Stoelendans in de Formule 1. Honda verhuist van wereldkampioen Red Bull naar het ambitieuze Aston Martin-team. Niet meteen, de deal met de Japanse motorleverancier gaat over 3 jaar in.
In 2026 zal de Formule 1 er anders uitzien. De motor, een van de belangrijkste onderdelen in een F1-auto, moet opnieuw zuiniger, zuiverder en elektrischer. Dat lokt automerken (opnieuw) naar de koningsklasse van de autosport.
Audi doet zijn intrede bij Sauber (nu Alfa Romeo), Ford heeft een deal met Red Bull en Honda maakt de overstap naar Aston Martin. Dat maakte het Japanse merk afgelopen nacht bekend.
"Aston Martin bouwt aan een team om te winnen in de F1", stelt AM-topman Martin Whitmarsh. "Met Honda delen we dezelfde vastberadenheid en ambitie om te winnen."
Bij Honda heerste er twijfel over de toekomst van het merk in de Formule 1. Met de nieuwe regels in het vooruitzicht zijn de Japanners toch overstag gegaan.
"Een van de hoofdredenen is dat de Formule 1 klimaatneutraal wil opereren. Geknipt om onze elektrische technologie verder te ontwikkelen", stelt Honda-baas Toshihiro Mibe.
Benieuwd of Fernando Alonso dan nog voor het team racet. De Spanjaard heeft Honda flink tegen de schenen gestampt toen het motoren leverde voor McLaren.
Uitgerekend in de Grote Prijs van Japan noemde Alonso Honda een GP2-motor (lees: een tweedeklassemotor).
Wereldkampioen met Max Verstappen
Honda had toen niet de juiste formule te pakken.
Midden jaren 80 en begin jaren 90 wel. Toen boekte het grote successen met Williams en McLaren. 6 keer mochten de Japanners de constructeurstitel meevieren, 5 keer de rijderstitel.
In 2021 volgde nummer 6. Samen met Red Bull loodste het Max Verstappen naar zijn eerste kroon in de Formule 1.
Ook nu werken de Japanners nog samen met Red Bull, zij het op een lager pitje.
Om in 2026 Verstappen en zijn team het vuur aan de schenen te leggen als motorleverancier van Aston Martin?
De 6 Formule 1-motoren in 2026
- Audi (Dui)
- Ferrari (Ita)
- Ford (VS)
- Honda (Jap)
- Mercedes (Dui)
- Renault (Fra)