Ga naar de inhoud

Remco Evenepoel verovert YouTube: "Het vreet energie, maar hij brengt een authentiek verhaal"

 wo 30 augustus 2023 07:38
" "
Remco Evenepoel is een man met verschillende missies.

Een topsporter zal zijn interne keuken nooit helemaal vrijgeven, maar sinds kort deelt Remco Evenepoel op zijn YouTube-kanaal toch enkele geheimen. Evenepoel liet enkele dagen geleden in geuren en kleuren zien hoe hij de 3e Vuelta-etappe, die hij maandag won, tot in de puntjes had verkend. Professor Wim Lagae is onder de indruk. 

Net voor het WK tijdrijden lanceerde Remco Evenepoel zijn YouTube-kanaal met een video over zijn chronovoorbereidingen, afgelopen weekend werd een 2e video de wereld ingestuurd.

 

Evenepoel nam zijn volgers mee tijdens zijn hoogtestage in Andorra net voor de Vuelta. De Belgische kampioen verkende er de 3e etappe en liet zijn volgers in geuren en kleuren gluren naar wat een trainingsdag allemaal in petto heeft.

 

Ontmoetingen met enkele Ineos-collega's, het takenpakket van zijn verzorgers, aangepaste drinkbussen, een massage en de zoektocht naar wisselgeld voor de snookertafel: het passeert allemaal de revue. 

"Ik ben onder de indruk van zijn video's"

"Het filmpje is al heel veel bekeken naar de normen van de wielersport", bevestigt Wim Lagae, professor sportmarketing.

 

"Bij een nog meer gehypete sport als voetbal liggen die cijfers veel hoger, maar voetballers hebben dan ook een hogere digitale voetafdruk."

 

De trend is duidelijk: sporters brengen meer en meer hun eigen verhaal. Al is die opdracht wel arbeidsintensief.

 

Lagae: "Het vraagt inderdaad engagement, maar Evenepoel gooit de deuren open en dat getuigt van transparantie. Hij brengt ook een authentiek verhaal."

 

"Ik zie 2 drijfveren: marketing van het merk Remco en marketing via het merk Remco."

 

"Je ziet in de video ook andere merken en sponsors passeren. Het is eigentijdse marketing, iedereen fietst mee."

 

"Je moet het ook interactief proberen te houden en wat je bij Remco ziet, is conform het handboek. Ik ben best onder de indruk."

Het vraagt inderdaad engagement, maar Evenepoel gooit de deuren open en dat getuigt van transparantie. Hij brengt ook een authentiek verhaal.

professor Wim Lagae over de YouTube-video's van Remco Evenepoel

Met een eigen kanaal en video's is een sporter natuurlijk zelf ook regisseur van het gebeuren. "Je hebt meer greep op je eigen kanaal. En als het relevant is, dan wordt het overgenomen door de klassieke kanalen."

 

"Maar je moet er wel altijd en overal mee bezig zijn. Remco is duidelijk van een andere generatie. Hij is bijna digitaal opgevoed en hij wordt natuurlijk omringd door een team van professionals. Maar het vreet wel energie."

 

Heeft zo'n omwenteling dan ook gevolgen voor traditionele media en de gebruikers?

 

"De media hebben hun oorspronkelijke defensieve reflex al omgeslagen en de zappende sportconsument gaat op zoek naar highlights. Die trend is niet te stoppen."

 

Moeten de boomers zich dan zorgen maken? "Bij grotere sporten zoals wielrennen en voetbal niet, maar bij de nevensporten zal ook de iets oudere consument op de digitale trein moeten springen."

Gerelateerd: