De 3 monumenten die in 2024 gereden zijn, zitten in de rugzak van Alpecin-Deceuninck. De ploeg van de broertjes Roodhooft heeft de voorbije jaren de weg naar boven geduldig afgelegd en heeft zichzelf nu naar de top gekatapulteerd. Maar kan ook de boekhouding die kwantumsprong bijbenen? Sterke man Philip Roodhooft geeft een antwoord.
Alpecin-Deceuninck is sinds afgelopen weekend de eerste ploeg die de eerste 3 monumenten in hetzelfde voorjaar kan winnen. "Het is mooi dat we een klein stukje wielergeschiedenis schrijven", lachte ploegbaas Philip Roodhooft in Roubaix.
Niet alleen de kopmannen floreren, ook de knechten stijgen boven zichzelf uit. "Er is ook een verschil in bewustzijn, een andere positie in het peloton. Door de kopmannen, maar ook de mannen die hen moeten ondersteunen, zijn in topvorm. Dit voorjaar is alles samengekomen en Roubaix was de kers op de taart."
Van die taart kan ook de komende jaren nog gesmuld worden. Mathieu van der Poel ketende het vervolg van zijn profcarrière enkele weken geleden immers vast aan Canyon, de fietsleverancier van de sterke ploeg.
Tot eind 2028 ligt het goudhaantje al zeker vast bij de Belgische ploeg, de deal met Canyon loopt zelfs tot 2033. "Het verleden zal zeker meegespeeld hebben, maar we hebben ook financieel een competitief voorstel gedaan. Dat is ook maar logisch", zegt Roodhooft over die monsterdeal.
We hebben heel veel hoogtepunten gehad de voorbije jaren, maar er zijn ook momenten geweest waarbij het net iets minder was. Ook in de schaarse moeilijke momenten weten we wat we aan elkaar hebben.
"Mathieu heeft niet meteen behoefte aan verandering. Hij heeft het gevoel dat hij op zijn plaats zit."
"We hebben heel veel hoogtepunten gehad de voorbije jaren, maar er zijn ook momenten geweest waarbij het net iets minder was. Nog niet zo lang geleden zelfs, met geen te beste Tour 2 jaar geleden."
"Ook in de schaarse moeilijke momenten weten we wat we aan elkaar hebben. Dat heeft ook meegespeeld: in goeie dagen, maar ook in minder goeie dagen. Het was geen hele moeilijke keuze, denk ik."
Budget moet stijgen
Koken kost natuurlijk geld en Mathieu van der Poel is een peperduur ingrediënt. Ook zijn ploeg haalt een sterrenniveau.
Philip Roodhooft: "Structureel worden we elk jaar beter. In principe wordt dat dan elk jaar duurder. Dat is een logisch gevolg in de wielersport."
"In het voetbal kan je succes verkopen, bij ons kan dat niet. Al is het samenhouden van de ploeg een meerwaarde gebleken en dat proberen we te blijven doen."
Maar dan moeten de sponsors wel volgen in die gedachtegang. "Op termijn zal het budget zeker omhoog moeten, ja."
"Het is voor iedereen duidelijk dat Canyon geholpen heeft bij de verlenging van Mathieu. Andere dingen zijn aan de gang."
"We hebben met onze partners overeenkomsten waar we blij mee zijn en zij zijn zeer blij met wat wij doen. We hebben vertrouwen dat we er uitkomen voor onze toekomst."