Parijs-Roubaix heeft enorm veel van het materiaal gevraagd. Wout van Aert kende samen met zijn ploegmaat Christophe Laporte ook zijn deel van de pech. Frank Hoste, ex-renner en uitbater van een fietsenwinkel, liet zijn licht schijnen op het feit dat de twee Jumbo-Visma-kopmannen hun achterwielen dubbel plooiden.
Wout van Aert dook als vijfde de gevreesde kasseistrook van het Bos van Wallers in en reed na enkele meters lek. Daarna probeerde hij op die lekke band zo ver mogelijk door te rijden, tot op het moment dat zijn achterwiel dubbel plooide. Ook Christophe Laporte schrok zich een hoedje toen zijn achterwiel bezweek onder de druk van de kasseien.
"Jumbo-Visma was gestart met tubewielen uit carbon met een velghoogte van 60 mm. Daardoor zijn ze aerodynamischer en theoretisch ook veel sneller dan wielen met de klassiekere velghoogte van 40 mm, die ze vaker in Parijs-Roubaix gebruiken", vertelt Frank Hoste.
De hoogte van de velg en het verder rijden op een platte tube met meer dan 40 per uur, dat speelt een enorme grote rol om een wiel te breken.
"Het nadeel is dat ze minder veerkrachtig zijn door de stijfheid. Als je dan met een tube lek rijdt, zit je direct op de rand van de velg te rijden."
"Aangezien iedere renner in Parijs-Roubaix doorrijdt op die velg tot ze iemand tegenkomen die hen kan helpen, is de kans door de vele impacten veel groter dat de velg breekt."
"Plus het feit dat de velgen ook veel dunner zijn, omdat de renners nu met schijfremmen rijden ten opzichte van enkele jaren geleden. Vroeger hadden ze nog een versterking op het einde van de velg waar de remblokjes tegen de velg duwden waardoor de fiets afremt. Die versterking is nu ook weg, waardoor de velgen dunner en dunner worden."
"De hoogte van de velg en het verder rijden op een platte tube met meer dan 40 kilometer per uur, dat speelt een enorme grote rol om een wiel te breken."
Moet je nu als wielertoerist met carbonwielen ook al schrik beginnen te krijgen?
“Neen absoluut niet. Als je als wielertoerist lek rijdt op de kasseien, dan gaat zijn wiel van links naar rechts waardoor hij niet recht kan blijven en valt. Stel dat hij recht blijft, dan stopt hij of zij gewoon. Waardoor de kans veel kleiner is dat zijn wiel breekt", besluit Hoste.