Door het beschadigde stratencircuit in Las Vegas moesten de F1-rijders wachten tot 2.30 uur 's nachts voor ze weer in actie konden komen. Ondertussen werden alle tribunes gesloten. "Dit doet afbreuk aan de show die het moest worden", zegt F1-analist Sam Dejonghe.
Het paradepaardje van F1-eigenaar Liberty Media liep kreupel bij de start van het GP-weekend. Al bij de eerste oefensessie ging het helemaal fout.
De beschermlaag over een putdeksel in het stratencircuit was losgekomen, waardoor drie F1-bolides beschadigd raakten. Gevolg: de eerste vrije oefensessie werd na 8 minuten al stilgelegd en alle putdeksels moesten opnieuw worden bedekt.
Een klus die niet op enkele minuten was afgerond, waardoor de F1-rijders tot 2.30 uur 's nachts moesten wachten om alsnog de tweede oefensessie af te werken.
De supporters, die nochtans diep in de buidel hebben getast voor het spektakel, werden naar huis gestuurd, de tribunes werden gesloten. Er was namelijk geen personeel meer.
En geluidsoverlast tot 4 uur 's nachts hoorde ook niet echt bij de plannen van een circuit dat verschillende hotels passeert.
Ferrari kon na het debacle en de schade aan de wagen van Carlos Sainz wel nog glimlachen, want Charles Leclerc zette de snelste tijd neer voor zijn ploegmaat. Fernando Alonso reed met zijn Aston Martin de 3e tijd, wereldkampioen Verstappen klokte de 6e tijd.
Dejonghe: "Dit legt de vinger op de zere wonde"
"Deksels", zegt Sam Dejonghe met een knipoog naar de putdeksels. "Het duidt op de belachelijkheid van de situatie. In de meest hoogtechnologische sport kom je dan zoiets tegen."
"Dit doet afbreuk aan de show die het moest worden. En het legt ook de vinger op de zere wonde", zegt hij.
De zere wonde waar drievoudig wereldkampioen Max Verstappen gisteren al zout in strooide. "Het is 99 procent show en 1 procent sport", zei de Nederlander.
"De sport blijft de essentie", beaamt Dejonghe. "Ik heb er persoonlijk geen probleem mee dat er veel show is, het hoort bij het grotere bereik van de Formule 1."
"Maar in de eerste plaats moet het wel om racen gaan. Als de show erbij komt en het gaat goed, is er geen probleem. Als de show echter prioriteit is, dan zie je wat ervan komt."
Als de show erbij komt en het gaat goed, is er geen probleem. Als de show echter prioriteit is, dan zie je wat ervan komt.
Sam Dejonghe staat er niet van versteld dat het veel tijd kost om het circuit te herstellen. De oplossing moet namelijk nog een heel weekend standhouden.
"De F1-wagens genereren enorm veel downforce, ze worden echt aangezogen naar de grond. Alles wat vast zou moeten zitten, komt dan los."
"Het enige voordeel dat de organisatie heeft, is dat er geen andere races gepland staan dit weekend. Ze zijn dus wat flexibeler met hun timing."
"Maar goed, als het opgelost raakt, kan het nog altijd een mooi weekend worden", besluit Dejonghe op een positieve toon."