Het tragische ongeval met de Nederlandse piloot Dilano van 't Hoff in Spa-Francorchamps heeft heel wat reactie uitgelokt in de autosport. Volgens F1-wereldkampioen Max Verstappen had de race in Spa door de regen nooit herstart mogen worden. Collega Lance Stroll pleit dan weer voor een aanpassing van de "veel te gevaarlijke" Eau Rouge-bocht.
"We moeten de veiligheid vergroten"
Max Verstappen was zaterdag de beste in de sprintrace in Oostenrijk. Na de wedstrijd moest hij zijn zegje kwijt over het tragische ongeluk van zijn landgenoot Dilano van 't Hoff. De 18-jarige piloot liet zaterdag het leven bij een crash tijdens de 24 Uur van Spa-Francorchamps.
"We moeten echt gaan kijken wat we kunnen verbeteren", sprak Verstappen. "Ik heb beelden van die race gezien. Het was heel nat, dus ze hadden die race niet moeten herstarten."
"Je zag niks door die spray (opspattend water, red.). Jongens uit het achterveld gaan vol gas die bocht in, maar ze zien niks. Dus we zouden wat moeten doen om die spray te verminderen en in ieder geval de veiligheid te vergroten."
"We zijn in 4 jaar twee jongeren verloren in die bocht"
De Canadese Formule 1-piloot Lance Stroll, zaterdag vierde in de sprintrace in Oostenrijk, trad Verstappen bij. Hij pleitte vooral voor een aanpassing van de beroemde Eau Rouge-bocht, die Van 't Hoff fataal werd.
"Daar moet echt naar gekeken worden, want die bocht is nu veel te gevaarlijk", zei Stroll. "Het is een tragische dag voor de autosport. Ik wil dat iedereen vandaag denkt aan wat daar is gebeurd."
Er moet echt naar de Eau Rouge gekeken worden, want die bocht is nu veel te gevaarlijk.
"We zijn in een tijdsbestek van vier jaar tijd twee jongelingen kwijtgeraakt op die plek", zei Stroll, verwijzend naar het fatale ongeval van de Fransman Anthoine Hubert in 2019. "We zeggen het ieder jaar, die bocht is te gevaarlijk en die moet echt veranderen. Elke keer als we door die bocht rijden, ligt een ongeluk op de loer."
Van 't Hoff crashte op nagenoeg dezelfde plek als Hubert: na Eau Rouge volgt de knik Raidillon en rijden de bolides Kemmel op, het lange rechte stuk naar Les Combes.
Het circuit heeft na de dood van Hubert wel de uitrijstroken verbreed en de vangrails naar achteren verzet, maar de bochtencombinatie is hetzelfde gebleven en vooral in de regen levensgevaarlijk doordat de rijders bijna niets zien door het opspattende water.