton", stelt Woestenburg. "Newey is de 3e grootverdiener in de paddock. Hij staat op het verlanglijstje van alle teams."

 

"Het is een publiek geheim dat Ferrari al jarenlang aan zijn mouw trekt. In 2022 wilden ze nog zijn salaris verdubbelen, naar verluidt zo'n 20 miljoen euro per jaar."

 

"Red Bull-adviseur Helmut Marko kon Newey toen op het allerlaatste moment nog overhalen om te blijven. Een van de doorslaggevende argumenten was dat hij dan in Engeland kon blijven wonen, dicht bij zijn familie."

Een energiedrankje is geen motor

Newey opnieuw overtuigen om Red Bull trouw te blijven lukte niet meer. Hoe groot is de impact voor de Oostenrijkse renstal?

 

"Newey heeft een heel goed team rond zich gebouwd", aldus Woestenburg. "Tegenwoordig is de Fransman Pierre Waché technisch directeur bij Red Bull en dus de man die de F1-wagen vormgeeft. Hij is dan ook de beoogde opvolger."

 

"Als Newey vertrekt, moet Red Bull er alles aan doen om ervoor te zorgen dat Waché niét vertrekt."

 

Een opvolger is er dus, maar analisten vrezen dat er nu wel meer dominosteentjes kunnen vallen bij de wereldkampioen. "Max Verstappen zou het als een kans kunnen zien om ook te vertrekken", stelt Bottiglieri.

Voor Verstappen zal het een vingerwijzing zijn dat Red Bull niet meer zo dominant zal zijn.

Frank Woestenburg

Ook Woestenburg houdt rekening met dat scenario. "In 2026 gaat alles op de schop met een nieuw motorenreglement. Honda, de huidige leverancier van de wereldkampioen, stopt en Red Bull gaat zijn eigen motoren bouwen met de hulp van Ford."


"Dat is een volledig nieuw hoofdstuk. Als er dan heel wat ervaring wegloopt, lijkt het me sterk dat Red Bull dan nog toonaangevend kan zijn."


"Voor Verstappen zal het een vingerwijzing zijn dat ze niet meer zo dominant zullen zijn. Red Bull blijft een fabrikant van energiedrankjes, geen erkende motorfabrikant."


"Dan denk je toch dat Verstappen bij een team als Ferrari of Mercedes op een betere plek zal zitten, waar het risico minder groot zal zijn. Het vertrek van Newey speelt dus mogelijk mee in de beslissing van Verstappen om ook te vertrekken."

Ferrari of Aston Martin?

Dan rest nog de vraag: waar ligt de toekomst van Adrian Newey?

 

"Hij heeft altijd gezegd dat hij heel graag eens zou samenwerken met Lewis Hamilton", weet Bottiglieri. "Dan moet hij dus naar Ferrari. Toeval of niet, deze week werd hij gespot in Italië."

 

Ook Aston Martin, met de steenrijke en hyperambitieuze eigenaar Lawrence Stroll, zal deze kans niet laten liggen. "Newey heeft Ferrari al eens afgewezen om in Engeland te blijven wonen. Bij Aston Martin kan dat ook", aldus Woestenburg.

 

Wat zijn keuze ook wordt, in de Formule 1 geldt nog altijd het principe van "gardening leave". Om te vermijden dat een personeelslid met alle vertrouwelijke informatie zomaar overstapt naar een concurrent, moet hij eerst een periode op non-actief staan.

 

"Maar Newey heeft zelf al aangegeven dat hij zich daar onderuit kan onderhandelen", besluit Woestenburg. 

 

Valt er binnenkort nog een dominosteentje?

Gerelateerd: