Met een forse budgetboost heeft Lidl-Trek zich vorig jaar naar de toplaag van het peloton gekatapulteerd. Met 42 zeges - een record - is het eerste jaar van een van de nieuwe rijken geenszins teleurstellend geweest, maar er zijn nog groeipijnen. Volgt komend seizoen de oerknal?
Er zal op de hoofdzetel stevig gevloekt zijn, maar anderzijds was de kersverse beloftewereldkampioen het beste bewijs van hoe goed de onderbouw bij Lidl-Trek is geworden.
Toen Niklas Behrens in september het WK in Zürich won, ontstond er meteen een welles-nietesspelletje over waar de Duitser in 2025 zou rijden.
Het opleidingsproduct van Lidl-Trek had naar verluidt nog een contract bij de eigen kweekvijver, maar kon niet weerstaan aan de lokroep van Visma-Lease a Bike, dat hem wél meteen naar de profs kon overhevelen.
Lidl-Trek kon dat opbod niet beantwoorden aangezien het bij zijn profequipe al aan het maximum van 30 renners zat. Slim gespeeld van Visma-LaB, dom en te voortvarend gehandeld van Lidl-Trek?
Het siert de ploeg eerst en vooral dat ze niemand tegen zijn zin koste wat kost aan zich wilde binden en het dossier bewijst vooral dat het eigen opleidingsteam beter presteert dan ooit verwacht werd.
De ontbolstering van Nys
Ook de A-ploeg mag terugblikken op een welvarend 2024. Een blik op de zegestand van de voorbije jaren bevestigt die inflatie.
Al kon de kapitaalkrachtige supermarktploeg het mandje niet volledig vullen ondanks alle koopjes. De ambities waren torenhoog, pech heeft een aardig woordje meegesproken.
Denk dan aan de valpartijen van Jasper Stuyven en Mads Pedersen (in het voorjaar en in de Tour) en de gezondheidsperikelen bij onder meer Giulio Ciccone en Tao Geoghegan Hart.
Van andere nieuwkomers zoals Andrea Bagioli en Sam Oomen werd meer verwacht, maar gelukkig stonden enkele nagelnieuwe kannibalen op.
zeges van Lidl-Trek (en voorgangers) de voorbije jaren | |
---|---|
2024 | 42 zeges |
2023 | 27 zeges |
2022 | 19 zeges |
2021 | 19 zeges |
2020 (corona) | 10 zeges |
2019 | 11 zeges |
Dat vertaalt zich dus ook cijfermatig: met 42 overwinningen heeft Lidl-Trek veruit zijn sterkste seizoen achter de rug. Jonathan Milan kopte veel voorzetten binnen, Thibau Nys drukte zijn stempel in zowat elke rittenkoers waar hij aan deelnam.
Dat het volgens criticasters slechts om Micky Mouse-koersen ging? Ach, Nys junior is nog maar 22 jaar en is nog volop bezig aan zijn ontdekkingsreis. Het gros van het peloton zou op die leeftijd tekenen voor zo’n doorbraakseizoen.
Het klopt anderzijds wel dat Nys in 2025 op een hoger podium moet proberen te schitteren. Dat zullen hij en zijn entourage niet wegwuiven. De Waalse Pijl en een groterondedebuut in de Tour? Laat maar komen.
Le nouveau Philipsen
Vraag is of Nys nu al zijn plekje kan opeisen in La Grande Boucle. De punchersritten in de eerste week glimlachen naar het goudhaantje, maar hoe verzoen je zijn ambities met die van Pedersen, Milan, Ciccone, Hart en zeker Mattias Skjelmose?
Het is duidelijk dat sommige kopstukken niet op hun wenken bediend zullen worden. Een luxeprobleem met al die topproducten in de etalage.
Die weelde zie je zeker in de klassieke kern, waar het vechten wordt voor een plek in de kasseikoersen. In de grote rondes zoekt men nog naar een spilfiguur die echt kan meedingen voor de prijzen.
Conservatief koersen zit echter niet in het DNA van de Amerikaanse speler. Een vage top 10 in een grote ronde? Dan smult Lidl-Trek liever van ritzeges. Voor 2025 wordt er zelfs openlijk gejaagd op de punten- en de jongerentrui in elke grote ronde.
De ploeg – die aardig wat rijpe dertigers telt – hield zich de afgelopen maanden door plaatsgebrek overigens meer in op de transfermarkt dan een jaar geleden, toen ze ware shopaholics waren.
Van de vertrekkers zal niemand gemist worden, met de snelle Tim Torn Teutenberg (uit de eigen jeugd) en de zogeheten wonderlijke duizendpoot Albert Philipsen (die vastligt tot 2028) werd de kaart van de jeugd getrokken.
Lidl-Trek in 2025 | |
---|---|
IN | OUT |
Soren Kragh Andersen (Alpecin-Deceuninck) | Fabio Felline (gestopt) |
Lennard Kämna (RB-Bora-Hansgrohe) | Dario Cataldo (gestopt) |
Tim Torn Teutenberg (Lidl-Trek Devo) | Natnael Tesfatsion (Movistar) |
Albert Philipsen (junioren) |
Dezelfde wensen
Die Duitse en Deense vlagjes keren ook terug bij de anciens die aangekocht werden.
Søren Kragh Andersen diept het al indrukwekkende middenveld nog wat meer uit, Lennard Kämna leunt als rittenkaper aan bij profielen die al veelvuldig aan boord zijn. De Duitser moet na zijn horrorcrash op training eerst en vooral weer de oude worden.
Door plaatsgebrek waren de mogelijkheden beperkt, maar eind 2025 wacht een 15-tal renners - bij wie Stuyven, Theuns, Declercq en Vacek - op duidelijkheid over hun toekomst.
Het is geen geheim dat het koopkrachtiger Lidl-Trek vooral zal speuren naar klimtalent aangezien het op het klassieke terrein al zo dichtbevolkt is.
“Bigger and better”, dat was het credo in 2024. Dezelfde voornemens zullen worden geformuleerd, maar deze keer met net wat minder respijt.
Als Dame Fortuna nu eens een ander lotje trekt, kan de winkelkar met nagenoeg hetzelfde budget nog meer lekkers bevatten.
voorstelling ploegen 2025 |
---|
Intermarché-Wanty |
Lidl-Trek |
Soudal-Quick Step |
UAE |
Visma-Lease a Bike |