Spring naar de inhoud

5 sleutelritten in de Giro van 2024: heiligdom van Pantani, lange tijdrit, Livigno, Stelvio en de Monte Grappa

Jouw ploeg ook aan de start?
Meld je nu aan met je VRT-profiel, bekijk je resultaat en vergelijk hoe jouw vrienden het doen!
Aanmelden
5 sleutelritten in de Giro van 2024: heiligdom van Pantani, lange tijdrit, Livigno, Stelvio en de Monte Grappa
 do 25 april 2024 10:47

Vanaf zaterdag 4 mei bekijkt het peloton het leven weer door een roze bril. Tussen Venaria Reale en Rome worden de renners uitgedaagd in 21 etappes. Welke ritten zullen een cruciale rol spelen in de strijd voor de Trofeo Senza Fine? Wij selecteerden deze 5 dagen uit het roadbook. 

Rit 2 (zondag 5 mei): ode aan Marco Pantani naar Oropa

Het is een wake-upcall die kan tellen. Op dag 2 van deze Giro ligt al een eerste aankomst bergop naar het peloton te glimlachen. Een klimexamen in zo'n vroeg stadium van de Giro is al van de Etna in 1989 geleden.

 

Aankomstplaats Oropa zal voor eeuwig verbonden blijven met Marco Pantani, die er in 1999 een van zijn strafste klimprestaties realiseerde.

 

Il Pirata kampte er die dag met kettingproblemen aan de voet, waarna hij aan een weergaloze klopjacht begon richting de witte lijn.

 

Pantani ging als een bezetene tekeer en zou - zo wil de legende - om en bij de 50 collega's opgerold hebben tijdens zijn inhaalrace. Hij verkeerde in zo'n trance dat hij zelfs niet besefte dat hij gewonnen had.

 

Zijn recordtijd van 17 minuten en 7 seconden overleeft nog altijd, al werd Pantani een week na die machtsontplooiing in zijn roze trui uit de Giro gezet met een te hoog hematocriet.

 

De laatste visite aan Oropa dateert van 2017, waar Tom Dumoulin triomfeerde op weg naar zijn eindzege in de laars.

 

De slotklim van 11,8 kilometer aan 6,2 procent is niet loeisteil, maar het ingangsexamen richting het Santuario is duidelijk niet van de poes.

Rit 7 (vrijdag 10 mei): tijdrit van 40 kilometer

Vorig jaar was de Giro poeslief voor de tijdrijders, ook dit jaar kunnen de specialisten niet klagen met een portie van meer dan 70 kilometer verspreid over 2 dagen.

 

Het gros wordt op de eerste vrijdag van deze Giro opgediend richting Perugia. De tijdrit van 40,6 kilometer kan worden opgesplitst in 2 delen.

 

Na de lange en vlakke aanloop wacht nog een venijnige uitloper van zo'n 6 kilometer richting het centrum van de universteitsstad. Het knikje van 4e categorie flirt met pentes tot 10 procent.

 

Een fietswissel (zoals op Monte Lussari op de voorlaatste dag vorig jaar) wordt niet verwacht, maar zuivere tijdritspecialisten kunnen er wel afgeremd worden.

 

Het wordt dus een kamp tussen klimmers die ook uitblinken in het tijdrijden versus specialisten die ook wel een heuvel kunnen opvlammen. 

Rit 15 (zondag 19 mei): Il Tappone

Livigno is een gesmaakt stage-oord voor coureurs, maar een deel van dit peloton zal het laatste gerecht van de tweede week met lange tanden aanschouwen.

 

Daags na de tweede en laatste tijdrit aan het Gardameer wacht de langste etappe: 222 kilometer. Tel daar de 5.400 hoogtemeters bij en je weet dat de Tappone voor de deur staat.

 

De koninginnenrit telt 5 gecategoriseerde beklimmingen en trekt via de Zwitserse grens naar de finish op 2.385 meter boven de zeespiegel. 

 

Er worden door wielerfanatici nu al kaarsen gebrand dat deze blockbuster niet in het water zal vallen door de grillige weersomstandigheden in de Alpen.

 

Al zullen sommige renners op de startlijst die kaarsjes maar wat graag uitblazen uit vrees voor de slijtageslag daags voor de laatste rustdag.

Rit 16 (dinsdag 21 mei): Stelvio als Cima Coppi

Wie in een grote ronde worstelt met een rustdag, zal angstvallig uitkijken naar het startschot van de slotweek.

 

Er wacht weer een dag van meer dan 200 kilometer en vooral de aanhef is brutaal. Zet je schrap voor de Cima Coppi: de Stelvio is het dak van de Giro op 2.758 meter.

 

Vele wielerdieren balen dat de renners de top al na 53 kilometer ronden en dat er daarna nog ruim 100 kilometer moet gewacht worden op de volgende klauterpartijen, maar de spreidstand op dit parcours nodigt waaghalzen anderzijds ook uit tot een nummertje.

 

Met het huidige klimaat blijft een passage op zo'n hoogte in mei tricky, maar mocht de reus geschrapt moeten worden, dan is de etappe normaal niet volledig onthoofd.

 

Het slotakkoord - een huwelijk tussen een langere col en een pittigere bult - zou bij slecht weer moeten kunnen overleven. 

Rit 20 (zaterdag 25 mei): Monte Grappa is de digestief

Het slotweekend heeft geen aankomst bergop meer in de toonbank, maar miskijk je niet op de laatste bergetappe.

 

Monte Grappa heeft geen roemrijke Giro-legacy, maar boezemt toch veel angst in. Zeker gezien de dubbele beklimming in de 20e etappe. 

 

De top van de laatste col (18,2 kilometer aan 8,1 procent) ligt op 31 kilometer van de finish, waarna nog een ziedende afdaling wacht richting Bassano del Grappa. 

 

Het klimwerk is hels, maar onderschat ook de linke afzink niet.

 

Met de tweevoudige kennismaking en een ultieme apotheose van 100 kilometer kronen we de eindwinnaar van deze 107e Giro. Een dag later mag de maglia rosa door de straten van Rome flaneren. 

Gerelateerd:

Giro d'Italia