Spring naar de inhoud

"Zoals Oude Kwaremont en Cauberg": Laurens ten Dam verkent WK-parcours en merkt "niets van onrust" in Rwanda

"Zoals Oude Kwaremont en Cauberg": Laurens ten Dam verkent WK-parcours en merkt "niets van onrust" in Rwanda
 di 4 februari 2025 18:00
Laurens ten Dam nam deel aan een gravelrace in Rwanda en spotte aapjes (links) langs de weg.
Laurens ten Dam nam deel aan een gravelrace in Rwanda en spotte aapjes (links) langs de weg.

Terwijl het conflict in Oost-Congo escaleert, nam de Nederlandse vrouwenbondscoach Laurens ten Dam in buurland Rwanda deel aan een ultrarace. De voormalige profrenner maakte ook van de gelegenheid gebruik om het WK-parcours te verkennen. "Ik ben niet naïef en weet dat er van alles aan het gebeuren is, maar in Rwanda zelf zie je daar niets van."

Laurens ten Dam is zijn wonden nog aan het likken als we hem bellen in Rwanda. Een gat in de weg dwong hem tot een opgave in de Race Around Rwanda, een 1.000 kilometer lange ultrarace, vaak over gravelwegen.

"Ja, dat is flink balen. Bij het afdraaien van de laatste gravelstrook rijd ik met mijn voorwiel in een gat", vertelt Ten Dam vanuit Afrika.

 

"Mijn voorwiel is gebroken en ik ging vol over de kop. Ik heb een beetje bloed op mijn wang."


De lichamelijke schade viel al bij al wel mee, maar zijn fiets was niet meer te herstellen. Opgave dus, op een moment dat Ten Dam aan het strijden was voor de 2e plek.

Gelukkig was de verre trip naar Rwanda (vanuit Brussel iets meer dan 8 uur vliegen) geen maat voor niets. Ten Dam is tegenwoordig bondscoach van de Nederlandse wielervrouwen en kon het WK-parcours gaan verkennen.

De beste rensters zullen overblijven op het einde. Daar reken ik zeker Lotte Kopecky bij.

Laurens ten Dam, bondscoach van de Nederlandse vrouwen

Ten Dam zag een mooi, maar lastig parcours. De vrouwen rijden constant het lokale rondje van zo’n 15 km, met daarin twee klimmetjes: de Côte Kimihurura, een korte maar steile beklimming over kasseien. En de Côte de Kigali Golf.

"Die Côte Kimihurura lijkt wat op de Oude Kwaremont, maar is minder steil", maakt Ten Dam de vergelijking.


"De Côte de Kigali Golf gaat over asfalt en doet, met een beetje fantasie, denken aan de Cauberg."

"De rensters moeten dat rondje 11 keer doen", legt Ten Dam uit. "Goed voor 164,6 km en 3.350 hoogtemeters. Stevige kost, dus."

In Nederland hebben ze daar wel het juiste rennersbestand voor. "Dit is zeker een goed parcours voor Demi (Vollering)", ziet hij. "En als haar comeback goed verloopt, moet Anna van der Breggen dit ook goed aankunnen."

"De beste rensters zullen op het einde overblijven. En daar reken ik zeker ook Lotte Kopecky bij."

 

"Voor types zoals Lorena Wiebes en zelfs Marianne Vos bevat dit parcours wellicht te veel klimwerk", concludeert Ten Dam.

Lotte Kopecky
Lotte Kopecky verdedigt later dit jaar haar wereldtitel in Rwanda.

Moeilijk voor Van der Poel en Van Aert

Als bondscoach van de vrouwen wil Laurens ten Dam zich niet te veel uitspreken over de mannenwedstrijd, maar toch is het voor hem duidelijk voor welke types dit WK weggelegd is.

"Ik zou zeggen: voor mannen met een heel grote motor die goed bergop kunnen. En dan kom je al snel bij Evenepoel of Pogacar uit", weet de voormalige klassementsrenner ook.

 

"Geen verrassende namen, inderdaad, maar er zal sowieso een grote naam winnen", voorspelt hij.

De mannen doen wel een extra lus, van 42,5 km met daarin de Mur de Kigali en de Mont Kigali. Twee langere inspanningen.


"Daarna is het wel nog een eind rijden, 6 lokale rondes van 15 km. Maar de betere klimmers gaan daar wel de schifting proberen te maken. Voor mannen zoals Van Aert en Van der Poel wordt het zaak om die te overleven."

In totaal moeten de mannen 5.475 hoogtemeters overwinnen. "Dat is meer dan in een zware bergrit in de Tour", weet Ten Dam.

"Ook al moeten 
er geen lange cols bedwongen worden, dan weet je dat het heel moeilijk wordt voor klassieke types."

"Als ze enkel het lokale rondje hadden gedaan, zoals bij de vrouwen, waren de kansen voor Van der Poel en Van Aert groter geweest. Nu zal het heel moeilijk worden voor hen."

Conflict met Congo

Het WK wordt gereden in Kigali, de hoofdstad van Rwanda. Op 165 km van Goma en 255 km van Bukavu, 2 grote Congolese steden waar het momenteel heel onrustig is.

Dat Rwanda een rol speelt in die spanningen is duidelijk, maar Ten Dam heeft er in Rwanda zelf niets van gemerkt.

"De 1.000 km heb ik niet gehaald, maar ik heb toch flink wat kilometers door Rwanda gefietst en van enige onrust heb ik niets gemerkt."


"Ik ben natuurlijk niet naïef, ik weet dat er van alles aan het gebeuren is, maar in Rwanda zelf zie je daar niets van."

"Of het WK al dan niet moet doorgaan, is een moeilijke discussie. De mensen in Rwanda vertelden me dat het conflict al jaren aansleept. Het is niet aan mij om daarover te oordelen. Wij zijn sportmensen en concentreren ons op de sport."

Overal waar we passeerden, kwamen de mensen op straat en werden we aangemoedigd.

Laurens ten Dam

Ten Dam merkte in Rwanda wel dat fietsers met open armen onthaald werden.

"Het parcours van Race Around Rwanda gaat over veel gravelwegen, langs kleine dorpjes. Overal waar we passeerden, kwamen de mensen op straat en werden we aangemoedigd", getuigt hij.

"In de hoofdstad Kigali is het heel druk. Als je de beelden ziet van de Ronde van Rwanda, weet je wel wat ons daar te wachten staat. Het zal een waanzinnige sfeer zijn."

programma WK Rwanda 2025
  categorie afstand (hoogtemeters)
zondag 21/9  tijdrit elite vrouwen 31,2 km (460)
  tijdrit elite mannen 40,6 km (680)
maandag 22/9 tijdrit beloften vrouwen  22,6 km (350)
  tijdrit beloften mannen 31,2 km (460)
dinsdag 23/9 tijdrit junioren vrouwen 18,3 km (225)
  tijdrit junioren mannen 22,6 km (350)
woensdag 24/9 mixed relay 42,4 km (740)
donderdag 25/9 wegrit beloften vrouwen 119,3 km (2.435)
vrijdag 26/9 wegrit junioren manenn 119,3 km (2.435)
  wegrit beloften mannen 164,6 km (3.350)
zaterdag 27/9 wegrit junioren vrouwen 74 km (1.520)
  wegrit elite vrouwen 164,6 km (3.350)
zondag 28/9 wegrit elite mannen 267,5 km (5.475)

Gerelateerd: