De Belgische bank Belfius heeft beslist om zich terug te trekken als sponsor bij Anderlecht en Club Brugge. Volgens Dries Bervoet, journalist bij De Tijd, hoeft dat geen ramp te zijn. "Sponsors komen en gaan, die clubs zullen wel een nieuw bedrijf vinden."
Belfius kondigde vandaag aan dat het zijn sponsorcontracten bij Anderlecht en Club Brugge niet zal verlengen, officieel als besparingsmaatregel. Een financiële tik voor beide topclubs, maar volgens Dries Bervoet (De Tijd) toch ook geen aderlating.
"Voor Anderlecht is dit nieuws nog iets belangrijker dan voor Club Brugge, want bij hen gaat het om een shirtsponsor. Ik hoor dat het toch over een significant bedrag ging bij paars-wit."
"Maar we moeten dit ook niet overdrijven. Sponsors zijn belangrijk, maar ze komen en gaan ook. De clubs vinden wel vervangers. Er staan altijd nieuwe bedrijven klaar die naamsbekendheid zoeken."
Er staan altijd nieuwe bedrijven klaar die naar naamsbekendheid zoeken.
Gokbedrijven en crypto als het nieuwe goud
De sponsoring van voetbalclubs is de voorbije jaren sterk geëvolueerd, zo weet Bervoet. "Vroeger zag je vaak bierbrouwers als sponsor en dat is langzaam geëvolueerd naar banken en verzekeraars."
"Maar de liefde tussen de banken en de voetbalclubs is bekoeld, onder meer door Operatie Zero en de onderzoeken naar voetbalfraude, al begon het ook daarvoor al."
Intussen is een nieuwe goudader bloot komen te liggen voor de clubs. "De laatste jaren zijn er meer gokbedrijven en recentelijk ook cryptomunten het voetbal binnengeslopen."
"Je ziet dus continu die evolutie van sponsors. Daarom dat paniek niet nodig is, want er dienen zich steeds alternatieven aan."
"Voetbalclubs krijgen soms zelfs geen lening meer"
De banken verdwijnen dus van de shirts van de voetbalclubs, maar er is zelfs nog meer aan de hand. "Vorig jaar bracht ik nog het verhaal van KV Mechelen", zegt Dries Bervoet.
"Die raakten hun vaste huisbankier kwijt, maar hadden de grootste moeite om een nieuwe rekening te openen. De banken hebben schrik voor problemen met de regels rond witwassen en dergelijke."
"Het is natuurlijk supervervelend als je als bedrijf - wat voetbalclubs toch zijn - niet meer kunt samenwerken met een bank. Al heb ik van Lorin Parys (CEO van de Pro League) wel vernomen dat er gesprekken zijn om dit probleem te verhelpen."