Gianni Vermeersch is de allereerste wereldkampioen in het gravelracen. Sporza trok eropuit en vroeg de mening van drie specialisten. Paul Herygers (co-commentator cyclocross), Bram Tankink (de goeroe van de gravelrit de grenspalenklassieker) en Peter Van den Abeele (directeur Sport bij Internationale Wielerunie UCI).
Het eerste WK gravel werd een beetje gekaapt door profrenners die normaal op de weg het mooie weer maken.
"De gravelspecialisten zijn de mannen die de discipiline wel echt hebben gemaakt", vertelt Van den Abeele. "Maar de echte vedettes van het wielrennen brengen de media mee. Waar de specialisten ook alleen maar beter van worden."
“We hebben geprobeerd om een mix te maken van toppers uit verschillende wielerdisciplines. Uiteraard uit de gravelwereld, maar ook van de weg, het mountainbiken en de cyclocross.”
We hebben geprobeerd om een mix te maken van toppers uit verschillende wielerdisciplines.
“Dan kom je op een WK waar enkele van de betere wegrenners aan de start staan”, volgens Bram Tankink. “Dat is wel spijtig voor de gravelspecialisten, maar de beste moet gewoon winnen. De mannen die er gisteren waren, zullen de volgende jaren aangevuld worden met andere toppers.”
“Dit is ook iets dat Pogacar kan. Het zal best eens kunnen dat hij het in de toekomst ook eens zal doen.”
Zeker als je weet dat Tadej Pogacar gisteren als VIP aanwezig was op het WK gravel. "Pogacar had heel graag deelgenomen", verduidelijkt Peter Van den Abeele. "Hij zat echt wel te watertanden en geboeid naar de televisie te kijken in de VIP-ruimte."
"Dit jaar mocht hij niet starten van zijn ploeg, maar na het WK was hij lovend. Misschien zien we hem wel in de toekomst."
"Gravel heeft een enorm potentieel"
Er waren al de 11 kwalificatiesessies onder de naam UCI Gravel World Series. Hoe zien jullie het op termijn nog groeien?
“Gravel heeft een enorm potentieel, omdat het enerzijds de renners aanspreekt", zegt de directeur sport van de UCI. "Het is iets nieuws en hips. Daarnaast staat de fietsindustrie er zeer zwaar achter. Als je ziet wat de grote merken geïnvesteerd hebben, dat is toch niet min.”
"We gaan samen met Golazo de Gravel World Series verder ontwikkelen. Dit weekend hebben verschillende nieuwe organisaties de vraag gesteld om ook een wedstrijd te mogen organiseren."
“Als het zich verder gaat ontwikkelen, ga je echt wegrenners zien”, stelt Tankink. “De gravelspecialisten zijn gravelspecialisten, omdat ze op de weg net niet uit de voeten kunnen. Ze proberen het in andere disciplines die de wegrenners nog niet ontdekt hebben.”
Lees voort onder tweet.
"Veel publieke belangstelling"
Voor het eerste WK gravel was er opvallend veel publiek langs de kant van de weg. “Daar stond ik echt van te kijken”, vertelt Bram Tankink.
“Met Mathieu van der Poel erbij heeft dat natuurlijk wat meer ruchtbaarheid gekregen”, volgens Paul Herygers. “Ik ben zeker pro. Als er kleppers als Greg Van Avermaet, Peter Sagan en VDP meedoen dan weet je wel dat het bekijks zal hebben.”
“Het was voor ons (UCI) iets nieuws”, vertelt Van den Abeele. “We hebben voornamelijk goede commentaar gekregen op gebied van organisatie, ambiance en sfeer. En ook een super deelnemersveld. Dat was heel straf.”
“Met Van der poel, Sagan en de typische gravelspecialisten was het een serieuze hype. Echt wel mooi om zien.”
Lees verder onder IG-post.
"Gravel gaat niet meer te stoppen zijn, wie op de boot zit is mee”
Paul Herygers ziet veel gelijkenissen met hoe het mountainbiken oorspronkelijk gegroeid is naar waar het nu staat. “Gravel gaat niet meer te stoppen zijn en wie op de boot zit, is mee.”
Ook Bram Tankink is een grote voorstander. "Het grote voordeel van gravelrijden is dat het offroad is. Je kan het beter organiseren op bepaalde locaties, waar je minder last hebt van het verkeer en daardoor wordt het organiseren van wedstrijden iets gemakkelijker."
"Je moet minder wegen afzetten. De beveiliging van wegkoersen wordt steeds moeilijker en duurder, waardoor verschillende organisaties in de moeilijkheden komen.”
“Het is veel spectaculairder. Je kan extra dimensies toevoegen aan een vlakke wegkoers die saai is om naar te kijken. Gisteren was het een vlakke gravelkoers. Als er 10 betere renners aan de start verschijnen, wordt het tactisch nog een mooier spel. En dat is toch wel wat je wil?”, besluit Tankink.
Volgend jaar gaat het WK gravel ook door in Veneto (Italië). "Het was een packagedeal met de huidige organisatie met onder meer ex-renner Filippo Pozzato", vertelt Van den Abeele. "Ik denk niet dat we volgend jaar in Italië van die periode na de Ronde van Lombardije zullen afwijken. Misschien in 2024 in Vlaanderen wel."