De wereld van e-sporten ontwikkelt zich in razendsnel tempo. Het WK Counter-Strike in Antwerpen vorige maand toonde aan dat de wereldwijde interesse enorm is. En dus volgen ook de centen. Net als in het voetbal wisselen topspelers tegenwoordig voor monstersommen van ploeg. Hoe zit dat precies?
De eeuwige speurtocht naar de gouden formule.
Net zoals in alle ploegsporten gaan teams in de e-sportwereld constant op zoek naar de beste samenstelling voor hun team. Vaak een mix van ervaring, talent en vooral specifieke kwaliteiten.
Meestal komt de transfermolen na een groot toernooi op gang. Zoals nu, enkele weken na het WK Counter-Strike in Antwerpen.
"Op zo'n moment merken ploegen dat het soms toch niet loopt zoals gehoopt", duidt sport- en Counter-Strike-commentator Matthias De Vlieger. "Want je mag nog de beste speler ter wereld zijn: het moet nog altijd klikken met je 4 ploeggenoten. Als dat niet het geval is, gaan teams op zoek naar alternatieven."
Ploegen speuren daarbij naar bijzonder specifieke profielen. Denk maar aan de IGL (In-Game Leader), die de tactiek bepaalt tijdens een wedstrijd en vooral communicatief vaardig moet zijn. Daarnaast zijn er ook aanvallende en ondersteunende rollen.
Miljoenentransfers
Om de "zwakke punten" in een team aan te sterken hebben de investeerders achter de ploegen veel geld veil.
E-sport zit nog niet volledig in de grootorde van het voetbal, waar PSG bijvoorbeeld een recordsom van 222 miljoen neertelde voor Neymar, maar het gaat toch al om enorme bedragen.
De duurste transfer in Counter-Strike komt tot dusver op naam van Nicolai Reedtz (Dev1ce), de Deen wisselde voor 700.000 dollar van team. Recentelijk veranderde de Rus M0nesy voor ongeveer 600.000 dollar van ploeg.
"Gangbare prijzen deze dagen", weet De Vlieger.
In de wereld van League of Legends liggen de bedragen nóg hoger. Daar zijn de recordbedragen een veelvoud van bij Counter-Strike en wordt er zelfs gewerkt met een officiële transferperiode (van 15 november tot 15 maart en van 30 mei tot 26 juli).
"De grens van 1 miljoen werd 3 jaar geleden al overschreden", vertelt Olivier Debeuf De Rijcker, oprichter van een makelaarsbedrijf voor e-sporters. Toen trok Vulcan van Dignitas naar het Amerikaanse Cloud 9 voor 1,5 miljoen dollar. Sindsdien zijn de bedragen alleen nog maar gestegen."
De transfer van de Kroatische speler Perkz naar Cloud 9 voor een monstersom tussen de 3,2 en 3,5 miljoen dollar bevestigde dat.
Plafond
Wie transfers zegt, denkt uiteraard meteen aan makelaars.
Die zijn tegenwoordig ook in de virtuele sportwereld niet meer weg te denken tijdens onderhandelingen over grote contracten.
"90 procent van de spelers heeft vandaag een manager die zijn belangen verdedigt", aldus De Rijcker.
Niet verwonderlijk, want naast de transfersommen liggen ook de salarissen voor de beste e-sporters bijzonder hoog. Toppers verdienen gemiddeld 40.000 dollar per maand. En daar komt nog eens het prijzengeld van toernooien en opbrengsten van sponsordeals bij.
E-sport ziet jaarlijks een stijging van 20% in de kijkers
Kenners verzekeren dat de genoemde bedragen nog zeker niet aan hun plafond zitten. "Want e-sport ziet het aantal kijkers ieder jaar met 20% stijgen", zegt De Rijcker. "De transfersommen en salarissen zullen wellicht volgen. Al is het moeilijk te voorspellen welke hoogtes die uiteindelijk kunnen bereiken."
Voorlopig lijkt the sky the limit voor e-sport.