Ga naar de inhoud

Te veel manches? Te weinig zichtbaar? Te onveilig en te vervuilend? Het WK rally zoekt naar het juiste jasje

 do 25 januari 2024 16:59
Thierry Neuville begint in Monte Carlo aan een jacht op de wereldtitel.

Voor heel wat sportliefhebbers is het een ver-van-mijn-bedshow, maar vandaag gaat in Monte Carlo het WK rally van start. Ons land beschikt met Thierry Neuville over een absolute topper, maar de rallysport verdwijnt meer en meer in de anonimiteit. Hoe kan het WRC-kampioenschap zichzelf reanimeren? 

Dit jaar zullen slechts 6 rijders een volledige WK-kalender afwerken, wat zoveel betekent als: er zijn slechts 6 kandidaten voor de WRC-wereldtitel. 

 

Thierry Neuville is een van de weinige prominente figuren en aast op een eerste wereldtitel. Titelverdediger Kalle Rovanperä neemt wat gas terug en engageert zich voor een beperkte rallykalender.

 

"Vroeger waren de budgetten veel groter", weet autosportkenner Gert Gommé. "Logistiek zijn er nu problemen. Waar organiseer je alle rally's en hoeveel manches zijn er? Dat transport kost de teams een pak geld."

 

"Ik denk dat je de kalender moet inkrimpen en je moet de manches ook logischer laten aansluiten. Blijf op 1 continent voor meerdere rally's in plaats van te wisselen."

 

Een ander heikel punt is en blijft de visibiliteit. "We hebben met Neuville een wereldtopper, maar wanneer zie je hem op tv? Dat gebeurt bijna niet."

We hebben met Thierry Neuville een wereldtopper, maar wanneer zie je hem op tv? Dat gebeurt bijna niet.

Autosportkenner Gert Gommé over het WRC-kampioenschap

Gommé volgt op de Sporza-redactie ook de paardensport op de voet. "Als een Belg sterk presteert, dan ontvangen wij van de internationale paardensportfederatie beeldmateriaal met een interview van onze landgenoot in het Nederlands."

 

"Die stappen moet de rallysport nog maken. Daar zijn ze wel mee bezig. Er is een nieuwe commissie die het probleem wil oplossen. Zo is er nu ook een nieuw ingewikkeld puntensysteem, maar ik weet dus niet of dat de oplossing is."

Spektakel

"Kijk naar de Formule 1. Dat is meer business en show geworden. Dat moet ook de toekomst zijn van de WRC", oppert Martijn Wydaeghe, copiloot van Thierry Neuville.

 

"Door show te geven kan je ook andere kijkers aantrekken dan de rallyfans. En zo overtuig je ook meer constructeurs."

 

"Volgens mij heeft het dus meer te maken met promotie dan met het sportieve element."

 

De rallysport kampt ook met 2 negatieve imagotrekken: de sport zou onveilig en vervuilend zijn. 

 

"Gemotoriseerde sporten hebben een onveilig kantje, maar we doen er alles aan om het zo veilig mogelijk te laten verlopen", nuanceert Wydaeghe. "Er gebeuren heel weinig ongevallen op het allerhoogste niveau."

 

En wat met het milieu? Moet er overgeschakeld worden naar een elektrische variant? "Als we spektakel willen bieden, dan kun je de gewone motor en het geluid niet weglaten", vindt Wydaeghe.

 

"Constructeurs doen er alles aan om milieubewust aan de start te staan en qua uitstoot doen we het niet slecht met hybride wagens."

 

"Ik denk dat elektrisch rijden niet de toekomst is voor onze sport, maar we mogen het niet uitsluiten."

Martin Wydaeghe.
Gerelateerd: