Een weerzien met Wout van Aert is altijd aangenaam. Twee maanden na Parijs-Roubaix hervat onze landgenoot vandaag in de Ronde van Zwitserland. Met specifieke ambities, een nieuwe tijdritpositie én Remco Evenepoel als concurrent. Of niet? "Mezelf leegrijden voor een ereplaats spreekt me niet aan."
Over de Ronde van Zwitserland
"Als ik afga op mijn gevoel tijdens de trainingen is het tijd om weer te koersen, ik ben weer klaar om wedstrijden te rijden."
Wout van Aert zegt het met een brede glimlach. Na een break van twee maanden wil de steunpilaar van Jumbo-Visma er weer invliegen. Met de Tour als een van de hoofddoelen, natuurlijk.
Alleen: dit jaar draait Van Aert niet warm in de Dauphiné, maar wel in de Ronde van Zwitserland.
"Ik hou er wel van om eens af te wisselen", grijnst hij. "In de Dauphiné, die ik al vier keer reed, heb ik mooie resultaten geboekt. Nu wil ik ook Zwitserland ontdekken. Meer zit er niet achter. We zullen zien of het goed uitpakt."
Vooral in de twee tijdritten is het de bedoeling om mezelf te testen.
Van Aert start zonder grote ambities voor het eindklassement, maar heeft wel enkele data aangekruist.
"Ik mik op ritwinst - er zijn een paar mooie etappes. Vooral in de twee tijdritten is het de bedoeling om mezelf te testen. Daar heb ik hard op gewerkt. Daarnaast zijn er nog een paar lastigen ritten tussenin waarin ik iets kan winnen."
"Het klassement? Er zijn drie serieuze bergritten en er staan hier nog steeds enkele sterke renners aan de start. Mezelf leegrijden voor een ereplaats spreekt me bijgevolg niet echt aan. Ik kies liever mijn dagen uit en trek in topvorm naar de Tour."
Over zijn nieuwe tijdritpositie
Over tijdritten gesproken: er is iets fundamenteels veranderd aan de positie waarin Wout van Aert straks op zijn fiets kruipt.
Door een herziening van de UCI-regels mag het tijdritstuur van Van Aert straks schuiner staan. De speling wordt bepaald op basis van de lengte van de renner en Van Aert valt in de laatste categorie (van renners groter dan 190 centimeter).
"Meteen na Parijs-Roubaix hebben we met de ploeg werk gemaakt van mogelijke verbeteringen", aldus Van Aert. "Ondertussen heb ik een hele periode op de nieuwe positie kunnen trainen. Wel, het voelt zeer goed aan."
"Gelukkig mocht ik met mijn lengte gebruikmaken van de uitzondering. Nu kunnen mijn armen nog iets hoger. Zo kan ik mezelf kleiner maken en mijn hoofd beter wegstoppen."
"Vandaag wordt alvast een mooie tijdrit die me moet liggen. Niet superlang, maar langs het water aan een hoge snelheid. Het is ook een speciale finish in een dorpje met kasseien. Het wordt een secondespel, denk ik."
Over Remco Evenepoel
Tot slot nog een opvallende primeur: Van Aert staat straks voor het eerst met Remco Evenepoel aan de start van een rittenkoers.
"In de eerste plaats wordt het afwachten hoe Remco hersteld zal zijn van zijn coronabesmetting in de Giro. Hopelijk kan hij dat snel achterwege laten en zich weer op het sportieve focussen."
"In de tijdritten wordt het misschien een duel, maar eigenlijk is het best simpel... (lacht) We starten allebei op een ander uur, dus het zal niks veranderen aan mijn persoonlijke aanpak."
"Of het de rivaliteit voor ritwinst groter maakt? (schudt het hoofd) Er is niet echt rivaliteit. Remco is gewoon een extra te duchten tegenstander. Als hij de benen van zijn tijdrit in de Giro heeft, zal Remco hier de topfavoriet zijn."