Jack Doohan neemt volgend jaar het zitje over van Esteban Ocon bij Alpine. De 21-jarige Australische reserverijder krijgt in 2025 zijn eerste F1-kans naast Pierre Gasly.
Na het vertrek van Esteban Ocon naar Haas leken heel wat kandidaten aanspraak te maken op het vrijgekomen zitje bij Alpine. Mick Schumacher en Zhou Guanyu kunnen al F1-ervaring voorleggen, maar toch kiest de Franse renstal voor een nieuwkomer.
Reserverijder Jack Doohan, die in 2022 de overstap maakt van de Red Bull- naar de Alpine-academie, krijgt zijn eerste kans op het hoogste niveau. De 21-jarige Australiër werd vorig jaar 3e in de Formule 2 met 3 overwinningen.
Racen zit in het bloed van Doohan, want zijn vader Mick werd 5 keer op een rij wereldkampioen in de MotoGP. Jack Doohan heeft de voorbije jaren ook al 6 keer een vrije oefensessie voor zijn rekening mogen nemen bij Alpine.
Er ligt nog veel werk op de plank, dus ik zal de komende maanden zo veel mogelijk kennis en informatie proberen te absorberen.
"Ik ben blij met mijn zitje voor 2025", zei hij. "Er ligt nog veel werk op de plank, dus ik zal de komende maanden zo veel mogelijk kennis en informatie proberen te absorberen."
Dat de nieuwe teambaas van Alpine, Oliver Oakes, in de Formule 3 al samenwerkte met Doohan, verklaart mede de keuze. "Ik ken zijn pure talent en potentieel", zei hij. "Het is een harde werker achter de schermen."
"Samen met Pierre Gasly hebben we een evenwichtige line-up met een goede combinatie tussen jonge energie, ervaring en pure snelheid."
Na een moeilijke start van het seizoen zijn er tekenen van beterschap bij Alpine. Het sprokkelde 11 punten en staat 8e in het constructeurskampioenschap.