Volle wielen moeten Van Aert wattagewinst opleveren: "Maar als er zijwind staat, kan het gevaarlijk worden"

 vr 26 juli 2024 08:02
Wout van Aert op zijn tijdritfiets.
Wout van Aert op zijn tijdritfiets.

Wout van Aert heeft een plannetje uitgedokterd om te knallen in de olympische tijdrit. Onze landgenoot zou weleens met twee volle wielen door Parijs kunnen vliegen. Maar wat is daar precies het nut van en herbergt het ook gevaren? Bert De Backer en José De Cauwer analyseerden de troeven en minpunten.

Een ingenieus plan moet Wout van Aert zaterdag tijdwinst opleveren in de olympische tijdrit.

 

Van Aert verscheen woensdag tijdens zijn verkenning van het parcours al met twee volle wielen en bevestigde gisteren op de training dat dat "niet louter een test was" en dat hij "dit al een tijdje aan het voorbereiden was".

 

Alleen is het gebruik van twee volle wielen op de weg eigenlijk vrij ongezien. Heel wat kenners en wielerfans zijn dan ook benieuwd naar het effect op de chrono van onze landgenoot.

 

"Tot nu toe werd dat eigenlijk vooral op de piste gedaan", weet Bert De Backer. "Het achterwiel krijgt dan een vliegwieleffect. En daar gebruiken ze ook een vol voorwiel, al is het nadeel wel dat je dan een stuk minder wendbaar wordt."

 

"Sturen is een stuk moeilijker. Maar volgens mij is het parcours niet heel technisch en proberen ze het daarom. Ik vermoed ook dat er niet veel wind zal staan."

 

"Want veel bochten, veel op en af en veel wind zijn redenen om het volle voorwiel niet te gebruiken", gaat de ex-renner voort.

 

"Zelfs voor een grote renner is het bij zijwind niet aangenaam om daarmee te rijden. Maar ik vind het wel leuk dat er opnieuw geëxperimenteerd wordt."

Volle wielen zijn heel gevoelig voor zijwind en dat kan een gevaarlijk effect hebben.

José De Cauwer

José De Cauwer kijkt iets sceptischer naar het idee van Van Aert. "Het kan qua aerodynamica een voordeel hebben", ziet hij. "Maar als je spreekt over een voordeel, komt er misschien ook wel een nadeel bij kijken. Volle wielen zijn heel gevoelig voor zijwind en dat kan een gevaarlijk effect hebben."

 

"Al zullen ze het uiteraard wel uitgetest hebben en kan men berekenen in hoeverre zoiets wattagewinst kan opleveren. Dan moet je het afwegen tegenover het nadeel."

 

"Met spaken in je wiel heb je altijd iets meer wind en maak je ook meer wind, maar ik sta hier nu in een open ruimte en voel het toch vrij hard waaien", klinkt het vanuit Parijs.

 

"Daarbovenop is het ook moeilijker te besturen", herhaalt De Cauwer de woorden van De Backer. "Als je in de beugel ligt en er komt een windstoot, zal je dat verschil wel voelen."

 

"Of het voordeel of nadeel zal opleveren? Ik kan het van hieruit niet zeggen", besluit de ervaren commentator.

 

En zo zullen beide analisten net als heel wat fans nieuwsgierig moeten toekijken wat het wordt zaterdag.

Gerelateerd: