Na enkele recente incidenten staat veiligheid weer bovenaan de wieleragenda. In Sporza Daily ging Sep Vanmarcke uitgebreid in op het gevoelige onderwerp. De ex-renner zit binnenkort samen met de UCI, waar hij enkele voorstellen zal toelichten. In onze podcast kon hij zijn betoog al even presenteren.
Vorig voorjaar was de afdaling richting de Kanarieberg de grote boeman in Dwars door Vlaanderen. De passage is nu geschrapt, al was dat "niet nodig" voor Sep Vanmarcke.
"De Kanarieberg kon niets doen aan die val", vertelt de ex-renner in onze special van Sporza Daily. "Met een extra lus kan je die afdaling ontwijken."
"Ik denk ook verder: de afdaling van de Nieuwe Kwaremont richting de Oude Kwaremont in de Ronde van Vlaanderen is veel gevaarlijker."
"Op de Kanarieberg is er nog nooit iets gebeurd dat beslissend was voor de koers. Zelf vocht ik er niet mee. Op de Oude Kwaremont wel. Daar móét je vooraan zitten."
"Je kan die afdaling niet schrappen en dus is het moeilijk om alles te beveiligen. Koers is nu eenmaal een gevaarlijke sport en we mogen trots zijn op hoe we het in ons land aanpakken."
"Elke koers is hier enorm beveiligd. In het buitenland kunnen ze hier iets van leren. Maar bij die val in Dwars door Vlaanderen was het gewoon een situatie waarbij het wiel werd aangetikt en dat zal nog wel eens gebeuren."
Naar de UCI met voorstellen
Tijdens de voorbereidingskoersen regende het de jongste weken incidenten. Wagens in de Ster van Bessèges, verkeersbumpers in de Provence of chaos in de Algarve: enkele organisatoren hebben een slechte beurt gemaakt.
"Maar het is te gemakkelijk om van aan de zijlijn altijd te zagen op de organisatoren", oordeelt Vanmarcke, die ook vindt dat het "te gemakkelijk is om altijd met de vinger naar de UCI te wijzen".
En toch gaat Vanmarcke zelf in gesprek met die Internationale Wielerunie. "Je mag niet stoppen met kijken naar wat er beter kan. En dat kan morgen al."
"Ik kan zeker 5 zaken opsommen die het probleem kunnen verbeteren. Volgende maand heb ik een meeting met de UCI waarbij ik mijn ideeën kan bespreken."
"Ik weet niet of ze er iets aan zullen doen, maar dan heb ik er zelf toch alles aan gedaan."
Je moet ook kijken naar de renner en wat er allemaal veranderd is aan de fiets waardoor we sneller gaan. Ga bijvoorbeeld voor een degelijke stuurbreedte.
Waarna Vanmarcke in onze podcast al een voorproefje geeft van zijn uiteenzetting. "Strobalken van boeren werken supergoed als je daar tegen valt. Het hoeft niet altijd spectaculair te zijn met pijlen en stroken. Het kan efficiënt zijn."
"Maar je moet ook kijken naar de renner en wat er allemaal veranderd is aan de fiets waardoor we sneller gaan. Ga bijvoorbeeld voor een degelijke stuurbreedte."
Sturen worden steeds smaller. "Nu mag je tot 36 centimeter gaan en zetten de renners hun remmen ook minimaal naar binnen. Dat is supersmal."
"Ze doen dat ook om aerodynamisch te kunnen liggen zoals op een tijdritfiets. Maar het mag niet en toch passen ze het toe. Een breedte van 40 centimeter is meer stuurvast."
Scherm op fiets
Vanmarcke denkt ook aan het risico bij tubeless en hookless velgen, zoals we onlangs nog in dit artikel behandelden.
Ook de wattagemeter en navigatiesystemen roepen vragen op bij onze podcastgast. "Ik zal me er niet populair mee maken, maar in de auto mag je niet op je telefoon kijken terwijl renners voortdurend naar dat scherm op hun fiets voor zich staren."
"Je kijkt dan naar de route op dat scherm, maar je mist het manoeuvre van een collega."
"Men valt zelfs bergop omdat men op een klim kijkt naar de wattages en het schermpje. Toon daar alleen kilometers en de tijd en dan valt er niets meer te beleven."
"De renners kruipen ook naar voren op hun zadel om meer vermogen te kunnen leveren. Met een langere stuurpen en kortere zadelpen schuif je naar voren, maar als je dan remt of valt, ligt je gewicht sowieso al meer naar voren."
"Een laatste puntje zijn de banden. In de F1 hebben ze één type of merk. Als we dan toch de snelheid willen verlagen, kunnen we dan niet gaan voor een band die meer weerstand geeft?"
"De beste renner zal nog altijd de beste renner zijn, maar het zal dan toch 3 kilometer per uur trager zijn."