Een vijftal topteams in het wielrennen wil een nieuwe competitie op poten zetten: de Super League. Reden? Nu koersen ze volgens een krakend en verouderd financieel model. Renaat Schotte beantwoordt 5 vragen over de Super League.
Waarom is er nood aan een Super League?
Persagentschap Reuters onthulde gisteren dat topploegen zoals INEOS Grenadiers en Team Jumbo - Visma het wielrennen in een nieuw jasje willen steken. Zij denken aan een Super League.
"Wielrennen is een slapende reus. De sport verdient een modern businessmodel, vooral voor de ploegen", legde Richard Plugge van Jumbo-Visma uit.
"Momenteel is koers iets van de vorige eeuw", pikt Renaat Schotte in.
"Er moet iets gebeuren als wielrennen mondiaal iets wil blijven betekenen. Het wielrennen mag niet blijven surplacen of zelfs bergaf gaan."
"In Italië was wielrennen sport nummer 2, na voetbal. Dat is het lang niet meer", weet onze Italofiel.
"Ik vind het tekenend voor de situatie waarin het wielrennen zich bevindt. En erg jammer ook, want wielrennen blijft een fantastische sport."
Het wielrennen mag niet blijven surplacen of zelfs bergaf blijven gaan.
Wie financiert het profwielrennen nu?
Het wielrennen heeft geen verdienmodel zoals het voetbal. De sport financiert zichzelf niet, ploegen moeten sponsors aantrekken om het circus in leven te houden.
"Met de steun van miljardairs", vult Renaat Schotte aan.
Onze reporter doelt op zakenlui als Jim Ratcliffe (Ineos-Grenadiers), Sylvan Adams (Israel-Premier Tech) en Zdenek Bakala (Soudal-Quick Step).
"Stuk voor stuk sport- of wielerliefhebbers, waar de koers momenteel afhankelijk van is."
"Maar het blijven ook zakenmannen", waarschuwt Schotte. "Ook zij willen op termijn return on investment. Daarom denkt Bakala eraan om zijn aandelen van de hand te doen."
Tenzij de Super League er komt? "Er moet iets gebeuren, want de zakenmannen zijn geen garantie op lange termijn voor het wielrennen."
Bessel Kok, de rechterhand van Bakala, had het eerder over One Cycling. Daarin willen de grote teams zich verenigen om hun commerciële belangen beter te verzilveren.
"Ooit komt de dag dat alle partijen verplicht moeten samenwerken", gelooft onze wielercommentator.
Kan de UCI een rol spelen?
"Als ze willen, zouden ze een marketingbedrijf kunnen oprichten zoals TEAM, dat de Champions League in het voetbal orkestreert", antwoordt Renaat Schotte.
"Maar de UCI beschikt zelf maar over een beperkt budget. Het overtreft niet of nauwelijks dat van Ineos, een van de grootste ploegen."
Als de UCI een topcompetitie wil organiseren, zal het dus op zoek moeten naar grote sponsors.
"In principe is dat niet hun winkel", gaat Schotte voort. "Ik zie de Internationale Wielerunie eerder een bemiddelende rol spelen, om iedereen op een lijn te krijgen."
De UCI heeft geen groter budget dan Ineos, een van de grootste koersploegen.
Hoe reageert de Tour-organisator?
Een van de grootste hordes voor de Super League wordt de Ronde van Frankrijk. De grootste koers ter wereld brengt flink wat geld in het wielerlaatje.
"Organisator ASO houdt het grootste deel van de koek. Zij zullen niet meteen staan springen om een Super League", weet Renaat Schotte.
En Flanders Classics, de organisator van onder andere de Ronde van Vlaanderen? Het bedrijf van ondernemer en wielerliefhebber Wouter Vandenhaute durft een andere koers te varen.
Schotte: "Flanders Classics heeft al een hele belangrijke rol gespeeld in het wielrennen. Zonder hen zou ik niet weten waar de Vlaamse koersen nu zouden staan."
"Maar Flanders Classics kan het landschap niet alleen hervormen. Met de Amstel Gold Race en de Tour de Suisse gaan ze nu ook buiten de landsgrenzen kijken."
"Samen met een Britse investeerder zijn er pogingen geweest om de Ronde van Frankrijk over te nemen", weet Schotte.
Heeft het wielrennen met de WorldTour al geen Super League?
Momenteel koersen de toprenners in de UCI WorldTour: een stevige verzameling van eendagskoersen (zoals de Ronde van Vlaanderen) en rittenwedstrijden (zoals de Tour de France).
"De WorldTour moest het verhaal van de toekomst worden", vertelt Renaat Schotte, "maar in de realiteit leeft die hoegenaamd niet."
Er bestaat ook een ranking, al lijkt die eerder bijzaak. "De wielerfans weten nauwelijks wie er op kop staat", illustreert onze commentator.
Voor u zich het hoofd erover breekt: Tadej Pogacar staat op 1 op de algemene ranglijst, voor Tourwinnaar Jonas Vingegaard en onze Remco Evenepoel.
Schotte: "In het ploegenklassement heeft een team het voorbije jaar echt een doel gemaakt van het klassement. Wat UAE Team Emirates ook gelukt is."
"Dat ze daar nu ook mee uitpakken, vind ik een goeie zaak. Het is een eerste stapje van vele."