Ga naar de inhoud

Sportsector trekt naar rechtbank tegen verbod gokreclame: "Zal fans naar onveilig aanbod sturen"

 vr 24 maart 2023 10:45
Veel Belgische sportclubs zijn afhankelijk van gokreclame op de shirts of reclameborden.
Veel Belgische sportclubs zijn afhankelijk van gokreclame op de shirts of reclameborden.

Het nieuwe wettelijke kader rond gokreclame in de sport blijft de gemoederen beroeren. Verschillende sportactoren stappen naar de rechtbank tegen het totaalverbod. Het gaat om de Pro League, de Basketliga, drie wielerploegen en de organisator van de Open Europese tenniskampioenschappen in Antwerpen.

Vanaf 1 juli wordt de meeste gokreclame voor gokbedrijven verboden. Over 2 jaar mag er geen gokreclame meer te zien zijn in de sportstadions. En vanaf 2028 mag het ook niet meer op de shirts van professionele sportploegen. 

 

Geen goed idee, lieten belangenbehartigers uit het voetbal, wielrennen, basketbal en tennis gisteren weten. 

 

In een gezamenlijk statement trokken ze van leer tegen het verbod. De sportactoren in kwestie vrezen dat het verbod de sportsector zal schaden.

Een totaalverbod op reclame voor sportwedden zal onze supporters niet beschermen, maar net naar onveilige aanbieders sturen. 

Sportactoren

Maar het statement krijgt nu dus gevolg. De Pro League (voetbal), de Basketliga, drie wielerploegen en de organisator van de Open Europese tenniskampioenschappen vechten het verbod op gokreclame aan op de rechtbank.   

"Ons pleidooi werd niet gehoord"

"Een totaalverbod op reclame voor sportweddenschappen zal onze supporters niet beschermen tegen gokverslaving, maar fans net naar het onveilige aanbod van niet-erkende aanbieders sturen", klinkt het. 

 

"Ons herhaaldelijk pleidooi werd de voorbije maanden niet gehoord. Daarom stappen we vandaag naar de rechtbank." 

 

Volgens de ondertekenaars is "de weg vooruit een sterk wettelijk kader op vlak van sportweddenschappen, inclusief heldere afspraken over de promotie ervan". 


"Zo kanaliseren we spelers op de juiste manier en schrappen we deze broodnodige inkomsten voor de sporten niet. Zo drijven we sportweddenschappen niet naar de marge, maar geven we ze een duidelijke plaats en een maatschappelijke verantwoordelijkheid." 

Lees hier het volledige statement:

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen (𝕏). U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

De boodschap werd ondertekend door Jean-François Bourlart (CEO Intermarché-Circus-Wanty World Team), Christophe Brandt (General Manager Cycling Team Bingoal WB), Patrick Lefevre, (CEO Soudal Quick-Step Pro Cycling Team), Jurgen Mettepenningen (CEO Pauwels Sauzen - Bingoal Cycling Team), Lorin Parys (CEO Pro League), Kristoff Puelinckx (CEO Tennium) en Wim Van de Keere (General Manager BetFIRST BNXT League).

Gerelateerd: