Ga naar de inhoud

De Belgische knechten: "Er zullen speciale dingen gebeuren en er is zeker eendracht in deze ploeg"

 za 5 augustus 2023 08:18
Van Hooydonck, Stuyven, Campenaerts, Benoot, Lampaert en Frison.

Hoe het schaakspel met de 3 Belgische kopmannen zal verlopen, ontdekken we pas zondag tijdens het WK in Glasgow. Maar de 6 overige Belgen kennen hun opdracht voor de wegrit. Onze ploeg in Schotland voelde hen vrijdag aan de tand. 

Tiesj Benoot: "Het wordt een zeer attractieve koers voor de tv-kijkers"

Tiesj Benoot (Jumbo-Visma): "Dit is niet het mooiste WK-parcours dat ik al gezien heb, maar dat wil niet zeggen dat het geen mooie koers wordt. Integendeel. Voor de tv-kijkers wordt het attractief."

 

"Er zal van ver gekoerst worden en er zal heel veel stress zijn in het peloton. De laatste ronden wordt dan zichtbaar dat er al hard gereden is. Iedereen zal naar ons kijken om te controleren, maar iedereen zal het ook zelf willen doen. Het wordt dan een soort van dragrace om voorin te zitten."

 

"Je kunt dit circuit met geen enkele koers vergelijken en dat maakt het interessant. Ik kijk er echt wel naar uit. Er zullen speciale dingen gebeuren."

 

"Wat dan? Als je niet vooraan raakt, dan verlies je veel energie. En dan zak je erdoor op zo'n helling van 200 meter. Op een WK is het normaal belachelijk om op zo'n brug aan te vallen, maar je kan er het verschil maken."

 

"Ik denk op dit parcours ook aan Alberto Bettiol. Ik heb een beetje het gevoel dat hij de Tour gereden heeft met dit WK in zijn achterhoofd."

Er zal van ver gekoerst worden.

Tiesj Benoot

Jasper Stuyven: "Ik moet met Tiesj de knopen doorhakken als we afwijken van het plan"

Jasper Stuyven (Lidl-Trek): "Er is niet één zwaartepunt. De vermoeidheid zal spelen door de afstand en het constante optrekken. Het is gewoon een afmattend parcours."

 

"Je kunt zo'n helling vergelijken met de Poggio. Op training stelt dat niet heel veel voor, maar als je daar eens als 50e zit... Door die inspanningen heb je dan enkele ronden later geen versnelling meer."

 

"Of er eendracht in deze ploeg is? Zeker. Er zijn duidelijke afspraken gemaakt en die zullen nog eens extra bevestigd worden. Er hoeft niet negatief over gedaan te worden. Waarom zou het bij ons niet kunnen? In elk scenario hebben we iemand die kan winnen."

 

"Ik ben met Tiesj de wegkapitein. Wij moeten goed in de gaten houden wat er gebeurt en als er afgeweken moet worden van het plan, dan moeten wij de knopen doorhakken."

Nathan Van Hooydonck: "Moeilijk om het overzicht te bewaren"

Nathan Van Hooydonck (Jumbo-Visma): "Wie vooraan zit op het circuit, spaart enorm veel energie. Je hoeft dan niet zo hard te rijden om de rest achteraan pijn te doen."

 

"Dat draaien en keren kan een voordeel zijn voor ons. Wij hebben dat met de paplepel meegekregen, maar ook de buitenlanders zoals Mathieu van der Poel hebben altijd in België gekoerst."

 

"Ik vond het tijdens de verkenning moeilijk om het overzicht te bewaren met al die bochten. Als je een ronde hard rijdt, dan moeten veel renners er zeker van tussen."

 

"Wout (van Aert) kan winnen in een sprint van 10 tot 20 renners en ook in een sprint met z'n tweeën. Hij geeft een zeer ontspannen indruk. Hij is er meer dan klaar voor."

 

"Remco (Evenepoel) moet de juiste renners mee hebben om te kunnen winnen in een spurt. Maar hij is sterk genoeg om het juiste moment uit te kiezen en dat zal misschien niet op een klimmetje zijn."

 

"Deze groep kent elkaar goed. Ik heb Remco sinds het WK 1 of 2 keer gezien, maar de connectie is er een beetje. We hebben vorig jaar in Australië iets speciaals verwezenlijkt. We zijn hier als ploeg, zeker weten."

Wout van Aert geeft een zeer ontspannen indruk. 

Nathan Van Hooydonck

Victor Campenaerts: "Een sprint kan, maar dan wel met een kleine groep"

Victor Campenaerts (Lotto-Dstny): "We moeten vooral ons trio na 200 kilometer nog in strijd hebben voor de titel. Dan zijn er veel opties, maar ik denk dat er na die grens niet veel jongens nog capabel zullen zijn om te winnen."

 

"Met deze ploeg de leiding nemen en hard rijden lijkt mij, zeker bij regenweer, de beste tactiek. Maar dat zullen veel landen denken. Het wordt sowieso heel attractief."

 

"De kans op een sprint is reëel, maar dan wel met een kleine groep. Zeker geen pakket van 20 man."

 

"Als je op het juiste moment vooraan zit met een groot deel van je ploeg, dan rijden zij ook de finale. Wacht je met een paar man bijvoorbeeld na een lekke band, dan loop je het risico dat iedereen uitgeschakeld is."

 

"Wie er in slaagt om de hele tijd bij de eerste 10 te rijden, zal dicht bij de wereldtitel zijn."

Yves Lampaert: "Je kunt hier nooit recupereren"

Yves Lampaert (Soudal-Quick Step): "Ik vind dit parcours meer tricky dan gedacht. Het is smal en het is nooit vlak. Je moet steeds sprinten tot boven. Achteraan zal de deur wagenwijd open staan."

 

"Je kunt hier nooit recupereren. Je mag hier niet over je toeren gaan en je moet geduldig je moment afwachten."

 

"Ik rijd ook voor de anderen, maar ik zal Remco vooraan proberen te houden. Iedereen weet wat zijn job is."

 

"We mogen niet in de verdediging geraken en dan komt het goed. Onze kopmannen zijn sterk genoeg."

Je mag hier niet over je toeren gaan en je moet geduldig je moment afwachten.

Yves Lampaert
Gerelateerd: