Het Formule 1-circus heeft dit weekend zijn tenten opgeslagen in de duinen van Zandvoort, waar op een steenworp van de Noordzee voor het eerst sinds 1985 een Grand Prix in de F1 gereden wordt. Het belooft een spectaculaire race te worden, want Zandvoort is het enige F1-circuit met twee kombochten en inhalen is er bijzonder moeilijk.
Zandvoort maakt deel uit van de F1-historie, maar ruim 30 jaar geleden werd de race van de kalender geschrapt. Sindsdien heeft de omloop een metamorfose ondergaan, met als laatste nieuwigheid twee kombochten.
De schuin oplopende bochten zijn uniek in de Formule 1 en moeten ervoor zorgen dat de rijders met een hogere snelheid uit de bocht kunnen komen.
"Monaco, maar dan zonder muren"
Het circuit van Zandvoort is altijd een erg smal circuit geweest. Bovendien zijn de F1-auto's in de loop der jaren langer en breder geworden, waardoor inhalen er bijzonder moeilijk zal zijn. De kwalificaties zullen dus nog belangrijker zijn dan anders.
"Inhalen zal inderdaad lastig worden", zegt thuisrijder Max Verstappen van Red Bull. "In de kwalificaties zal het hard gaan. Het minste foutje kan grote gevolgen hebben."
Pierre Gasly verwacht een moeilijke wedstrijd. "De rechte stukken zijn vrij kort en door de smalle baan wordt inhalen niet eenvoudig. Het wordt een beetje zoals Monaco, maar dan zonder muren", meent de Fransman van AlphaTauri.
Norris: "Zandvoort is een cool circuit"
Voor veel rijders wordt het dit weekend een eerste kennismaking met het circuit, al hebben sommigen er in het verleden wel al geracet in een andere klasse.
"Ik heb er eens één keer een wedstrijd in de Formule 3 gereden", herinnert thuisfavoriet Verstappen zich. "Toen was ik nog "de zoon van Jos". Nu wordt het een heel andere race, want het circuit is helemaal anders dan toen."
Ook Gasly was al eens in Zandvoort. "In 2012, in de Formule Renault", klinkt het. "Ik heb nu al eens geoefend in de simulator, maar het circuit is nu heel anders dan toen."
"De nabijheid van de zee kan ook een rol spelen. Ik verwacht dat de wind wel wat zand op het circuit zal blazen. De omstandigheden kunnen tijdens het weekend snel wijzigen", meent de Fransman.
Lando Norris kon er zelfs al eens een keertje winnen. "In de Formule 3 in 2017", weet de McLaren-rijder nog. "Zandvoort is een cool circuit, al is het wel hard veranderd. Die kombochten kunnen voor een heel ander wedstrijdverloop zorgen."
Geen DRS in de kombocht
De meest spectaculaire kombocht van de twee is de zogenoemde Arie Luyendykbocht, die de rijders met hoge snelheid de rechte lijn moet inkatapulteren.
Het idee was dat de auto's met open DRS (de dynamische achtervleugel, red) door de bocht zouden scheuren, zodat een hogere snelheid bereikt kan worden op het relatief korte rechte stuk aan de finish.
Toch zal dat nog niet voor dit jaar zijn. De Formule 1 heeft immers beslist om dit jaar nog geen DRS toe te laten in de kombocht en na dit weekend te evalueren.
De duinen kleuren oranje
Voor de Nederlandse autosportliefhebbers wordt de GP van Zandvoort, de 13e manche van 2021, ongetwijfeld een van de hoogtepunten van het jaar. De Nederlandse publiekslieveling Max Verstappen zit WK-leider Lewis Hamilton op de hielen en kan voor eigen volk opnieuw aan de leiding komen.
De organisatie werkt met een bezettingsgraad van 67 procent, waardoor er elke dag zo'n 70.000 toeschouwers zullen postvatten langs het circuit. De duinen in Zandvoort zullen komend weekend hoogtwaarschijnlijk oranje kleuren.
"Een race voor eigen volk in Nederland wordt bijzonder", blikt Verstappen vooruit. "Ik hoop dat we er een mooie wedstrijd van kunnen maken."