Uitdagend circuit versus saaie race: "Op Francorchamps zie je "true colors" van F1-teams"

 di 1 augustus 2023 13:05
Feestje bij Red Bull na de GP van België, maar niet voor de neutrale toeschouwer.

Elke Formule 1-fan met een beetje Belgisch chauvinisme in zijn bloed hoort graag hoe de rijders het circuit van Spa-Francorchamps omschrijven als hun favoriete race op de kalender. De waarheid is ook dat de GP van België de laatste jaren niet altijd een boeiend kijkstuk serveerde. "Het is een afweging tussen snelheid en inhaalmanoeuvres", legt analist en autocoureur Sam Dejonghe uit in De Tribune.

"Voor de rijders is een circuit zoals Spa-Francorchamps het leukst omdat je er het maximale uit jezelf en je auto kan halen."

 

Sam Dejonghe weet als autocoureur zelf als geen ander waarom het circuit van de GP van België vaak lof krijgt van rijders.

 

"Spa-Francorchamps is een heel snel circuit, waar de auto's helemaal tot hun recht komen", legt hij uit in onze podcast De Tribune.

 

"Je ziet er "the true colors" van een team. De beste auto domineert, geluk speelt minder een rol dan op een kort circuit met smalle bochten en je kan minder compenseren met strategie."

 

"Omdat het zo'n snel circuit is, kan je moeilijk inhalen", gaat Dejonghe voort. "Je hebt eigenlijk tragere bochten nodig en langere remzones, zodat je later kan remmen dan een concurrent."

 

"Meestal wordt het verschil gemaakt in de entryfase van een bocht, maar veel bochten in Spa-Francorchamps hebben een korte entryfase omdat de bocht heel snel is. Daardoor zijn er minder kansen om iemand uit te remmen", legt de analist van Play Sports uit.

 

"Dat is een afweging. Een snel circuit is prachtig om naar te kijken door de snelheden voor wie op de tribunes zit, maar mensen willen ook inhaalmanoeuvers zien."

Max Verstappen
Max Verstappen in een van de snelle bochten op Spa-Francorchamps.

Pakt Red Bull 22 op 22 dit seizoen?

Wie afgelopen zondag naar de GP van België keek, had weinig om opgewonden over te geraken. De eerste en tweede plaats lagen snel vast. Zelfs de tijdsverschillen tussen de hoofdrolspelers vooraan veranderden nauwelijks.

 

"De dominantie van Red Bull tijdens de GP van België was de grootste dominantie in de races van dit seizoen tot nu", stelde ook Sam Dejonghe vast.  

 

"Vooral zondag - in de grand prix - heeft niet gebracht waar iedereen op gehoopt had. De andere dagen waren wel interessant."

 

"Spijtig, omdat de GP natuurlijk het belangrijkste onderdeel van een raceweekend is. De kwalificaties verlopen wel vaak spannend."

Dominantie is eigen aan de Formule 1.

Sam Dejonghe

Na 12 races heeft Red Bull alle GP's gewonnen dit seizoen. Zonder pech ziet het er ook niet snel naar uit dat een andere stal het hoogste schavot van het podium zal bevolken na de zomerpauze.

 

Sam Dejonghe: "In het begin van het seizoen werd al lachend gezegd dat Red Bull misschien elke GP van dit seizoen zou kunnen winnen. De auto zou ook wel eens uitvallen, maar dat gebeurt niet."

 

Een scenario waarin Red Bull alle 22 GP's van het seizoen wint, durft Sam Dejonghe niet uit te sluiten. "Het zou niet goed zijn voor de sport, maar dominantie is eigen aan de Formule 1."

 

"Er is een boek met regels waarmee ingenieurs werken. Wie de ideale formule vindt, is vaak vertrokken voor een aantal jaren."


"Red Bull is heel dominant, maar achter dat team is het wel heel spannend. Dat is soms wat moeilijker om te appreciëren, maar ook dat is ooit anders geweest."

 

"Daar moeten we ons toch een beetje op concentreren", blijft Dejonghe positief.

Beluister de hele aflevering van De Tribune

Gerelateerd: