Thierry Neuville is 3e geworden in de Rally van Portugal, de 5e manche van het WRC-seizoen. De overwinning was voor de Fransman Sébastien Ogier. Neuville verstevigt wel zijn grip op de 1e plaats in het WK.
eindstand | ||
---|---|---|
1. | Sébastien Ogier (Fra/Toyota) | in 3u41'32"3 |
2. | Ott Tänak (Est/Hyundai) | op 7"9 |
3. | Thierry Neuville (Hyundai) | 1'09"8 |
Rally van Portugallaatste update: 7 maanden geleden
Neuville doet goeie zaak in Portugal
Thierry Neuville is 3e geworden in de Rally van Portugal, de 5e manche van het WRC-seizoen. De overwinning was voor de Fransman Sébastien Ogier in zijn Toyota Yaris. De Est Ott Tänak, ploegmaat van Neuville bij Hyundai, was tweede.
Neuville verstevigt wel zijn leidersplaats in de WK-stand. Onze landgenoot telt nu 24 punten meer dan de Welshman Elfyn Evans, die zondag 6e werd in Portugal. Nummer 3 Ott Tänak volgt op 31 punten van Neuville.
Neuville schuift op, crash Rovanperä
De derde dag in Portugal werd gedomineerd door Sébastien Ogier en Ott Tänak, die de koek onder elkaar verdeelden. Kalle Rovanperä had zijn leidersplaats in de 10e chronorit wel kunnen uitbreiden met een zege, maar in de 11e rit tolde hij van de weg. Einde verhaal voor de Fin.
Thierry Neuville kon alle ellende vermijden, al kon hij het tempo van Ogier en Tänak niet bijhouden. Het verschil in de tussenstand is dan ook groot, maar met het oog op een wereldtitel is het wellicht niet onverstandig van Neuville om geen grote risico's te nemen. Eerste achtervolgers Elfyn Evans en Adrien Fourmaux staan respectievelijk 6e en 5e.
Neuville heeft werk aan de winkel
Thierry Neuville heeft zijn koppositie na de eerste chronorit van donderdag niet kunnen vasthouden. Neuville won nog wel de Arganil-rit, maar in de laatste vier etappes van de dag verloor hij telkens te veel tijd op de koplopers, waardoor hij de dag uiteindelijk als 6e afsluit.
"Veel tijd" is overigens wel relatief, want het is een echt secondespel in Portugal. Kalle Rovanperä heeft dan wel de leiding, maar Neuville heeft amper 18 seconden achterstand. De drie Toyota's liggen op plaatsen 1-2-3 zelfs minder dan 5 seconden van elkaar.
Morgen zal veel duidelijk maken. Dan staan er 9 ritten op het programma.
Thierry Neuville pakt meteen leidersplaats
Thierry Neuville (Hyundai) heeft in Portugal meteen de eerste klassementsrit gewonnen. De WK-leider was in de korte proef van 2,94 kilometer net iets sneller dan de Fransman Sébastien Ogier (Toyota) en zijn ploegmaat Ott Tänak.
Neuville hoopt in Portugal zijn 2e WK-manche van het seizoen te winnen. Morgen staan er twee keer 4 klassementsritten op het programma. De rally van Portugal eindigt op zondag.
We moeten de focus houden en uit de problemen zien te blijven. Het nieuwe puntensysteem zorgt ervoor dat je na een minder begin op zondag toch nog twaalf punten kan pakken.
3 onverharde ondergronden
De vijfde WRC-manche is een eerste van een reeks onverharde rally's. Na hun slipper op zondag 21 april in Kroatië eindigden ze alsnog op het podium en beginnen ze als WK-leider in Portugal.
Neuville weet wat er nodig is om succesvol te zijn in Portugal. "Het is een rally met 3 verschillende ondergronden. Op vrijdag is er eerst veel stof. Bij de tweede doortocht ligt het parcours er ruwer bij. Zaterdag is gelijkaardig, maar op zondag is het parcours meer zanderig, waardoor er een andere griplevel is en je een andere rijstijl moet hanteren."
"Succes hangt af van consistentie, een goede afstelling en vertrouwen in de wagen. En uiteraard ook de startpositie: als het regent zullen we snel zijn, als het droog is zullen we meer moeite hebben."
"Mijn ambitie is om op vrijdag en zaterdag zo goed als mogelijk te doen, voordat ik zondag ga pushen voor maximale punten. Ik zou graag op de bovenste trede van het podium eindigen."
Nadeel van 1e op de baan
Als eerste op de baan is Neuville in het nadeel. "Als je op de vloer gravel uitstrooit, dan zal de eerste persoon die erover wandelt het moeilijk hebben om erover te wandelen. De tweede heeft ook nog wat last, maar de derde en vierde kunnen stappen waar de anderen dat al gedaan hebben."
"Dat is ook zo bij ons. De eerste wagen rijdt op losse stenen. De tweede heeft daar al minder last van. De derde voelt al wat meer grip en vanaf de vierde wagen ontstaat er een spoor, waardoor iedereen sneller kan rijden."