Crossen, niet crossen, toch crossen. De Belgische selectie voor de Motorcross der Naties, komend weekend in Engeland, heeft heel wat voeten in de aarde gehad. Uiteindelijk heeft toptalent Lucas Coenen (17) toch voor de MX2-motor gekozen. Bondscoach Joel Roelants reageert opgelucht.
Van plan A, naar plan B, naar plan C. Bondscoach Joel Roelants heeft flink moeten zwoegen om zijn team voor de Motorcross der Naties rond te krijgen.
plan A: jongste selectie ooit | ||
---|---|---|
naam | motor | klasse |
Lucas Coenen | Husqvarna | MXGP |
Sacha Coenen | KTM | MX2 |
Liam Everts | KTM | Open |
Midden augustus maakte bondscoach Joel Roelants zijn allereerste selectie bekend.
De Belgische Red Knights zouden met de jongste ploeg ooit in actie komen op de Motorcross der Naties. Liam Everts was net 20 geworden, de broers Coenen blazen in november 18 kaarsjes uit.
"Het waren ook de enige fitte rijders op dat moment", legt Roelants uit.
Toptalent Lucas Coenen zou niet met zijn MX2-motor (250 cc), maar de zwaardere MXGP- of 450 cc-motor crossen in Engeland.
"Op zijn verzoek", zegt de bondscoach. "Wat ik ook een goede keuze vond."
"Ik ben ervan overtuigd dat Lucas nu al bij de wereldtop aanleunt in de MXGP-klasse."
plan B: Geerts vervangt Everts | ||
---|---|---|
naam | motor | categorie |
Lucas Coenen | Husqvarna | MXGP |
Sacha Coenen | KTM | MX2 |
Jago Geerts | Yamaha | Open |
Na het ongelukkige duel tussen Lucas Coenen en Liam Everts in China moet Joel Roelants het roer omgooien. Everts had zijn nek gebroken.
Enter de ervaren Jago Geerts, die er net bovenop kwam na een moeizaam debuut in de MXGP-klasse. Hij kon met zijn 450 cc-motor aantreden in de Open-categorie van de Motorcross der Naties.
Sacha Coenen had op dat moment enkele races laten schieten met een spierscheuring, maar het snelle lichtgewicht zou weer op de been geraken voor Engeland.
plan C: Van doninck erbij, Coenen toch MX2 | ||
---|---|---|
naam | motor | categorie |
Jago Geerts | Yamaha | MXGP |
Lucas Coenen | Husqvarna | MX2 |
Brent Van doninck | Honda | Open |
Als ultieme test voor de Motorcross der Naties wilde Sacha Coenen vorig weekend zijn rentree maken in Spanje. Dat lukte niet. Coenen was niet hersteld en moest zijn motor weer stilleggen.
Met Brent Van doninck haalde Joel Roelants de 5e en laatste optie erbij. "Hij vindt een hele eer om voor zijn land te crossen", weet de bondscoach.
Probleem: Van doninck rijdt al jaren in de MXGP-klasse. "En met zijn postuur is hij niet meer geschikt voor een MX2-motor", vertelt Roelants.
En Jago Geerts? Hij heeft een handvol vicewereldtitels in de MX2-klasse op zijn naam staan en rijdt nog maar een jaar in het MXGP-kampioenschap.
"Zo eenvoudig is het niet", zegt Roelants. "Jago heeft een jaar niet op de MX2-motor gereden en bovendien heeft Yamaha het frame van die crosser veranderd."
"Jago zou dus weer vanaf 0 moeten beginnen, terwijl hij zich net beter en beter voelt op de 450 cc-motor van Yamaha."
Ik wilde Lucas niet voor een voldongen feit zetten, maar de situatie liet me geen keuze.
De oplossing lag voor de hand: Lucas Coenen op zijn MX2-motor.
Maar dat zag de vicewereldkampioen niet zitten. Hij had zich al weken voorbereid om met de 450 cc-motor deel te nemen aan de MX der Naties.
Omdat Coenen vasthield aan de eerste afspraak en zijn MXGP-motor kon Joel Roelants niet anders dan afzeggen voor de Motorcross der Naties. Zonder MX2-motor kon 15-voudig winnaar België volgend weekend niet aan de start staan.
Gelukkig voor de Red Knights ging Coenen - geschrokken van de reacties? - toch overstag. De vicewereldkampioen haalt volgend weekend (een laatste keer) zijn MX2-motor van start.
"Ik wilde Lucas niet voor een voldongen feit plaatsen, maar de situatie is niet anders. Lucas heeft me verzekerd dat hij vol voor de overwinning zal crossen met de MX2-motor", reageert de bondscoach opgelucht.
De Motorcross der Naties vindt volgend weekend plaats op het circuit van Matterley Bassin in Engeland. Frankrijk is titelverdediger.