Het moet nu al hét evenement van het Formule 1-jaar worden. Vanavond klinkt in Londen het startschot van een nieuw seizoen in de koningsklasse. Met F1 75 komen alle teams samen om hun kleuren en inzichten te delen. Verstappen liet al weten dat hij niet warmloopt voor het "ongeziene schouwspel", maar wat staat de Nederlander allemaal te wachten? Een korte vooruitblik.
Flashback naar november 2024.
Titelverdediger en WK-leider Max Verstappen vertoeft op de plek waar hij het liefst zit: zijn gamingstoel. De Nederlander streamt zijn online bezigheden naast de F1-wagen op het platform Twitch.
Daar lichten fans Verstappen in over de gloednieuwe show op 18 februari: F1 75. "Ik weet niet wat het is. Waar hebben jullie het over?", lacht de nummer 1 van Red Bull.
Even later is hij op de hoogte van het concept: een spektakelstuk in Londen waar alle teams aanwezig (moeten) zijn in hun verse kleuren. Op geheel eigen wijze volgt een typische Verstappen-uitspraak.
"Ugh, ik hoop dat ik die week ziek ben."
Topentertainment of kleine flop?
"Een mopje", noemt Verstappen zijn uitspraak nu (verplicht?). Hoe kan het ook anders? De wereldkampioen kan zijn verplichtingen niet zomaar ontduiken.
Want Liberty Media - eigenaar van het huidige F1-circus - wil met het evenement nog maar eens het showgehalte van de sport opkrikken. Een tendens die de Nederlander al vaker minder kon smaken.
Woorden als "spectaculair startschot van het seizoen" tot "nooit eerder vertoond schouwspel" worden nauwelijks geschuwd.
Marketinggewijs een schot in de roos. Op zo'n 45 minuten was de O² Arena in Londen helemaal uitverkocht. Dat terwijl de ticketprijzen tussen de 70 en 135 euro lagen - geen prikje.
En dat om alle sterren eens van dichtbij te aanschouwen, ze aan het woord te horen en te genieten van een streepje muziek van Britse popgroep Take That - inclusief eeuwige entertainer Robbie Williams.
Het wordt écht gek. Ik verwacht er heel veel van, want we hebben nog nooit zoiets gedaan.
Maar wat gaan de 15.000 F1-fanaten nog te zien krijgen vanaf 21 uur?
Wel, allereerst krijgen zij een blik op de nieuwe rijdersduo's per team. Lewis Hamilton voor het eerst in Ferrarirood zien, staat op menig liefhebber zijn bucketlist.
Ook moet het evenement de traditionele "livery reveals", die teams jaarlijks hielden, vervangen. Met andere woorden: de nieuwe look van alle wagens wordt tentoongesteld.
Al loopt het evenement door die grote troef net het gevaar om omgedoopt te worden tot flop. Naar verluidt zouden teams hun kleurenpalet ook digitaal mogen voorstellen - lees: met een video. Wordt het geen state of the art autosalon, maar wel een veredelde PowerPointpresentatie?
Hoe dan ook, bij enkele rijders kriebelt het wél om deel te nemen. "Ik verwacht er heel veel van", deelt Lando Norris, die voor eigen publiek staat. "Het gaat écht gek worden. De 0² is een coole plek. We hebben nog nooit zoiets gedaan."
De vicewereldkampioen zijn verwachtingen liggen hoog. Lost de Formule 1 die vanavond ook in? Bij Sporza zit je alvast kosteloos op de eerste rij.