Ga naar de inhoud

Giro Donne staat 10 dagen voor de start op de helling: "Dit is vreselijk amateuristisch"

 di 20 juni 2023 13:45
Annemiek van Vleuten won de Giro Donne vorig jaar voor Marta Cavalli en Mavi Garcia.
Annemiek van Vleuten won de Giro Donne vorig jaar voor Marta Cavalli en Mavi Garcia.

In wielerland volgen de rensters met een bang hartje de verontrustende nieuwsberichten over de Giro Donne. De Italiaanse topkoers gaat normaal gezien over 10 dagen van start, maar financiële problemen houden de organisatie in een wurggreep.

Rensters die hun prijzengeld nog moeten ontvangen van vorig jaar, het parcours dat nog niet in detail bekend is, personeel dat maar deels vergoed is voor de vorige editie en de livestreaming die te veel geld kost.

 

10 dagen voor de start is de Giro Donne een zootje ongeregeld.

 

"De Giro Donne heeft al niet de beste reputatie. Maar dit is misschien wel het meest extreme dat we al gezien hebben", zegt Iris Slappendel, medeoprichtster van de rennersvakbond The Cyclist Alliance (TCA).

 

"Als je 10 dagen voor de start van je wedstrijd nauwelijks weet hoe het parcours er zal uitzien en of de koers überhaupt wel zal doorgaan, dan ben je als organisatie vreselijk amateuristisch."

De Giro Donne heeft al niet de beste reputatie. Maar dit is misschien wel het meest extreme dat we al gezien hebben.

Iris Slappendel (van de rennersvakbond TCA)

Prijzenpot imiteren van Tour de France Femmes

Financiële "troubles" liggen aan de basis van alle ellende. Een probleem dat de Giro Donne zelf mee in de hand heeft gewerkt.

 

"De Giro Donne heeft vorig jaar een enorme prijzenpot gepubliceerd van 50.000 euro, hetzelfde bedrag als de Tour de France Femmes", legt Slappendel uit.

 

"Dat hoefde helemaal niet en die prijzenpot ligt veel hoger dan de minimumvoorwaarden van de UCI."

 

Volgens Slappendel zorgt "de hype" rond de Tour de France Femmes voor veel druk bij andere organisatoren zoals die van de Giro Donne.

"Andere organisatoren willen ook uitpakken met een grote prijzenpot. Maar
eerst moet je ervoor zorgen dat de basis in orde is en dat je wedstrijd kan
plaatsvinden op een veilige manier."

 

"Of dat dan met een prijzenpot van 30.000 of 10.000 euro is, dat is niet de prioriteit bij de rensters."

Italiaanse wielerbond als reddende engel?

Een extra verhaallijn in de Giro Donne is de nakende overname: vanaf volgend jaar geeft de huidige organisator Starlight het dirigeerstokje door aan Giro-organisator RCS.

 

"Starlight denkt waarschijnlijk: "We zijn de koers volgend jaar toch kwijt, waarom zouden wij dan nog ons uiterste best doen om te voldoen aan alle WT-verplichtingen?”"

 

Het grote probleem voor RCS: als de Giro Donne geen live beelden (minstens 45 minuten per etappe) uitzendt of zelfs niet plaatsvindt, dan degradeert de koers uit de WorldTour.

 

"En daar zal overnemer RCS niet blij mee zijn", voorspelt Slappendel.


De sleutel ligt in handen van de Italiaanse wielerbond. Die zou overwegen om het financiële gat van de Giro Donne zelf dicht te fietsen.


Wordt hopelijk snel vervolgd.

 

 

De Giro Donne is niet de enige organisatie met problemen