Christian Horner heeft uitleg gegeven bij het vertrek van Sergio Perez bij Red Bull. De baas van de F1-renstal zegt dat Perez zelf de keuze heeft gemaakt en dat hij volledig achter diens keuze staat om een sabbatjaar te nemen.
In juni zette Sergio Perez zijn handtekening onder een contractverlenging dat de Mexicaan tot en met 2026 de ploegmaat van Max Verstappen maakte. Maar met elke ontgoochelende prestatie werd de druk op Perez groter.
Perez maakte in de laatste maanden duidelijk dat hij nog altijd een toekomst zag bij Red Bull, maar dat zou na de laatste GP van 2024 veranderd zijn volgens Christian Horner.
"Hij heeft gereflecteerd na Abu Dhabi. We zijn om de tafel gaan zitten en hebben de volgende stappen besproken", vertelt Horner bij Sky Sports F1. "Daarna heeft hij beslist om even een stap terug te zetten."
"Het is jammer om hem het team te zien verlaten, maar het is tijd dat hij ook tijd kan besteden aan zijn nog jonge gezin en kan nadenken over wat hij nog wil doen in de toekomst."
De contractverlenging in juni staat dat niet in de weg. "Elk contract heeft bepaalde clausules en dat maakte dus geen verschil in de beslissing van Sergio om een sabbatjaar in te lassen."
"Hoe harder je soms probeert, hoe trager je rijdt"
Perez begon 2024 nochtans redelijk goed met 4 podiumplaatsen in de eerste 5 races, maar daarna ging het van kwaad naar erger. De Mexicaan stond niet meer op het podium en pakte in de laatste 5 GP's van 2024 één schamel puntje.
"Sergio kan nog altijd niet de vinger op de wonde leggen en zeggen waar het juist verkeerd is gelopen. Maar het werd moeilijker om alles uit de auto te halen en daar worstelde hij veel meer mee dan Max. Er was een groot verschil in punten."
Het ging van kwaad naar erger en ook het mentale aspect begon een rol te spelen. "Hij kwam onder druk te staan van buitenaf en daar had hij het moeilijk mee, waardoor hij zichzelf onder druk zette."
"In F1 is het soms zo dat hoe harder je probeert, hoe langzamer je rijdt. Het werd een vicieuze cirkel. Zo werd het een frustrerend jaar en dat heeft ons pijn gedaan in het WK voor constructeurs."
Dat Red Bull daarin pas als 3e eindigde, was wellicht de druppel te veel voor Red Bull.
puntenverdeling binnen de 4 topteams | |||
---|---|---|---|
McLaren | Norris 56,16% (374) | Piastri 43,84% (292) | 666 punten |
Ferrari* | Leclerc 54,60% (356) | Sainz 44,48% (290) | 652 punten |
Red Bull | Verstappen 74,19% (437) | Perez 25,81% (152) | 589 punten |
Mercedes | Russell 52,35% (245) | Hamilton 47,65% (223) | 468 punten |
* = Oliver Bearman behaalde voor Ferrari 6 punten, 0,92% van het puntentotaal van het team.
Gerelateerd:
Overzicht klassement
Pos. | Rijder | Constructeur | Punten |
---|---|---|---|
1 | Max Verstappen | Red Bull Racing | 437 |
2 | Lando Norris | McLaren | 374 |
3 | Charles Leclerc | Scuderia Ferrari | 356 |
4 | Oscar Piastri | McLaren | 292 |
5 | Carlos Sainz | Scuderia Ferrari | 290 |
6 | George Russell | Mercedes | 245 |
7 | Lewis Hamilton | Mercedes | 223 |
8 | Sergio Perez | Red Bull Racing | 152 |
9 | Fernando Alonso | Aston Martin | 70 |
10 | Pierre Gasly | Alpine | 42 |
Pos. | Constructeur | Punten |
---|---|---|
1 | McLaren | 666 |
2 | Scuderia Ferrari | 652 |
3 | Red Bull Racing | 589 |
4 | Mercedes | 468 |
5 | Aston Martin | 94 |
6 | Alpine | 65 |
7 | Haas F1 Team | 58 |
8 | RB - Honda RBPT | 46 |
9 | Williams Racing | 17 |
10 | Kick Sauber - Ferrari | 4 |