Dublin is zondag de gaststad van de eerste manche van de UCI Wereldbeker veldrijden ooit op Ierse bodem. "De laatste weken heeft het heel veel geregend, wat het parcours loodzwaar maakt. De mannen met power in de benen zullen het verschil kunnen maken", zegt organisator Chris Mannaerts.
In Overijse moesten de renners wel al in de modder ploeteren, maar in Dublin ligt het parcours nog wat vettiger. "Er zullen veel meer modderstroken zijn dan dat we dit jaar al gezien hebben", zegt organisator Chris Mannaerts.
"De ondergrond is vergelijkbaar met Overijse, een zompige leemgrond. Alleen de
hellingsgraad is minder zwaar. Het zal dus een lichter parcours zijn dan Overijse, Gavere of Namen."
"Je kan het parcours misschien het best vergelijken met Waterloo, zeker in natte omstandigheden."
"Maar op het einde van de rit bepalen de renners en het weer hoe zwaar de cross juist zal zijn. Ze geven alvast koude temperaturen juist boven het vriespunt."
Lees verder na tweet.
"Bij de mannen zal geen maat staan op Van Aert"
Mathieu van der Poel is niet aanwezig. Hij zit in het zonnige Spanje op trainingskamp met Alpecin-Deceuninck.
"Bij de mannen zal er geen maat staan op Wout van Aert. Hij heeft vorige week bewezen dat hij redelijk in orde is", zegt de organisator.
"Bij de vrouwen had ik eigenlijk Lucinda Brand graag zien rijden, maar ze zal niet aanwezig zijn. Ik ben benieuwd waar Puck Pieterse of Fem van Empel het verschil zullen maken op die powerstukken."
"Het is alvast minder voorspelbaar."
Lees verder na tweet.
"Parcours van 3,2 kilometer onderverdeeld in 2 grote delen"
Hoe ziet het parcours eruit? "De start- en aankomstzone liggen op een mooi aangelegd stuk land dat vlak is. Je kan er perfect een golfterrein aanleggen", aldus Mannaerts.
"Daarna gaan de renners vrij snel door de materiaalpost. Van daaruit komen de renners op een typisch Iers glooiend landschap aan de Sport Ireland Campus in Blanchardstown, waar het Europees kampioenschap veldlopen in 2021 georganiseerd werd."
"Het tweede deel van het parcours gaat door de National Horse Arena, waar de nationale federatie voor het paardrijden gevestigd is. Hier krijgen de renners een zandbak van 50 meter voor de wielen geschoven", vertelt hij verder.
"Daarna gaan we naar twee heuvels waartussen de officiële oefenterreinen liggen van de National Rugby en de National Hockey, waar je meer techniek zal zien met kort dynamisch werk."
"Van daaruit gaan we weer naar de start waar er vooral modderstroken liggen, die het loodzwaar zullen maken", besluit Mannaerts.