Er wordt vanavond in Nice een punt gezet achter de Tour de France. De renners, teams en organisator ASO zullen dan ook de eindafrekening maken. Al weten coureurs en hun omkadering al jarenlang dat de Ronde van Frankrijk geen goudmijn is ondanks de gigantische omzet die wordt gedraaid. Waarom zit die verhouding zo scheef?
500.000 euro. Dat is het prijzengeld voor de winnaar van de Tour de France. Een bedrag dat niet meer is verhoogd sinds 2015. Ook aan de totale prijzenpot van 2,3 miljoen euro werd in de afgelopen 10 jaar amper iets veranderd.
"Dat bedrag is uitzonderlijk hoog in de wielersport, maar het is relatief weinig in verhouding tot de omzet van de Société Tour de France", duidt Wim Lagae, sporteconoom aan de KU Leuven, bij Sporza Tour op Radio 1.
"De Tour is de melkkoe van het hele wielerjaar. Sportmarketinggroep ASO, van eigenaar familie Amaury, is niet zo transparant over de inkomsten. Ze doen er schimmig over en dat helpt hen om een rechtvaardige verdeelsleutel af te remmen."
Hoe groot zijn de inkomsten van ASO? Die vraag beantwoorden, is dus een beetje giswerk. "150 miljoen euro, zo wordt geschat. Zo'n 100 miljoen gaat over uitzendrechten en daarnaast heb je ook marketing, sponsorinkomsten, het geld van start- en aankomstplaatsen enzovoort."
Het woord inflatie is nog niet binnengedrongen in de directiekamer van ASO. De groene trui verdient al 19 jaar evenveel. Het is toch bizar dat het prijzengeld zo laag blijft terwijl de inkomsten zijn gestegen?
"ASO argumenteert dat ze heel veel investeren in de wielersport als mede-eigenaar van de Vuelta en organisator van onder meer de Dauphiné, Parijs-Nice, enkele klassiekers en de Tour de France Femmes."
"Maar die 150 miljoen euro slaat enkel op de Tour en dan is een prijzenpot van 2,3 miljoen een heel schamel bedrag."
"De ploegen worden bovendien zoetgehouden met een aalmoes van 51.234 euro als onkostenvergoeding. Ik laat me vertellen dat die geldsom na een tiental dagen al is opgesoupeerd door de ploegen."
"Het woord inflatie is dus nog niet binnengedrongen in de directiekamer van ASO. De groene trui verdient al 19 jaar evenveel. Het is toch bizar dat het prijzengeld zo laag blijft terwijl de inkomsten zijn gestegen?"
Wantrouwen speelt de ploegen parten
Als de gang van zaken zo onrechtvaardig is, waarom laten de renners dan niet van zich horen ? Er is toch een rennersvakbond? "Ja", zegt professor Wim Lagae, "maar die is niet slagkrachtig genoeg."
"De redding moet komen van de sterkere teams. Maar het blijft me mateloos verbazen dat zij niet op tafel kloppen een half jaar voor de start van de Tour en dan vragen om transparantie."
"Amerikaanse sportcompetities hebben al maanden stilgelegen door stakingen rond verdeelsleutels. Bij het voetbalcontract in ons land weten we tot op de euro hoeveel KV Kortrijk op het einde van het seizoen krijgt."
"ASO zal maandag het communiqué rond het prijzengeld met veel bombarie de wereld insturen, maar het is te belachelijk voor woorden. De wielersport trappelt ter plaatse."
Ik ben er stellig van overtuigd dat we over 5 jaar een ander gesprek voeren, maar de redding moet uit de hoek van de 5 beste teams komen. Ze hebben niet door hoeveel onderhandelingsmacht ze hebben.
De renners protesteren niet, maar ook de ploegen zijn blijkbaar niet in staat om ASO te tackelen. "De onderhandelingsmacht wordt maximaal benut door ASO en zeker door de 83-jarige vrouwelijke eigenares. Zij laat zich omringen door een legertje van CEO's en directeurs. Ik laat me zeggen dat men niet door die muur geraakt."
"Ik ben er stellig van overtuigd dat we over 5 jaar een ander gesprek voeren, maar de redding moet uit de hoek van de 5 beste teams komen. Ze hebben niet door hoeveel onderhandelingsmacht ze hebben. De rijkere ploegen onderschatten hun sterkte."
"Waarom ze hun krachten dan niet bundelen? ASO heeft een verdeel-en-heerspolitiek en wielrennen is een ingewikkelde sport. Alle stakeholders moeten compromissen zoeken en de sector komt nooit als een geheel naar buiten."
"De oorzaak is onderling wantrouwen bij de ploegen", vult radiocommentator Christophe Vandegoor aan. "Iedereen wil in deze Tour zijn. ASO weet dat goed genoeg en blijft zo scoren met zijn politiek."
"Het eigen-team-eerstdenken, zo noem ik het", rondt Lagae af. "Maar ploegen als Visma-Lease a Bike en Soudal-Quick Step hebben door dat ze moeten samenwerken. Ik heb het gevoel dat we blokvorming zullen krijgen."
Gerelateerd:
Tour de France klassement
naam | resultaat | ploeg | |
---|---|---|---|
1 | Tadej Pogacar | 83:38:56 | UAE Team EmiratesUAD |
2 | Jonas Vingegaard | +6:17 | Team Visma - Lease a BikeTVL |
3 | Remco Evenepoel | +9:18 | Soudal - Quick-StepSOQ |
4 | João Almeida | +19:03 | UAE Team EmiratesUAD |
5 | Mikel Landa | +20:06 | Soudal - Quick-StepSOQ |
6 | Adam Yates | +24:07 | UAE Team EmiratesUAD |
7 | Carlos Rodríguez | +25:04 | INEOS GrenadiersIGD |
8 | Matteo Jorgenson | +26:34 | Team Visma - Lease a BikeTVL |
9 | Derek Gee | +27:21 | Israel - Premier TechIPT |
10 | Santiago Buitrago | +29:03 | Bahrain VictoriousTBV |
naam | punten | ploeg | |
---|---|---|---|
1 | Biniam Girmay | 387 | Intermarché - WantyIWA |
2 | Jasper Philipsen | 354 | Alpecin - DeceuninckADC |
3 | Bryan Coquard | 208 | CofidisCOF |
4 | Tadej Pogacar | 196 | UAE Team EmiratesUAD |
5 | Anthony Turgis | 180 | TotalEnergiesTEN |
6 | Arnaud De Lie | 161 | Lotto - DstnyLTD |
7 | Remco Evenepoel | 152 | Soudal - Quick-StepSOQ |
8 | Wout van Aert | 152 | Team Visma - Lease a BikeTVL |
9 | Jonas Abrahamsen | 149 | Uno-X MobilityUXM |
10 | Jonas Vingegaard | 136 | Team Visma - Lease a BikeTVL |
naam | punten | ploeg | |
---|---|---|---|
1 | Richard Carapaz | 127 | EF Education - EasyPostEFE |
2 | Tadej Pogacar | 102 | UAE Team EmiratesUAD |
3 | Jonas Vingegaard | 70 | Team Visma - Lease a BikeTVL |
4 | Matteo Jorgenson | 54 | Team Visma - Lease a BikeTVL |
5 | Remco Evenepoel | 50 | Soudal - Quick-StepSOQ |
6 | Wilco Kelderman | 43 | Team Visma - Lease a BikeTVL |
7 | Oier Lazkano | 41 | Movistar TeamMOV |
8 | Jonas Abrahamsen | 36 | Uno-X MobilityUXM |
9 | Enric Mas | 33 | Movistar TeamMOV |
10 | David Gaudu | 30 | Groupama - FDJGFC |
naam | resultaat | ploeg | |
---|---|---|---|
1 | Remco Evenepoel | 83:48:14 | Soudal - Quick-StepSOQ |
2 | Carlos Rodríguez | +15:46 | INEOS GrenadiersIGD |
3 | Matteo Jorgenson | +17:16 | Team Visma - Lease a BikeTVL |
4 | Santiago Buitrago | +19:45 | Bahrain VictoriousTBV |
5 | Javier Romo | +1:33:08 | Movistar TeamMOV |
6 | Ilan Van Wilder | +1:45:12 | Soudal - Quick-StepSOQ |
7 | Ben Healy | +1:46:54 | EF Education - EasyPostEFE |
8 | Jordan Jegat | +1:53:18 | TotalEnergiesTEN |
9 | Tobias Johannessen | +2:12:19 | Uno-X MobilityUXM |
10 | Oscar Onley | +2:32:21 | Team dsm-firmenich - PostNLDFP |
ploeg | punten | |
---|---|---|
1 | UAE Team Emirates | 251:36:43 |
2 | Team Visma - Lease a Bike | +31:51 |
3 | Soudal - Quick-Step | +1:33:06 |
4 | INEOS Grenadiers | +1:34:05 |
5 | Lidl - Trek | +2:33:49 |
6 | Movistar Team | +3:10:06 |
