De populaire wielertalkshow Vive le Vélo gaat om meer dan koers en de Tour. Elk jaar is er een sms-actie ten voordele van Kom op Kanker en die bracht dit jaar liefst 439.604 euro op. Een record, bijna een verdubbeling van vorig jaar en dat was toen ook al een record.
Drie weken lang kroop Vive le Vélo in het spoor van de Ronde van Frankrijk. Traditiegetrouw konden de kijkers van het programma dit jaar weer sms'jes sturen voor het goede doel.
Wie een sms'je stuurde naar 4342, schonk 1 euro aan Kom op tegen Kanker, maar maakte ook kans op een mooie prijs. Zo viel er elke dag een truitje te winnen van een renner die de koers had gekleurd en er was ook een speciale "Poulidor-fiets".
Op die fiets werkte Mathieu van der Poel de negende Tourrit af, ter ere van zijn overleden grootvader Raymond Poulidor, de eeuwige tweede in de Tour.
(lees voort onder foto)
Vorig jaar werd een bedrag van 249.373 euro ingezameld, dit jaar verpulverde Vive le Vélo dat record met 439.604 euro.
Het meest gegeerde truitje was dat van Wout van Aert. De speciale "Poulidor-fiets" bracht 225.798 euro op.
"Merci Poupou" is een actie van Alpecin-Deceuninck, de ploeg van Poel, waarbij ze geld inzamelen voor verschillende goede doelen die kinderen in contact brengen met sport.
Speciaal voor deze editie van Vive le Vélo schonk Van der Poel zijn iconische fiets aan het programma en Kom op tegen Kanker om op die manier iedere Vlaming een kans te geven de fiets te winnen.
KOTK-directeur: "Dankbaar voor alle geschonken items en sms'jes"
David Vansteenbrugge is een meer dan tevreden algemeen directeur van Kom op tegen Kanker. "We zijn zo dankbaar voor alle geschonken items en de tienduizenden sms'jes die dit mogelijk maakten."
"Met dit monumentale bedrag kunnen we levensreddend onderzoek financieren. Het vreselijke verlies van een icoon zondag, Martine Tanghe, toont nogmaals aan dat we onverbiddelijk moeten doorzetten in het werken aan een wereld waarin we geen geliefden meer verliezen aan kanker."
Presentator Karl Vannieuwkerke werd in 2014 zelf getroffen door kanker: "Het was een no-brainer om vanaf 2015 van KOTK het goede doel van Vive le Vélo te maken. Fondsenwerving om aan onderzoek te doen is cruciaal."
Vannieuwkerke mocht de mooie cheque overhandigen aan Vansteenbrugge. "Dat we ooit dit bedrag zouden kunnen schenken, hadden we nooit durven te dromen. Bedankt, wielerminnend Vlaanderen. Jullie hart is groot!"
Bedankt, wielerminnend Vlaanderen! Fondsenwerving om aan onderzoek te doen is cruciaal.
De Tour, voltreffer op tv/online/radio
Ook de VRT-verslaggeving van de Ronde van de Frankrijk werd dit jaar heel intens gevolgd. De negende rit naar de Puy de Dôme was de uitschieter met bijna 1,3 miljoen kijkers op zijn hoogtepunt.
Ook in marktaandeel uit zich dat in knappe cijfers, met maar liefst 76% tijdens de 17e rit over de Col de la Loze.
's Avonds was Vive le Vélo een voltreffer met dagelijks gemiddeld zo'n 650.000 kijkers en 42,3% marktaandeel.
Ook op Radio 1 en de website van Sporza zat de koersliefhebber elke dag op de eerste rij van het wielerspektakel. De Sporza Tourmanager brak dit jaar eveneens een record. Maar liefst 88.009 ploegen deden in het gratis wielerspel een gooi naar de eindoverwinning.