Volgende week stonden normaal gezien teamdagen op het menu voor de renners en het personeel van Soudal-Quick Step. Maar vandaag geraakte bekend dat die teambuilding uitgesteld is.
De geruchten van een nakende fusie sloegen 9 dagen geleden in als een bom.
De samensmelting tussen Soudal-Quick Step en Jumbo-Visma leek al bijna in kannen en kruiken.
Maar voorlopig is er nog altijd geen officieel bericht.
De onzekerheid zorgt voor veel onrust en renners bij personeel. Pas vandaag geraakte bekend dat de teamdagen van volgende week niet doorgaan.
Normaal gezien zouden renners en personeel van The Wolfpack volgende week van maandag tot en met woensdag samenkomen in Turnhout, op de hoofdzetel van Soudal.
Er stonden tijdens die teambuilding enkele plichtplegingen op het programma zoals het opmeten van de kledingmaten van de renners en de positionering op de fiets.
Remco Evenepoel en co zouden tijdens die driedaagse ook kennismaken met nieuwkomers zoals Mikel Landa en Luke Lamperti. Een avondje uitgaan stond ook op het menu. Maar dat gaat dus allemaal niet door.
Onrust bij renners en personeel
Patrick Lefevere verstuurde zijn werknemers een week geleden een e-mail waarin stond dat er in tegenstelling tot de (fusie)berichten in de media geen concrete projecten en plannen zijn. Mocht dat toch veranderen, zou Lefevere iedereen van de ploeg op de hoogte brengen.
Boven de hoofden van de renners (en Lefevere) zou er nog altijd onderhandeld worden.
De onwetendheid en de onzekerheid zorgen voor kopzorgen bij de renners, maar vooral ook bij het personeel.
Personeelsleden die als zelfstandige voor de ploeg werken, zouden een mondelinge overeenkomst hebben voor een extra jaar. Maar daar is nog niets van op papier gezet.
Wat als de superfusie met Jumbo-Visma binnenkort beklonken wordt? Hoeveel mensen mogen dan mee de oversteek maken?
De onwetendheid en de onzekerheid zorgen voor onrust en kopzorgen bij de renners, maar vooral bij het personeel.
Wat met de jeugdploeg van Soudal-Quick Step en vrouwenploeg AG Insurance? Hoe worden die geïntegreerd bij een mogelijke fusie?
Wat met al die jonge renners die neoprof worden aan de zijde van Remco Evenepoel? Die hebben getekend om hun droom te realiseren bij het grote Quick Step. Die droom zou door die fusie dan plots uit elkaar spatten.
Als de fusie er komt, zouden er naar verluidt wel voldoende reddingsboeien zijn voor het teveel aan renners. Want er zijn nog genoeg WorldTourteams en ProContinentale ploegen met 1 of meerdere vacante zitjes.
Maar voor het overschot aan personeel ziet het er minder rooskleurig uit bij een mogelijke fusie.
Deadline is 18 oktober
Renners en personeel kunnen voorlopig alleen maar wachten op meer duidelijkheid.
Volgens Patrick Lefevere had die duidelijkheid er gisteren al moeten komen, zo was te lezen in zijn column in Het Nieuwsblad vorig weekend.
Maar van witte rook is er voorlopig nog niets te zien.
De UCI liet vandaag weten dat het mogelijke fusieteam nog tot 18 oktober de tijd heeft om met alle nodige info en documenten (bankgarantie, ploegnaam, paying agent, CEO, ploegleiders, renners enzovoort) in orde te zijn.