7 | Bahrain Victorious | +3:38:21 |
8 | Red Bull - BORA - hansgrohe | +3:57:23 |
9 | Israel - Premier Tech | +4:01:23 |
10 | EF Education - EasyPost | +4:06:54 |
rit | datum | start - finish | type rit | totaal | winnaar | leider | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 29/06 | Firenze - Rimini | semi bergetappe | 206 km | Romain Bardet | Romain Bardet | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2 | 30/06 | Cesenatico - Bologna | semi bergetappe | 199,2 km | Kévin Vauquelin | Tadej Pogacar | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 | 01/07 | Piacenza - Turijn | vlak | 230,8 km | Biniam Girmay | Richard Carapaz | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4 | 02/07 | Pinerolo - Valloire | bergetappe | 139,6 km | Tadej Pogacar | Tadej Pogacar | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5 | 03/07 | Saint-Jean-de-Maurienne - Saint-Vulbas | vlak | 177,4 km | Mark Cavendish | Tadej Pogacar | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6 | 04/07 | Mâcon - Dijon | vlak | 163,5 km | Dylan Groenewegen | Tadej Pogacar | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7 | 05/07 | Nuits-Saint-Georges - Gevrey-Chambertin | tijdrit | 25,3 km | Remco Evenepoel | Tadej Pogacar | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8 | 06/07 | Semur-en-Auxois - Colombey-les-Deux-Églises | semi bergetappe | 183,4 km | Biniam Girmay | Tadej Pogacar | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
9 | 07/07 | Troyes - Troyes | vlak | 199 km | Anthony Turgis | Tadej Pogacar | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
rustdag 08/07 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
10 | 09/07 | Orléans - Saint-Amand-Montrond | vlak | 187,3 km | Jasper Philipsen | Tadej Pogacar | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11 | 10/07 | Évaux-les-Bains - Le Lioran | semi bergetappe | 211 km | Jonas Vingegaard | Tadej Pogacar | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
12 | 11/07 | Aurillac - Villeneuve-sur-Lot | semi bergetappe | 203,6 km | Biniam Girmay | Tadej Pogacar | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
13 | 12/07 | Agen - Pau | vlak | 165,3 km | Jasper Philipsen | Tadej Pogacar | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
14 | 13/07 | Pau - Pla d'Adet | bergetappe | 151,9 km | Tadej Pogacar | Tadej Pogacar | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
15 | 14/07 | Loudenvielle - Plateau de Beille | bergetappe | 197,7 km | Tadej Pogacar | Tadej Pogacar | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
rustdag 15/07 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
16 | 16/07 | Gruissan - Nîmes | vlak | 188,6 km | Jasper Philipsen | Tadej Pogacar | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
17 | 17/07 | Saint-Paul-Trois-Châteaux - Superdévoluy | semi bergetappe | 177,8 km | Richard Carapaz | Tadej Pogacar | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
18 | 18/07 | Gap - Barcelonnette | semi bergetappe | 179,5 km | Victor Campenaerts | Tadej Pogacar | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
19 | 19/07 | Embrun - Isola 2000 | bergetappe | 144,6 km | Tadej Pogacar | Tadej Pogacar | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
20 | 20/07 | Nice - Col de la Couillole | bergetappe | 132,8 km | Tadej Pogacar | Tadej Pogacar | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
21 | 21/07 | Monaco - Nice | tijdrit | 33,7 km | Tadej Pogacar | Tadej Pogacar |