Er was gisteren dan toch een winnaar in Cabras: het gezonde verstand. Crossen was in dergelijke weersomstandigheden onverantwoord. De Wereldbeker, een primeur op Sardinië, werd afgelast door de hevige wind. Maar na de Sardijnse storm blijven enkele prangende vragen over.
Heeft het stormweer iedereen compleet verrast op Sardinië?
Ook al is het december, Sardinië associëren wij vrijwel altijd met zon, zee en strand.
In het eerste deel van vorige week was dat eerste ingrediënt nog aanwezig, maar hoe dichter bij D-Day, hoe meer de zon plaats moest maken voor bewolking en windstoten.
En toch kwam het stormweer van zondag vrij onverwacht. "Dit hebben we hier nog nooit gezien", vertelden inwoners in Cabras aan onze reporter.
Er waren natuurlijk rukwinden voorspeld, maar die bleken veel krachtiger dan verwacht. "Pas in de nacht van zaterdag op zondag is het weer omgeslagen", zuchtte organisator Flanders Classics.
CEO Tomas Van Den Spiegel: "De voorbije dagen was het weer geweldig. Ik kreeg filmpjes toegestuurd van verkenningen bij 25 graden. Zelfs in deze periode van het jaar zijn ze hier niet vertrouwd met dit weer."
"Het is overmacht en brute pech. Zoiets kan gebeuren als je in de winter zo'n evenement organiseert. Er is altijd een risicofactor aanwezig."
Pas in de nacht van zaterdag op zondag is het weer omgeslagen.
Kon er maandag niet gecrost worden?
Geen cross op zondag, wel op maandag? Zo simpel is het niet, stelt Van Den Spiegel. "Je zit met een sportief reglement. Ook op logistiek vlak is dat niet gemakkelijk."
"Er is de rechtstreekse televisie-uitzending, er zijn heel veel medewerkers die met een charter zondagavond weer huiswaarts vliegen. Wij wilden niet nog meer chaos veroorzaken. We zijn echt gepakt door de weersomstandigheden."
"We hebben vele opties bekeken en we hebben relatief lang gewacht met de beslissing, want de wind zou 's namiddags gaan liggen. Maar het had geen zin."
Hoe groot is de financiële kater voor de organisatie?
Uiteraard wilde niemand concrete bedragen vermelden (naar verluidt gaat het om een kostprijs van 600.000 euro), maar Flanders Classics kan niet ontkennen dat de afgelasting een flinke streep door de rekening is. "Dat een afgelaste cross financiële gevolgen heeft voor alle stakeholders, dat is logisch."
"In eerste instantie gaan mijn gedachten uit naar de organisator", vulde Jurgen Mettepenningen (Pauwels Sauzen-Bingoal) aan bij Play Sports. "Ik ben zelf ook organisator van de Wereldbeker in Dendermonde, dus ik weet wat het is om zoiets op poten te zetten."
"Voor die mensen hier is dit echt een drama. Ik hoop dat ze gesteund worden door de overheid. Dat zal echt nodig zijn, want dit kostenplaatje zal heel hoog oplopen."
"Hoe hoog? Wel, een Wereldbeker in België kost om en bij de 300.000 euro. Hier zal dat wel een stuk minder zijn, maar toch. Ik hoop echt dat ze alle steun krijgen en ook dat ze volgend jaar nog een tweede kans krijgen."
Voor die mensen hier is dit echt een drama. Ik hoop dat ze gesteund worden door de overheid. Dat zal echt nodig zijn, want dit kostenplaatje zal heel hoog oplopen.
Zijn er financiële gevolgen voor de renners en ploegen?
"Als ploeg is dit natuurlijk ook een drama", vertelde Jurgen Mettepenningen. "We hebben heel veel kosten gemaakt om hier te geraken. Logistiek is dit niet gemakkelijk."
"Er zijn mensen die twee weken van huis geweest zijn en dan krijg je dit. Oké, dat is pure overmacht. Niemand kan hier iets aan doen. Het is heel jammer en dramatisch voor iedereen."
Hoe ziet het concrete kostenplaatje er dan uit? "We waren met al ons personeel hier, met de vrachtwagen en met de bussen. Dat kost heel veel geld, qua logistiek en ook qua hotelkosten. Een 1.500 euro per persoon zal het wel ongeveer zijn."
"Alles in totaal denk ik dat we over een kostenplaatje van zo'n 10.000 euro spreken. Dat zijn we nu kwijt en we zullen moeten bekijken hoe we dat gaan oplossen. Maar ik herhaal: mijn gedachten gaan in eerste instantie uit naar de organisator."
Eli Iserbyt: "Het is even een zure appel om door te bijten, ook financieel. Ik denk dat elke renner toch zo'n 1.000 à 1.500 euro geïnvesteerd heeft om hier te zijn. Dat is moeilijk te recupereren. Maar we proberen positief te blijven."
Sven Nys: "Er zijn veel mensen die zware inspanningen gedaan hebben om in Cabras te kunnen crossen. Het is zonde. De veiligheid gaat boven alles, ook al kost dit handenvol geld. De gevolgen, ook financieel, van deze afgelasting zijn voor later."
Krijgt Cabras volgend jaar een herkansing?
Die vraag lijkt niet te leven bij organisator Flanders Classics. "We hebben allemaal gezien hoeveel deze locatie kan bijdragen tot de Wereldbeker. Deze afgelasting mag geen rol spelen in de toekomst."
"De mensen hier blijven even gemotiveerd en kijken al vooruit. Wij proberen optimistisch te zijn en we kijken ook al naar de Wereldbeker van volgend jaar, want die samenstelling komt er snel aan."
Ex-renner Filippo Pozzato is met zijn evenementenbureau een van de bezielers van de cross op Sardinië. "We hebben een contract met deze regio voor 2 jaar. Hopelijk krijgen we volgend jaar wel een mooie dag."
"Dit is het leven, hé. Wij organiseren en controleren zo veel mogelijk, maar voor het weer kunnen we niet instaan. Natuurlijk is dit nu een kleine ramp, maar dit is overmacht."
We hebben een contract met deze regio voor 2 jaar. Hopelijk krijgen we volgend jaar wel een mooie dag.
Zijn er sportieve verliezers?
Iedereen leeft mee met de organisatoren, maar ook de renners delen in de klappen. Zij die wél de moeite hadden gedaan om af te reizen naar Sardinië, blijven met lege handen achter.
"Voor mij persoonlijk is het jammer, want ik heb wel een achterstand op te halen en daar kan ik nu niet aan werken", zei Toon Aerts, die met WB-punten een beter UCI-klassement en betere startpositie kan opbouwen.
De Internationale Wielerunie UCI zal eerstdaags bekijken wat de gevolgen zijn nu de Wereldbeker één manche minder dan gepland telt.
Sven Nys, ploegmanager van Baloise Trek Lions, zag vooral hoe dit een gemiste kans was voor Lucinda Brand. De Nederlandse kampioene had haar bonus in de WB-stand op Fem van Empel, afwezig op Sardinië, kunnen uitdiepen. Volgend weekend zal de wereldkampioene er wel weer bij zijn in Namen.
"Lucinda verliest door deze afgelasting misschien mogelijk de eindzege in de Wereldbeker", aldus Nys. "Zij kon haar klassement hier in Sardinië voor een heel groot stuk veilig stellen. Dat is dus niet gelukt."