De Dakar-rally van 2024 heeft zijn geheimen prijsgegeven. Zo vertelde de organisatie op de officiële voorstelling van de beruchte woestijnrace over de nieuwe monsteretappe van 48 uur. Verder werd ook de voorlopige deelnemerslijst van de Belgen bekendgemaakt.
Maandagmiddag werd de 46e Dakar-rally voorgesteld, de vijfde die in Saudi-Arabië zal worden gereden. De moeder aller rallyraids start op 5 januari in AIUla om na 7891 km, waarvan 4727 competitieve kilometers, op 19 januari aan de Rode Zee in Yanbu te eindigen.
Nieuwigheid komend jaar is een rit van 48 uur door de woestijn van het Empty Quarter. De deelnemers zullen 584 km tegen de tijd moeten afleggen en er is geen bivak. Er worden wel kampeerplaatsen voorzien, verspreid over de woestijn.
In totaal zijn er 778 deelnemers ingeschreven, verdeeld over 354 voertuigen.
Bij de motoren zijn er 137 deelnemers. Onder hen maar vier Belgen: Jérôme Martiny (Husqvarna), Joris Van Dyck (Husqvarna), Gwen Backx (Husqvarna) en Pierre Saeys (Husqvarna).
Bij de wagens maakt Fabian Lurquin, de corijder van de Franse topper Sébastien Loeb (Hunter), kans op een podiumplaats of misschien meer. Guillaume de Mévius (Toyota Hilux) is ingeschreven, voorlopig zonder corijder. Die naam wordt later bekendgemaakt.
Een derde Belg is Olivier Imschoot, die Liparoti Camelia (MD) als corijder zal gidsen. Stefan Carmans vormt een team met de Nederlander Antonius van Tiel (Red-Lined).
Bij de vrachtwagens zijn er traditiegetrouw veel Belgen.
Jan Van der Vaet is er na een jaar afwezigheid opnieuw bij. Hij rijdt met de Nederlanders Martin van Den Brink en Rijk Mouw (Iveco). Igor Bouwens, Syndiely Wade en Ulrich Boerboom (Iveco) zijn ook opnieuw van de partij. Steven Rotsaert en Benny Raes zijn twee Belgen aan boord van een servicetruck van Overdrive Racing.
Limburger Dave Berghmans is er naar jaarlijkse gewoonte ook bij. Samen met Bob Geens rijdt ook hij met een assistentietruck van het Belgische Overdrive Racing. Charly Gotlib vormt team met Didier Monseu en Edouard Fraipont. Hij bemant de servicetruck van Sébastien Loeb en Nasser Al-Attiyah. De Antwerpenaar start al voor de 35e keer.
Er wordt ook voor de vierde keer een Dakar Classic georganiseerd. Dat parcours is met 7366 km, waarvan 3586 km klassementsritten, iets korter.
Onder de deelnemers vier Belgen verdeeld over twee wagens. Dat is een pak minder in vergelijking met andere jaren. Dirk Van Rompuy vormt een duo met Christiaan Michel Goris (Toyota). Pieter Peerlings en Sam Teugels nemen deel met een Porsche.
De Belgen voor Dakar 2024:
Motoren
37 Jérôme Martiny (Husqvarna)
120 Joris Van Dyck (Husqvarna)
137 Gwen Backx (Husqvarna)
138 Pierre Saeys (Husqvarna)
Auto's
203 Sébastien Loeb (Fra) - Fabian Lurquin (Bel) - Hunter
221 Guillaume de Mévius (Bel) - Nog te bepalen - Toyota Hilux
265 Camelia Liparoti (Ita) - Olivier Imschoot (Bel) - MD
268 Stefan Carmans (Bel) - Antonius van Tiel (Ned) - Red - Lined
Vrachtwagens
606 Martin van Den Brink (Ned), Rijk Mouw (Ned), Jan Van der Vaet (Bel) - Iveco
616 Igor Bouwens (Bel), Syndiely Wade (Sen), Ulrich Boerboom (Bel) - Iveco
624 Steven Rotsaert (Bel), Benny Raes (Bel), Didier Lins (Cze) - Iveco
630 Dave Bergmans (Bel), Sam Koopmann (Gbr), Bob Geens (Bel) - Iveco
638 David Monseu (Bel), Charly Gotlib (Bel), Edouard Fraipont (Fra) - MAN
Dakar Classic
703 Dirk Van Rompuy (Bel) - Christiaan Michel Goris (Bel) - Toyota
725 Pieter Peerlings (Bel) - Sam Teugels (Bel) - Porsche.