Einde van tijdperk: hyperpopulair spel FIFA verandert van naam: "De FIFA was beetje gulzig"

    Sinds 1993 waren ze onlosmakelijk verbonden: FIFA als naam van het populairste voetbalspel ter wereld. Maar nu splitsen de wegen van bedenker EA Sports en de wereldvoetbalbond definitief na lange onderhandelingen. "EA Sports FC" wordt de nieuwe naam. "Het spel is populair genoeg om zonder de FIFA door te gaan", stelt e-sport-expert Stijn Jacobs.

    Ruim twee jaar lang sleepten de onderhandelingen tussen EA Sports en de FIFA al aan. Inzet van de gesprekken was één van de allergrootste deals in de geschiedenis van virtuele spelletjes.

     

    FIFA eiste meer dan één miljard dollar voor de naamsrechten van de komende vier jaar. Ter vergelijking: in het laatste contract betaalde EA "maar" 150 miljoen per jaar. 

     

    Beide partijen kwamen dus niet tot een akkoord. EA Sports kondigde nu aan dat het spelletje in de toekomst als "EA Sports FC" door het leven gaat.

     

    "Dit nieuwe onafhankelijke platform biedt nieuwe kansen - om te innoveren, creëren en evolueren", klinkt het in de officiële mededeling. "En veel meer dan alleen een verandering van symbool."

    Spelers zullen - buiten de nieuwe naam - niet veel negatieve gevolgen ervaren van de stopgezette samenwerking.

     

    Licenties voor bijvoorbeeld de Champions League, competities en nationale ploegen verwerft EA namelijk via de betrokken federaties. En de portretrechten van spelers zitten bij spelersvakbond FIFPro.

     

    "Ons unieke licentieportfolio van meer dan 19.000 spelers, 700+ teams, 100+ stadions en 30 competities waarin we al tientallen jaren blijven investeren, zal er nog steeds zijn", zegt EA.

    Nieuwe kansen EA

     De doorgeknipte verbondenheid met de FIFA zou EA zelfs voordelen kunnen bieden.

     

    "Want FIFA brengt rechten maar ook plichten met zich mee", vertelde Stijn Jacobs, expert eSports voor Insightful Consulting, daar eerder over.

    Als EA Sports straks vrij is, kunnen ze ook onderhandelen met andere partners dan die van de FIFA.

    "Op commercieel vlak is EA Sports namelijk gebonden aan de partners van de wereldvoetbalbond, waardoor ze veel potentiële geïnteresseerden moet afstoten."


    Zo maakt Adidas deel uit van het spel dankzij hun partnership met FIFA. "Zij moeten dus niks betalen. Maar als EA Sports straks vrij is, kunnen ze ook onderhandelen met Nike. Of met Red Bull in plaats van Coca Cola."

    Gulzige wereldvoetbalbond

    Het is dus maar de vraag wie het meeste baalt van de aflopende samenwerking. Het lijkt er op dat toch vooral de FIFA zijn hand heeft overspeeld in de onderhandelingen.

     

    "Het voetbalspel is populair genoeg om zonder FIFA als naam door te gaan", denkt Stijn Jacobs." Het is bij de meest verkochte videospellen ter wereld jaar na jaar. Een paar jaar geleden was dat misschien anders, maar nu is de community groot genoeg."

     

    "Vergeet niet dat Pro Evolution Soccer een tiental jaar geleden nog groter was dan FIFA. Nu zijn ze helemaal geen concurrent meer, FIFA is ultradominant."

     

    "EA zal misschien enkel meer geld moeten pompen in marketing om de nieuwe naam bekend te maken bij het publiek." 

     

    "De FIFA van zijn kant was een beetje gulzig, denk ik. Want eigenlijk voegt de samenwerking met FIFA in het spel zelf niets toe behalve dat het WK er dan inzit."

     

    In de plaats van meer, blijft de FIFA vanaf 2023 achter met lege handen.