Spring naar de inhoud

Enquête: Ben jij tevreden over prijs en het aanbod van jouw sportclub (of dat van je kind)?

Enquête: Ben jij tevreden over prijs en het aanbod van jouw sportclub (of dat van je kind)?
 vr 29 september 2023 13:34
" "
De Vlaamse Sportfederatie leert veel van een "clubscan", waarbij een aantal Vlaamse sportclubs wordt bevraagd.

Bijna twee derde van de sportclubs hanteert de jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage als favoriete prijsformule.  Het is vaak zelfs de enige manier om hun aanbod te vergoeden. Toch bestaan er ook alternatieven waar clubs over beginnen na te denken. Geef hier jouw mening over het bestaande aanbod. 

Hier moet je zijn voor de enquête

Sport Vlaanderen en haar partners zijn benieuwd naar de mening van sporters in Vlaanderen. Vul daarom deze bevraging in en help de Vlaamse sportclubs aan nieuwe inzichten.

Lidgeld ging met 15% omhoog

Ook de Vlaamse sportclubs hebben de gevolgen van de coronacrisis en de hoge inflatie flink gevoeld in hun clubkas. Om de financiën op orde te houden verhoogden 7 van de 10 sportclubs hun lidgeld met gemiddeld 15%. 

 

Dat blijkt uit de "clubscan" waarmee de Vlaamse Sportfederatie regelmatig een groep Vlaamse sportclubs bevraagt over thema’s en trends in de sportwereld.

 

Lidgeld vormt de belangrijkste inkomstenbron van sportclubs in Vlaanderen. Twee derde van de clubs hanteert het jaarlijks lidgeld – waarbij je één sportseizoen lang lid blijft en wekelijks kan deelnemen aan het activiteitenaanbod - als enige formule om leden aan zich te verbinden.

 

Aangezien niet elke sporter over dezelfde middelen beschikt of op dezelfde manier gebruikmaakt van het sportaanbod, kan zo’n collectieve verhoging van het lidgeld een reden zijn om af te haken.

Flexibelere formules

Er is dus nood aan alternatieve formules, en die zijn er ook. In andere organisaties - bijvoorbeeld in de cultuursector -  komen ze vaker voor, maar in sportclubs zijn ze eerder zeldzaam.

 

Zo werkt slechts een kwart van de sportclubs met kortingen. Andere formules zoals losse beurten (“pay-per-use”), meerbeurtenkaarten of gespreide betalingen komen nog veel minder aan bod. 

Door sporters te vragen naar hun favoriete klantenformule, kunnen we beter inspelen op hun wensen voor de toekomst.

Philippe Paquay, administrateur-generaal Sport Vlaanderen

Door een flexibelere kijk op de prijzen of het sportaanbod zelf kan een club nochtans beter inspelen op de veranderende noden van sporters. Zo zullen ze op termijn wellicht ook meer leden of klanten aantrekken. Ruim 80% van de sportclubs geeft  aan alvast open te staan voor nieuwe strategieën. 

Geef je mening

“Samen met onze partners willen we sportclubs laten nadenken over de marketing van hun sportaanbod”, stelt Philippe Paquay, administrateur-generaal van Sport Vlaanderen. “Door sporters of sportoverwegers te vragen naar hun favoriete klantenformule, kunnen we beter inspelen op hun wensen voor de toekomst.”

Is een jaarlijkse lidmaatschapsbijdrage nog steeds de ideale formule voor sporters? Of zijn er interessantere formules, die meer mensen de weg naar de sportclub wijzen? Kan het sportaanbod aantrekkelijker? 


Sport Vlaanderen en haar partners zijn benieuwd naar de mening van sporters in Vlaanderen. Vul daarom deze bevraging in en help de Vlaamse sportclubs aan nieuwe inzichten.