Spring naar de inhoud

40 jaar geleden een misbaksel, nu de meest gehypete F1-race: de transformatie van de GP in Las Vegas

40 jaar geleden een misbaksel, nu de meest gehypete F1-race: de transformatie van de GP in Las Vegas
 do 16 november 2023 14:17

Het circus van de Formule 1 is eindelijk neergestreken in Las Vegas. De openingsceremonie maakte al duidelijk dat spektakel hoog op de prioriteitenlijst stond. Dat staat in schril contrast met de 2 GP's die in de jaren 80 in Las Vegas werden georganiseerd: op de parking van het hotel en in quasi anonimiteit.

Na meer dan 40 jaar keert de Formule 1 terug naar Las Vegas in een poging om het huwelijk tussen de mooiste zwaan van de autosport en de feesthoofdstad van de Verenigde Staten nu wél te laten slagen.


Verwacht dit weekend veel "actie" naast het circuit: veel blingbling en alle hotspots van 'Sin City', prachtig in beeld gebracht door de talloze camera's langs het circuit. Eigenlijk alles wat de vorige GP’s in Las Vegas niet hadden.


Max Verstappen en co zullen racen op een stratencircuit langs de trekpleisters zoals de beroemde boulevard de Strip, de Sphere en de bekende hotels Flamingo, Horseshoe, Paris Las Vegas, Planet Hollywood en Cosmopolitan. De teams zijn ondergebracht in een gloednieuwe pitstraat met prachtige tribunes.


Het contrast met de Grote Prijzen in 1981 en 1982 kan niet groter zijn, want daar was niets glamoureus aan. Speciaal voor de GP werd een circuit aangelegd op de parking van het Caesars Palace en een braakliggend terrein ernaast. Daarom heette de Grand Prix ook officieel de "Caesars Palace Grand Prix" en niet de GP van Las Vegas.

"Wat een vreselijke plek om je carrière te beëindigen"

Formule 1 en Las Vegas waren geen goeie match in de jaren 80. De lokale bevolking had er geen trek in en je kon hen geen ongelijk geven.

 

"De weinige toeschouwers die de hitte trotseerden, konden met moeite de auto's onderscheiden van de betonnen muurtjes op het circuit", herinnert F1-journalist Maurice Hamilton zich.

 

"Het enige dat je kon zien, waren de helmen van de rijders die heen en weer gingen op een uit zijn voegen gebarsten kart-circuit."


Ook de rijders moesten niets weten van de korte - 3,6 km, net lang genoeg volgens de regels - en bochtige omloop vol met bulten. En waar de teams en rijders nu de koude vrezen (de GP start pas om 22 uur plaatselijke tijd), eiste in de jaren 80 vooral de hitte zijn tol. 


De auto’s en rijders zagen af. Zo moest Nelson Piquet, de vader van de vriendin van Verstappen, uit zijn auto worden geholpen na de race waarin hij moest overgeven in zijn helm.

 

Alan Jones, de wereldkampioen van 1980, nam afscheid van de F1 na zijn zege in 1981 in Las Vegas. Hij verwoordde het zo: "Wat een vreselijke plek om je carrière te beëindigen."

Van de hotelparking naar de 'Strip'

Na twee edities keerde de Formule 1 niet meer terug naar Las Vegas, want ook het financiële plaatje klopte niet. Waar de GP dit jaar (heel veel) geld in het laatje zal brengen, was het in de jaren 80 verlieslatend.

 

Caesars Palace had heel veel geïnvesteerd in de bouw van het circuit en in de GP’s en kreeg er zo goed als niets voor terug. "Het grote probleem was dat we niet op de 'Strip' konden racen", vond Bernie Ecclestone, tientallen jaren de F1-baas.

 

"Ik wilde dat wanneer de mensen op televisie naar de race keken, zagen dat we in Vegas waren en niet in de woestijn. Maar uiteindelijk zijn we toch op de parking van het Caesars Palace beland."

 

Bovendien was het klimaat nog niet zo rijp voor F1 in de VS. "In die tijd kende niemand Formule 1 in de VS en wie het wel kende, was niet geïnteresseerd." Dat ondervonden de rijders ook.

Bij het ontbijt in het Ceasars Palace keek niemand naar ons om of herkende ons.

Williams-rijder Derek Daly over de GP in 1982

"We verbleven allemaal in het Caesars Palace", herinnert Derek Daly, toenmalig Williams-rijder, zich nog. "We deden ons raceplunje al aan in onze hotelkamer voor het ontbijt. Daar zaten we allemaal samen te ontbijten en niemand keek naar ons om of herkende ons. Niemand in dat hotel kende een F1-rijder."


Dat zullen Verstappen, Lewis Hamilton en Charles Leclerc niet kunnen. Dankzij de Netflix-serie 'Drive to survive' is de F1 hot in de VS. Daarom past Las Vegas perfect in het plaatje van Liberty Media, het bedrijf achter de Formule 1.


"Een nachtrace op de Strip, dat wordt iconisch. De hele wereld zal het gezien hebben", klinkt het bij CEO Greg Maffei.

 

Nu maar hopen dat het tweede huwelijk langer kan standhouden dan vele andere huwelijken die in Las Vegas worden bezegeld.

Gerelateerd:

WK Formule 1 2023
DatumGrote PrijsWinnaarKlassement
05/03
Grote Prijs van Bahrein
Max Verstappen
Max Verstappen
19/03
Grote Prijs van Saudi-Arabië
Sergio Perez
Max Verstappen
april 2023
02/04
Grote Prijs van Australië
Max Verstappen
Max Verstappen
30/04
Grote Prijs van Azerbeidzjan
Sergio Perez
Max Verstappen
mei 2023
07/05
Grote Prijs van Miami
Max Verstappen
Max Verstappen
28/05
Grote Prijs van Monaco
Max Verstappen
Max Verstappen
juni 2023
04/06
Grote Prijs van Spanje
Max Verstappen
Max Verstappen
18/06
Grote Prijs van Canada
Max Verstappen
Max Verstappen
juli 2023
02/07
Grote Prijs van Oostenrijk
Max Verstappen
Max Verstappen
09/07
Grote Prijs van Groot-Brittannië
Max Verstappen
Max Verstappen
23/07
Grote Prijs van Hongarije
Max Verstappen
Max Verstappen
30/07
Grote Prijs van België
Max Verstappen
Max Verstappen
augustus 2023
27/08
Grote Prijs van Nederland
Max Verstappen
Max Verstappen
september 2023
03/09
Grote Prijs van Italië
Max Verstappen
Max Verstappen
17/09
Grote Prijs van Singapore
Carlos Sainz
Max Verstappen
24/09
Grote Prijs van Japan
Max Verstappen
Max Verstappen
oktober 2023
08/10
Grote Prijs van Qatar
Max Verstappen
Max Verstappen
22/10
Grote Prijs van de Verenigde Staten
Max Verstappen
Max Verstappen
29/10
Grote Prijs van Mexico
Max Verstappen
Max Verstappen
november 2023
05/11
Grote Prijs van Brazilië
Max Verstappen
Max Verstappen
19/11
Grote Prijs van Las Vegas
Max Verstappen
Max Verstappen
26/11
Grote Prijs van Abu Dhabi
Max Verstappen
Max Verstappen

WK Formule 1 2023 klassement

ranking
Pos.RijderConstructeurPunten
1
Max Verstappen
Red Bull Racing
575
2
Sergio Perez
Red Bull Racing
285
3
Lewis Hamilton
Mercedes
234
4
Fernando Alonso
Aston Martin
206
5
Charles Leclerc
Scuderia Ferrari
206
6
Lando Norris
McLaren
205
7
Carlos Sainz
Scuderia Ferrari
200
8
George Russell
Mercedes
175
9
Oscar Piastri
McLaren
97
10
Lance Stroll
Aston Martin
74
ranking
Pos.ConstructeurPunten
1
Red Bull Racing
860
2
Mercedes
409
3
Scuderia Ferrari
406
4
McLaren
302
5
Aston Martin
280
6
Alpine
120
7
Williams Racing
28
8
AlphaTauri
25
9
Alfa Romeo
16
10
Haas F1 Team
12