Spring naar de inhoud

Waarom kiest de Tour niet voor veiligere Belgische hekken? "Een open doel, maar ze koppen niet binnen"

Jouw ploeg ook aan de start?
Meld je nu aan met je VRT-profiel, bekijk je resultaat en vergelijk hoe jouw vrienden het doen!
Aanmelden
Waarom kiest de Tour niet voor veiligere Belgische hekken? "Een open doel, maar ze koppen niet binnen"
 di 4 juli 2023 15:06
Boplan
De afsluiting van Boplan, een vertrouwd beeld in de Vlaamse koersen.

Niet alleen de bochtige finish, maar ook de ouderwetse omheining deed gisteren heel wat wenkbrauwen fronsen. Het zorgde ervoor dat de renners ook nog eens met wat extra ledematen en fladderende gsm's rekening moesten houden. Nochtans biedt het Belgische Boplan een interessant alternatief aan.

"Boplan? Onze eigen middelen zijn minstens even goed. Bovendien heb je dan 6 à 7 extra vrachtwagens nodig, wat slecht is voor de ecologische voetafdruk."

 

Parcoursbouwer Thierry Gouvenou verdedigde na de finish van gisteren de veiligheidskeuzes van de Tourorganisatie met hand en tand. Bij Boplan zelf kunnen ze hun oren niet geloven.

 

"De UCI heeft 10 verschillende hekken vergeleken en de onze hebben als enige op alle testen het maximum van de punten behaald", zegt Xavier Ramon, bedrijfsleider van Boplan.

Het argument van de ecologische voetafdruk veegt Ramon van tafel. "6 à 7 vrachtwagens extra? Dit is een project van een viertal vrachtwagens. Alles samen. Ik kan me ook niet voorstellen dat alle huidige hekken in 1 vrachtwagen passen."

 

"Het is natuurlijk zo dat onze hekken dikker zijn. Dat moet om de impact op te vangen. Als het fijner kon, hadden we dat al langer gedaan. Maar blijkbaar vinden ze bij de Tour CO₂-uitstoot belangrijker dan veiligheid. Misschien zouden ze iets anders kunnen annuleren?"

Blijkbaar vinden ze bij de Tour CO₂-uitstoot belangrijker dan veiligheid.

Xavier Ramon (Boplan)

"2 keer met ASO samengewerkt, niets meer van gehoord"

Boplan en Tourorganisator ASO hebben nochtans in het verleden al samengewerkt. "Er is een paar keer contact geweest. Een keer bij Parijs-Roubaix, zo'n 3 jaar geleden en een jaar later ook aan het Bos van Wallers."

 

"De uitkomst was 2 keer positief. Maar verder hebben ze er geen gevolg aan gegeven. Ik begrijp niet goed dat hier aan getwijfeld wordt. Het is een open doel, maar niemand kopt de bal binnen."

 

Is het dan niet dat de Fransen liever met eigen materiaal werken in hun Ronde van Frankrijk. "De Tour is toch grensoverschrijdend? Ze moeten groter denken. Als dat het geval zou zijn, dan is dat jammer. Sowieso is veiligheid niet iets waarover je mag discussiëren."

Gerelateerd: