"Je zal goede benen moeten hebben", zei Belgisch kampioene Marion Norbert Riberolle na haar verkenning van het WK-parcours in Liévin. En dat ondervond ook onze reporter Bavo aan den lijve. Hij loodst je een rondje mee door het Franse veld.
Startschot en vol op de trappers gaan staan. Al zullen de WK-renners nog wat meer wattages mogen produceren, want het gaat meteen 6 procent omhoog.
Een passage over losse kiezels mag geen probleem vormen, want meteen erna volgt al de eerste materiaalpost. Ook de eerste brug zal Wout van Aert en Mathieu van der Poel weinig boze dromen bezorgen.
De trappen zijn een ander verhaal. "De trappen zijn vrij breed", zag ook bondscoach Angelo De Clercq na zijn verkenning. Niet eenvoudig dus om ze met één pas te overbruggen.
Meteen na de trappen volgt de langste klim van het parcours. "Het is kantje boord: naar boven rijden of niet", aldus De Clercq. "Ik verwacht dat de profs tot boven zullen rijden. Op de trappen na zullen ze niet veel moeten lopen."
Toch maakt dat het parcours niet minder zwaar. "De opeenstapeling van de hindernissen zal het conditioneel zeer zwaar maken. Het wordt zeer eerlijk: in elke categorie zal de sterkste naar boven komen."
De bondscoach overdrijft niet, want de obstakels volgen in sneltempo. Een tweede brug, een tweede klim (met een knikje in het midden) ...
En dan nog een schuine kant, die opnieuw technisch niet al te moeilijk is. "Voor de profs valt dat wel mee", stelt De Clercq. "Bij de jeugd is dat een tikkeltje anders, maar er is al een spoor dat je kan volgen. Elke goeie prof zal er geen probleem mee hebben."
Na de schuine kant volgt nog een duik naar beneden, om stilaan richting de aankomst te trekken. Als het uitdraait op een sprint, wordt het alvast opnieuw aan 6 procent omhoog.
(lees voort onder de foto's)
Eindoordeel
Wat vindt de bondscoach van het Franse WK-parcours? "Ik vind het een heel mooi parcours. Het is een typische Franse omloop. Heel mooi aangelegd met brede bochten", zegt hij.
"Er zijn een aantal vettige stroken die het heel lastig maken. Het is echt een conditionele cross. Het is niet supertechnisch, maar de sterksten zullen hier winnen."
"Het enige minpuntje: op verschillende plaatsen lagen nog stenen en die komen naar boven als er meer en meer over gereden wordt."
Wie wordt hier nu blij van? "Renners met veel inhoud. Renners die teren op hun conditie en dan kom je bij de grote kanonnen uit."