Spring naar de inhoud

Kan Lotte Kopecky (2e op 3 seconden) de Giro Donne winnen? "Wil graag zeggen van wel, maar..."

Kan Lotte Kopecky (2e op 3 seconden) de Giro Donne winnen? "Wil graag zeggen van wel, maar..."
 vr 12 juli 2024 11:50

In de Giro Donne is Lotte Kopecky sterk bezig met een ritzege en 2 tweede plaatsen. In het klassement volgt ze op 3" van leidster Elisa Longo Borghini. Kan ze de Ronde van Italië winnen? "Ik vrees ervoor", denkt Marijn de Vries alvast van niet.

Lotte Kopecky begon niet geweldig aan de Giro Donne. In de tijdrit op zondag werd ze 5e op 25 seconden van winnares Elisa Longo Borghini. Maar dankzij 2 tweede plaatsen en de ritwinst gisteren staat ze plots op 3 seconden van de roze trui.

Karl Vannieuwkerke vroeg in Vive le Vélo aan Marijn de Vries of Kopecky de Ronde van Italië kan winnen. "Ik wil graag zeggen van wel, maar ik vrees ervoor", antwoordde de Nederlandse analiste.

"De koninginnenrit van zaterdag eindigt op de Blockhaus (16 km aan 8%, red.) en ik vermoed dat dat iets te steil is voor Kopecky. Voor de Blockhaus ligt ook al een andere lange, steile beklimming en ik denk dat Longo Borghini daar in het voordeel is."

Ook Kopecky liet gisteren haar licht schijnen over het eindklassement. "Voor deze Giro was een ritzege het doel, en dat is gelukt. Ik sta nu maar 3" achter op Longo Borghini, maar ik moet realistisch blijven."

"Ik denk dat de aankomst op de Blockhaus te zwaar zal zijn. Ik wil gewoon zonder druk rijden en dan zullen we wel zien waar ik uitkom."

"Parijs in achterhoofd houden"

De Vries ziet wel positieve signalen richting de Olympische Spelen. "Ze moet koersen met Parijs in het achterhoofd. Kopecky werd al tweede op een gelijkmatige klim en wint nu een sprint. Dat toont dat ze allround heel goed bezig is en in bloedvorm steekt."

De omstandigheden in Italië zijn wel niet ideaal. "Het is er elke dag tegen de 40 graden", weet De Vries. "Als de vrouwen over de finish komen, zijn ze helemaal gekookt. Maar ook daar blijkt Kopecky goed mee om te kunnen gaan."

Gerelateerd: