
Gewone helm of tijdrithelm, dat was de hamvraag voor Wout van Aert in de aanloop naar de Omloop Het Nieuwsblad. Het is uiteindelijk de speciale 'aerohelm' geworden, al leidde Van Aert iedereen eerst nog om de tuin.
In de Ronde van de Algarve experimenteerde Visma-Lease a Bike al met de aerohelm, die meer weg heeft van een tijdrithelm dan een gewone helm. Ook op de verkenning gisteren dook Wout van Aert ermee op. Maar zou hij er ook de Omloop mee rijden?
Nee, zo liet Van Aert tijdens de ploegenpresentatie uitschijnen. Hij kwam immers het podium op met zijn vertrouwde Red Bull-helm.
"Maar dat was maar een beetje misleiding", gaf Van Aert later bij Sporza toe. "Ik ga zo dadelijk nog wisselen."
De helm zou de Visma's zo'n 10 à 15 Watt extra geven, een niet te versmaden voordeel. "Uiteraard, we zetten die niet voor de grap op, maar omdat het sneller gaat", merkt Van Aert laconiek op.
Nadeel is dat de helm iets zwaarder is én dat je minder verkoeling krijgt. "Ik vind het juist een welgekomen extraatje om warm te kunnen blijven, want het zal koud zijn vandaag."
De helm zal een welgekomen extraatje zijn om warm te kunnen blijven.
4 op een rij?
Van Aert probeert met Visma-Lease a Bike voor de vierde keer op een rij de Omloop te winnen. "Ik ben niet de enige kopman. We zijn sterk in de breedte."
"Met Tiesj (Benoot), Matteo (Jorgenson) en Victor (Campenaerts) erbij hebben we 4 mannetjes die de finale moeten kunnen rijden."
"We hebben een plan, maar we rijden natuurlijk niet alleen. Maar we zijn ambitieus."
Van Aert zag gisteren op de verkenning dat het parcours lichtjes is gewijzigd. "Vooral de zone rond de Eikenberg is nu zwaarder. Die leent zich ertoe om de koers open te breken."