Spring naar de inhoud

21 dagen afzien in de Tour voor "een schamele prijzenpot": "De term inflatie is nog niet tot bij de directie van ASO geraakt"

Jouw ploeg ook aan de start?
Meld je nu aan met je VRT-profiel, bekijk je resultaat en vergelijk hoe jouw vrienden het doen!
Aanmelden
21 dagen afzien in de Tour voor "een schamele prijzenpot": "De term inflatie is nog niet tot bij de directie van ASO geraakt"
 zo 21 juli 2024 10:47

Er wordt vanavond in Nice een punt gezet achter de Tour de France. De renners, teams en organisator ASO zullen dan ook de eindafrekening maken. Al weten coureurs en hun omkadering al jarenlang dat de Ronde van Frankrijk geen goudmijn is ondanks de gigantische omzet die wordt gedraaid. Waarom zit die verhouding zo scheef?

500.000 euro. Dat is het prijzengeld voor de winnaar van de Tour de France. Een bedrag dat niet meer is verhoogd sinds 2015. Ook aan de totale prijzenpot van 2,3 miljoen euro werd in de afgelopen 10 jaar amper iets veranderd.

 

"Dat bedrag is uitzonderlijk hoog in de wielersport, maar het is relatief weinig in verhouding tot de omzet van de Société Tour de France", duidt Wim Lagae, sporteconoom aan de KU Leuven, bij Sporza Tour op Radio 1.

 

"De Tour is de melkkoe van het hele wielerjaar. Sportmarketinggroep ASO, van eigenaar familie Amaury, is niet zo transparant over de inkomsten. Ze doen er schimmig over en dat helpt hen om een rechtvaardige verdeelsleutel af te remmen."

 

Hoe groot zijn de inkomsten van ASO? Die vraag beantwoorden, is dus een beetje giswerk. "150 miljoen euro, zo wordt geschat. Zo'n 100 miljoen gaat over uitzendrechten en daarnaast heb je ook marketing, sponsorinkomsten, het geld van start- en aankomstplaatsen enzovoort."

Het woord inflatie is nog niet binnengedrongen in de directiekamer van ASO. De groene trui verdient al 19 jaar evenveel. Het is toch bizar dat het prijzengeld zo laag blijft terwijl de inkomsten zijn gestegen?

sporteconoom Wim Lagae

"ASO argumenteert dat ze heel veel investeren in de wielersport als mede-eigenaar van de Vuelta en organisator van onder meer de Dauphiné, Parijs-Nice, enkele klassiekers en de Tour de France Femmes."

 

"Maar die 150 miljoen euro slaat enkel op de Tour en dan is een prijzenpot van 2,3 miljoen een heel schamel bedrag."

 

"De ploegen worden bovendien zoetgehouden met een aalmoes van 51.234 euro als onkostenvergoeding. Ik laat me vertellen dat die geldsom na een tiental dagen al is opgesoupeerd door de ploegen."

 

"Het woord inflatie is dus nog niet binnengedrongen in de directiekamer van ASO. De groene trui verdient al 19 jaar evenveel. Het is toch bizar dat het prijzengeld zo laag blijft terwijl de inkomsten zijn gestegen?"

Wantrouwen speelt de ploegen parten

Als de gang van zaken zo onrechtvaardig is, waarom laten de renners dan niet van zich horen ? Er is toch een rennersvakbond? "Ja", zegt professor Wim Lagae, "maar die is niet slagkrachtig genoeg."

 

"De redding moet komen van de sterkere teams. Maar het blijft me mateloos verbazen dat zij niet op tafel kloppen een half jaar voor de start van de Tour en dan vragen om transparantie."

 

"Amerikaanse sportcompetities hebben al maanden stilgelegen door stakingen rond verdeelsleutels. Bij het voetbalcontract in ons land weten we tot op de euro hoeveel KV Kortrijk op het einde van het seizoen krijgt."

 

"ASO zal maandag het communiqué rond het prijzengeld met veel bombarie de wereld insturen, maar het is te belachelijk voor woorden. De wielersport trappelt ter plaatse."

Ik ben er stellig van overtuigd dat we over 5 jaar een ander gesprek voeren, maar de redding moet uit de hoek van de 5 beste teams komen. Ze hebben niet door hoeveel onderhandelingsmacht ze hebben. 

sporteconoom Wim Lagae

De renners protesteren niet, maar ook de ploegen zijn blijkbaar niet in staat om ASO te tackelen. "De onderhandelingsmacht wordt maximaal benut door ASO en zeker door de 83-jarige vrouwelijke eigenares. Zij laat zich omringen door een legertje van CEO's en directeurs. Ik laat me zeggen dat men niet door die muur geraakt."

 

"Ik ben er stellig van overtuigd dat we over 5 jaar een ander gesprek voeren, maar de redding moet uit de hoek van de 5 beste teams komen. Ze hebben niet door hoeveel onderhandelingsmacht ze hebben. De rijkere ploegen onderschatten hun sterkte."

 

"Waarom ze hun krachten dan niet bundelen? ASO heeft een verdeel-en-heerspolitiek en wielrennen is een ingewikkelde sport. Alle stakeholders moeten compromissen zoeken en de sector komt nooit als een geheel naar buiten."

 

"De oorzaak is onderling wantrouwen bij de ploegen", vult radiocommentator Christophe Vandegoor aan. "Iedereen wil in deze Tour zijn. ASO weet dat goed genoeg en blijft zo scoren met zijn politiek."

 

"Het eigen-team-eerstdenken, zo noem ik het", rondt Lagae af. "Maar ploegen als Visma-Lease a Bike en Soudal-Quick Step hebben door dat ze moeten samenwerken. Ik heb het gevoel dat we blokvorming zullen krijgen."

Gerelateerd:

Tour de France klassement

ranking
naamresultaatploeg
1
Tadej Pogacar
83:38:56
UAE Team EmiratesUAD
2
Jonas Vingegaard
+6:17
Team Visma - Lease a BikeTVL
3
Remco Evenepoel
+9:18
Soudal - Quick-StepSOQ
4
João Almeida
+19:03
UAE Team EmiratesUAD
5
Mikel Landa
+20:06
Soudal - Quick-StepSOQ
6
Adam Yates
+24:07
UAE Team EmiratesUAD
7
Carlos Rodríguez
+25:04
INEOS GrenadiersIGD
8
Matteo Jorgenson
+26:34
Team Visma - Lease a BikeTVL
9
Derek Gee
+27:21
Israel - Premier TechIPT
10
Santiago Buitrago
+29:03
Bahrain VictoriousTBV
ranking
naampuntenploeg
1
Biniam Girmay
387
Intermarché - WantyIWA
2
Jasper Philipsen
354
Alpecin - DeceuninckADC
3
Bryan Coquard
208
CofidisCOF
4
Tadej Pogacar
196
UAE Team EmiratesUAD
5
Anthony Turgis
180
TotalEnergiesTEN
6
Arnaud De Lie
161
Lotto - DstnyLTD
7
Remco Evenepoel
152
Soudal - Quick-StepSOQ
8
Wout van Aert
152
Team Visma - Lease a BikeTVL
9
Jonas Abrahamsen
149
Uno-X MobilityUXM
10
Jonas Vingegaard
136
Team Visma - Lease a BikeTVL
ranking
naampuntenploeg
1
Richard Carapaz
127
EF Education - EasyPostEFE
2
Tadej Pogacar
102
UAE Team EmiratesUAD
3
Jonas Vingegaard
70
Team Visma - Lease a BikeTVL
4
Matteo Jorgenson
54
Team Visma - Lease a BikeTVL
5
Remco Evenepoel
50
Soudal - Quick-StepSOQ
6
Wilco Kelderman
43
Team Visma - Lease a BikeTVL
7
Oier Lazkano
41
Movistar TeamMOV
8
Jonas Abrahamsen
36
Uno-X MobilityUXM
9
Enric Mas
33
Movistar TeamMOV
10
David Gaudu
30
Groupama - FDJGFC
ranking
naamresultaatploeg
1
Remco Evenepoel
83:48:14
Soudal - Quick-StepSOQ
2
Carlos Rodríguez
+15:46
INEOS GrenadiersIGD
3
Matteo Jorgenson
+17:16
Team Visma - Lease a BikeTVL
4
Santiago Buitrago
+19:45
Bahrain VictoriousTBV
5
Javier Romo
+1:33:08
Movistar TeamMOV
6
Ilan Van Wilder
+1:45:12
Soudal - Quick-StepSOQ
7
Ben Healy
+1:46:54
EF Education - EasyPostEFE
8
Jordan Jegat
+1:53:18
TotalEnergiesTEN
9
Tobias Johannessen
+2:12:19
Uno-X MobilityUXM
10
Oscar Onley
+2:32:21
Team dsm-firmenich - PostNLDFP
ranking
ploegpunten
1
UAE Team Emirates
251:36:43
2
Team Visma - Lease a Bike
+31:51
3
Soudal - Quick-Step
+1:33:06
4
INEOS Grenadiers
+1:34:05
5
Lidl - Trek
+2:33:49
6
Movistar Team
+3:10:06
7
Bahrain Victorious
+3:38:21
8
Red Bull - BORA - hansgrohe
+3:57:23
9
Israel - Premier Tech
+4:01:23
10
EF Education - EasyPost
+4:06:54
Tour de France
ritdatumstart - finishtype rittotaalwinnaarleider
1
29/06 Firenze - Rimini
semi bergetappe
206 km
Romain Bardet
Romain Bardet
2
30/06 Cesenatico - Bologna
semi bergetappe
199,2 km
Kévin Vauquelin
Tadej Pogacar
3
01/07 Piacenza - Turijn
vlak
230,8 km
Biniam Girmay
Richard Carapaz
4
02/07 Pinerolo - Valloire
bergetappe
139,6 km
Tadej Pogacar
Tadej Pogacar
5
03/07 Saint-Jean-de-Maurienne - Saint-Vulbas
vlak
177,4 km
Mark Cavendish
Tadej Pogacar
6
04/07 Mâcon - Dijon
vlak
163,5 km
Dylan Groenewegen
Tadej Pogacar
7
05/07 Nuits-Saint-Georges - Gevrey-Chambertin
tijdrit
25,3 km
Remco Evenepoel
Tadej Pogacar
8
06/07 Semur-en-Auxois - Colombey-les-Deux-Églises
semi bergetappe
183,4 km
Biniam Girmay
Tadej Pogacar
9
07/07 Troyes - Troyes
vlak
199 km
Anthony Turgis
Tadej Pogacar
rustdag 08/07
10
09/07 Orléans - Saint-Amand-Montrond
vlak
187,3 km
Jasper Philipsen
Tadej Pogacar
11
10/07 Évaux-les-Bains - Le Lioran
semi bergetappe
211 km
Jonas Vingegaard
Tadej Pogacar
12
11/07 Aurillac - Villeneuve-sur-Lot
semi bergetappe
203,6 km
Biniam Girmay
Tadej Pogacar
13
12/07 Agen - Pau
vlak
165,3 km
Jasper Philipsen
Tadej Pogacar
14
13/07 Pau - Pla d'Adet
bergetappe
151,9 km
Tadej Pogacar
Tadej Pogacar
15
14/07 Loudenvielle - Plateau de Beille
bergetappe
197,7 km
Tadej Pogacar
Tadej Pogacar
rustdag 15/07
16
16/07 Gruissan - Nîmes
vlak
188,6 km
Jasper Philipsen
Tadej Pogacar
17
17/07 Saint-Paul-Trois-Châteaux - Superdévoluy
semi bergetappe
177,8 km
Richard Carapaz
Tadej Pogacar
18
18/07 Gap - Barcelonnette
semi bergetappe
179,5 km
Victor Campenaerts
Tadej Pogacar
19
19/07 Embrun - Isola 2000
bergetappe
144,6 km
Tadej Pogacar
Tadej Pogacar
20
20/07 Nice - Col de la Couillole
bergetappe
132,8 km
Tadej Pogacar
Tadej Pogacar
21
21/07 Monaco - Nice
tijdrit
33,7 km
Tadej Pogacar
Tadej Pogacar