Je zal gisteren maar socialemediabeheerder van Cercle Brugge geweest zijn. Na de onthulling van het nieuwe logo ontstond er een golf van verontwaardiging en afkeer tot ver over de landsgrenzen. Een expert verdedigt de keuze van de Vereniging: "Het geeft nieuwe energie op digitaal vlak."
Aan (media-)aandacht geen gebrek voor het nieuwe logo van Cercle Brugge gisteren.
Maar of het de reacties waren waar de Vereniging op hoopte...
Onder meer op Twitter spuwden voetballiefhebbers en Cercle-supporters bijna collectief het hippe design uit. "Is dit de slechtste rebranding ooit?", vroeg een account gespecialiseerd in logo's zich af.
Ondertussen was de onthulling ook op Reddit - het grootste forum ter wereld - een "trending topic". Het nieuwe logo van Cercle was het derde meest besproken voetbalitem van de dag.
Straf.
"Ik begrijp dat er veel kritiek komt", knikt Dimitri Jeurissen, creatief directeur bij Base Design - een bureau dat werkt voor wereldmerken als de New York Mets en Puma. "Een verandering is nu eenmaal heel emotioneel voor een supporter."
Toch breekt Jeurissen een lans voor de collega's die het ontwerp uit hun hoed toverden. Hij is namelijk wél positief over het nieuwe logo van Cercle Brugge.
"Het heeft guts en een sterke persoonlijkheid", meent Jeurissen. "Ook op digitaal gebied geeft het een nieuwe energie. De parameters die we vandaag hanteren, zijn dan ook anders dan vroeger. De identiteit moet zich goed gedragen op nieuwe media."
Geen afkooksel
Dimitri weet als geen ander dat de communicatie tussen fans en ploeg vandaag de dag vooral digitaal gebeurt. Het is volgens hem niet meer dan logisch dat een club zich aanpast.
"Dit logo is sterk omdat het dynamisch is", duidt hij. "De kleur knalt heel hard en de typografie is duidelijk en heel bold (vet, red.). Alles heeft een duidelijke fit ten opzichte van de naam."
"Bovendien is het ook geen afkooksel van iets anders. Het heeft een eigen persoonlijkheid. Dat is heel belangrijk."
Fans van Cercle moeten dit logo omarmen.
Fans van Cercle moeten dus niet verlegen zijn om straks met het logo op de borst rond te lopen?
"Ze moeten dit logo omarmen", vindt Jeurissen. "Take it on! Ik weet dat het een heel proces is en dat het gevoelig ligt. Kijk ook maar naar Juventus, dat enkele jaren geleden zijn logo eveneens radicaal wijzigde."
Benieuwd of de supporters van Cercle er vrede mee zullen nemen...