De Amstel Gold Race blijft zuur nasmaken. Er was de auto van koersdirecteur Leo van Vliet die een kilometer lang als ideale gangmaker voor Tadej Pogacar fungeerde. "Maar er is nog iets veel straffers gebeurd", klinkt het in Wielerclub Wattage.
Er is al moord en brand geschreeuwd over het manoeuvre van koersdirecteur Leo van Vliet in de Amstel Gold Race.
In volle finale reed zijn koersauto bij momenten heel erg dicht voor Tadej Pogacar uit. Dat zou de Sloveen 10 à 20 seconden tijdwinst hebben opgeleverd volgens berekeningen van professor aerodynamica Bert Blocken.
Ook in Wielerclub Wattage leverde die fase veel wenkbrauwengefrons op.
"Wat in de Amstel gebeurde, is erover", zegt Tom Boonen. "Maar zolang er auto's en motards in de wedstrijd toegelaten zijn, zullen er altijd momenten zijn waaruit een renner voordeel kan halen."
"Zulke incidenten zijn dus eigen aan de koers. Al heeft het in de Amstel geen impact gehad op het resultaat."
"Zelfs al zou Healy teruggekomen zijn bij Pogacar, dan nog zou Tadej volgens mij aan het langste eind getrokken hebben", klinkt Boonen vrij overtuigd.
Een koersfeit dat volgens onze gasten wél de uitslag beïnvloed heeft, is de bliksemsnelle fietswissel van Pogacar op 39 kilometer van de streep.
De Sloveen reed tot dan kilometerslang met een leegloper rond. Aan de voet van de Kruisberg kreeg Pogacar een nieuwe tweewieler, binnen de minuut kwam hij weer aanpikken in de kopgroep. Indrukwekkend, maar...
"De ploegauto van UAE Team Emirates reed op dat moment net achter de kopgroep, terwijl dat helemaal niet mag", merkt Dirk De Wolf op.
In het UCI-reglement staat dat een ploegauto enkel achter de kopgroep mag rijden, als de voorsprong groot genoeg is. Het is de UCI-commissaris die dan groen licht moet geven.
"Maar op dat moment bedroeg de voorsprong 20 à 25 seconden", zegt De Wolf. "Het gat was dus niet groot genoeg."
"Het is alleen omdat dat Tadej Pogacar was, dat die auto door mocht. Bij een minder goede coureur zou dat niet gebeuren."
Als de ploegauto achter het peloton reed, stond Pogacar voor een inhaalrace zonder weerga.
Ook Jan Bakelants tilt zwaar aan dat voorval. "Het heeft de uitslag heel hard beïnvloed."
"Want als Pogacar moet wachten op de ploegauto die effectief achter het peloton zou rijden, dan moet Pogacar aan een inhaalrace zonder weerga beginnen."
"Dat zou misschien gelukt zijn, want we spreken hier over Pogacar."
Maar volgens Bakelants had het ook een ander scenario kunnen opleveren. "Heel veel renners die uit de wedstrijd geslagen waren, zouden dan een kans hebben gekregen om weer in de wedstrijd te komen."